Opis techniczny Fiat Panda II

Samochód miejski Fiata jest chwalony za niezawodność, nieskomplikowaną Budowę, średni komfort prowadzenia. Samochód po prostu funkcjonalny, a zarazem mały co powoduje że stał się autem dosyć popularnym w naszych zatłoczonych miastach. Ciekawie rozwiązano drążek zmiany biegów, wyglądem przypomina joystick, bardzo dobrze moim zdaniem zmienia się nim biegi i jest bardzo poręczny, a przede wszystkim nie trzeba go szukać gdzieś miedzy fotelami...

OCENA TECHNICZNA

Bardzo prosty samochód o nieskomplikowanej budowie przez co mało Awaryjny. Podstawowa wersja wyposażona w silnik 1,1 litra jest znana z Seicento i dosyć niezawodna, jednak można odczuć brak mocy tego silnika w stosunku do masy auta i gabarytów, jednak jest to silnik ekonomiczny niewiele palący co przemawia na korzyść. Pozostałe silniki równie niezawodne, choć już bardziej paliwożerne wersja 1,2 i 1,3 MULTIJET. Stosowano też diesla, ale to opcjonalnie. Samochód dobrze wykonany, jazda nie nastręcza problemów wszystko chodzi luźno i gładko.

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

W autach z większymi przebiegami dosyć często pojawiają się luzy w układzie kierowniczym, parcieją gumowe osłony przekładni/Fot. 1/, w początkowej fazie użytkowania nie notuje sie większych problemów z układem kierowniczym.

Fot. 1

Skrzynia biegów

Mankamentem przy intensywnej eksploatacji są wycieki oleju z różnych punktów skrzyni biegów przeważnie w okolicach łączenia dwóch części ze sobą, po większych przebiegach może pojawić się głośna praca łożysk skrzyni biegów.

Sprzęgło

Poza normalnymi czynnościami eksploatacyjnymi typu wymiana linki Sprzęgła, czy tarczy sprzęgła nie notuje sie poważnych usterek.

Silnik

Dobrze dopracowane silniki, na których przy dobrej eksploatacji 150 tysięcy kilometrów nie robi wrażenia. Standardowo mogą pojawić się wycieki w okolicach uszczelniaczy wału, pokryw, koroduje tez miska olejowa. Przy dużych przebiegach podczas zapalania mogą pojawić się irytujące stuki popychaczy zaworowych. W niektórych silnikach pękały koła pasowe wału, była to usterka usuwano w ramach kampanii producenta bezpłatnie.

Hamulce

Silnie korodują elementy tylnych hamulców, a także tarcze hamulcowe szczególnie w samochodach eksploatowanych typowo niedzielnie z małymi przebiegami. /Fot. 2/Używany sporadycznie samochód mało jeździ, ale korozja robi swoje nawet na postoju. Trafiają sie też nieszczelności w układzie ABS w okolicach centralki.

Fot. 2

Karoseria

Zbyt młode egzemplarze żeby można mówić o korozji, samochód dosyć dobrze wykonany i zabezpieczony przed korozja, na ile dobrze pokażą kolejne lata użytkowania jak na razie nie spotkałem sie z Pandą skorodowaną ponad miarę.

Instalacja elektryczna

Nie zaobserwowano większych problemów z instalacją elektryczną, jednak kilkakrotnie zdarzyło mi się szukać przyczyny niesprawności, a powód był prosty zaśniedziałe końcówki w złączach, może to być wina mycia silników przez użytkowników, bo jak wiadomo fiat stosuje już od paru lat hermetyczne z osłonkami gumowymi złącza , jednak wody pod ciśnieniem z urządzenia myjącego nic nie jest w stanie powstrzymać. Sterownik silnika jest szczególnie wrażliwy na takie zabiegi/Fot. 3/Często parują przednie reflektory/Fot. 4/

Fot. 3Fot. 4

Zawieszenie

Dosyć często wymienia się wahacze ze względu na wybijające się sworznie. /Fot. 5/ Elementy drążka stabilizatora też nie należą do super wytrzymałych, /Fot. 6/ ponadto po przebiegu ponad 100 tys. kilometrów pojawiają się wycieki z amortyzatorów szczególnie tylnych. /Fot. 7/

Fot. 5Fot. 6Fot. 7

Wnętrze

Wnętrze dość dobrze dopracowane i przestronne. Wszystkie elementy sterowania są dostępne pod ręką, wspomniany już na wstępie drążek zmiany biegów jest bardzo dobrze umieszczony. W podstawowej wersji brak jest jednak obrotomierza. Denerwujące może być też sterowanie szybami bocznymi, nie z poziomu boczków drzwiowych tylko ze środkowej konsoli. Fotele bardzo wygodne jednak mogły by lepiej trzymać siedzącego w nich na zakrętach. Zaletą jest spory bagażnik po złożeniu siedzeń. Dzielona kanapa tylna niestety dostępna tylko za dopłata. Fotele bardzo podatne na zabrudzenia /Fot. 8/

Fot. 8

PODSUMOWANIE

Panda samochód skierowany do osób lubiących samochody niewielkie niezawodne. Prostota budowy sprawia że samochody nie psują się nagminnie, naprawy też nie są zbyt uciążliwe tak dla mechanika jak i kieszeni właściciela. Podstawowa wersja nie zachwyca jednak wyposażeniem, mamy manualne regulacje lusterek, a wlew paliwa otwieramy z kluczyka, tylne siedzenie jest w całości (dzielone tylko za dopłatą). Ogólnie samochód typowo nastawiony na osoby lubiące prostotę i funkcjonalność. Materiały użyte do produkcji są dosyć dobre, do jakości wykonania też nie można sie przyczepić.

PLUSY

- Małe i zwrotne auto
- Wytrzymała blacha i lakier
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Koszty napraw na przyzwoitym poziomie
- Niskie ceny i łatwy dostęp do części zamiennych

MINUSY

- Słabe amortyzatory
- ubogie wyposażenie wersji podstawowej
- ubogie wyposażenie wersji podstawowej
- korozja miski olejowej

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – Bardzo dobra
Zamienniki - Bardzo dobra

Ceny części zamiennych:

Oryginały – drogie
Zamienniki - Na przyzwoitym poziomie

Awaryjność:

Niska

dla 3 fotek:
Fot. 1Fot. 2Fot. 3
dla 2 fotek:
Fot. 1Fot. 2
dla 1 fotki:
Fot. 1
Dodano: 15 lat temu,
autor: Ryszard Strzyż
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .