Opis techniczny Mitsubishi Carisma

Samochód na rynek został wprowadzony w połowie lat 90, a dokładnie w 1995 r. Spotykane wersje to nadwozie pięciodrzwiowe i czterodrzwiowe. Jest kilka wersji silnikowych 1600 ccm,1800 ccm benzynowe i 1900 ccm diesel. Silniki 1800 ccm występują w trzech wariantach : DOHC, HDI, SOHC przy jednakowej pojemności, a ich moce są różne.

OCENA TECHNICZNA

Samochód bardzo dobrze wykonany, dobrze dobrane jednostki napędowe. Dobra jakość materiałów wykończeniowych sprawiają, że upływające lata nie robią na carismie wrażenia. Spotyka się drobne usterki jednak nie są one w stanie przyćmić ogólnego zdania użytkujących te samochody osób, że to samochód nie do zdarcia. Wnętrze jest bardzo przyjazne dla użytkownika. Elementy kontrolne jak licznik kilometro-prędkościomierz i kontrolki są bardzo wyraźne i czytelne. Dostęp do wszystkich elementów sterowania jest bardzo przyzwoity. Niektóre jednak elementy wykończenia sprawiają wrażenie "tandetnego plastiku".

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Ogólnie nie zaobserwowano powtarzających się usterek, jednak mogą pojawić się wycieki z układu wspomagania i mogą pojawiać się luzy wewnątrz przekładni. Stosunkowo często wymienia się zewnętrzne końcówki drążków.

Skrzynia biegów

Skrzynie precyzyjne i wykonane bardzo dokładnie zapewniają poprawną prace przez wiele kilometrów, jednak dosyć często usterce ulega łożyskowanie wybieraka zmiany biegów. Pojawiają się też wycieki oleju z półosi i na łączeniach elementów skrzyni.

Sprzęgło

Nie zauważono usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym. Może trafić się awaria wysprzęglika, który jest zamocowany na skrzyni biegów (Fot. 1).

Fot. 1

Silnik

Trwałe silniki pod warunkiem dbałości o ich kondycje. Główne podzespoły nie budzą zastrzeżeń, przy dużych przebiegach pojawiają się wycieki (Fot. 2). Elementy układu wydechowego nie są zbytnio trwałe, zachowują swoje właściwości lecz wyglądają dosyć nieciekawie (Fot. 3,4,5,6,7,8). Układ klimatyzacji po dużym przebiegu rozszczelnia się i następuje konieczność wymiany lub naprawy węży (Fot. 9).

Fot. 2Fot. 3
Fot. 4Fot. 5Fot. 6
Fot. 7Fot. 8Fot. 9

Hamulce

Najczęściej występująca usterka to zapiekanie elementów hamulca kół tylnych. Zaniedbane przednie zaciski mogą wpędzić w niezłe kłopoty, zapieczony cylinderek z przodu koroduje kwalifikując tłoczek do wymiany. Zapiekają się również klocki w elementach je przytrzymujących. W starszych egzemplarzach można spotkać korozje przewodów hamulcowych metalowych.

Karoseria

Dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia sprawia, że carisma nawet z początku produkcji cieszy oko wyglądem zewnętrznym. Jednak w okolicach przednich chlapaczy można spotkać we większości modeli ślady korozji, jest to spowodowane zanieczyszczeniami typu piasek dostającymi się pomiędzy chlapacz, a elementy lakierowane co działa podobnie jak papier ścierny. Gorsza sprawa z elementami dołu karoserii, czyli podwozia tam da się zauważyć na większości modeli ślady korozji (Fot. 10,11,12).

Fot. 10Fot. 11Fot. 12

Instalacja elektryczna

Zdarzają się awarie imobilajzera alternatora i rozrusznika, zawodzi też czasami sterowanie centralnym zamkiem oraz pompa paliwa. Jeden raz spotkałem carisme z zablokowana stacyjka w pozycji zapłon można było wyjąć kluczyk a silnik pracował nadal.

Zawieszenie

Zawieszenie podatne na uszkodzenia elementy ogólnie zawieszenie bardzo delikatne i niejednokrotnie przegrywa ze stanem naszych dróg. Wybijają się elementy metalowo gumowe (Fot. 13), łączniki stabilizatora (Fot. 14), sworznie również nie należą do trwałych elementów (Fot. 15). Zapiekają się elementy regulacyjne tylnego zawieszenia (Fot. 16). Dosyć często wymienia się łożyska kół.

Fot. 13Fot. 14
Fot. 15Fot. 16

Wnętrze

Bardzo dobrze dobrane pod względem estetyki i wygodny jednak zdarzają się pęknięcia elementów z tworzyw sztucznych jak np. regulacja nawiewów przy dużych przebiegach wyciera się koło kierownicy.

PODSUMOWANIE

Reasumując całość samochód bardzo dobrze wykonany, jednak warunki panujące u nas w kraju, duża ilość soli w zimie i dziurawe drogi powodują uszkodzenia delikatnych elementów zawieszenia i są również przyczyną korozji elementów podwozia. Jednak całość auta zasługuje na pochwałę. Auto jest stosunkowo mało awaryjne i jeśli ktoś przestrzega podstawowych zasad będzie się przez długi czas cieszył bezawaryjna eksploatacją samochodu. Jak wszędzie i tu są wyjątki, jak choćby wątpliwa przeszłość samochodu, kolizje, poważne wypadki itd. Co drastycznie wpływa na stan techniczny samochodu.

PLUSY

- Atrakcyjny wygląd
- Przyzwoite osiągi
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Stosunkowo mała awaryjność głównych elementów

MINUSY

- Delikatne zawieszenie
- Podatny na korozje układ hamulcowy
- Układ wydechowy koroduje

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – dobra.
Zamienniki - dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały – drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 16 lat temu,
autor: (rs)
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .