Opis techniczny Opel Corsa B

Ople Corsa B produkowane były od roku 1993, w stosunku do poprzedniej wersji szersze, dłuższe i wyższe. Zwiększono tym samym ilość miejsca w środku, co polepszyło komfort podróżowania pasażerów. Była produkowana w dwóch wersjach nadwozia trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej. Mamy do wyboru dużo wersji zróżnicowanych pod względem wyposażenia (np. wersja City Joy, Sport). Silniki wywodzą się od poprzednika, zmieniono jednak układ zasilania na nowocześniejszy.

OCENA TECHNICZNA

Nadwozie tego samochodu jest dobrze dopracowane. Samochód dobrze się prowadzi, komfort jazdy jest na przyzwoitym poziomie, wnętrze jest nowoczesne, kierownica jest grubsza od poprzednika zastosowano także nowocześniejsze i bardziej przejrzyste niż u poprzednika zestawy wskaźników. Zawieszenie zapewnia dość dobre tłumienie drgania silnika i całego zespołu napędowego, nie są odczuwalne we wnętrzu auta. Materiały zastosowane do produkcji wnętrza sprawiają wrażenie naturalności, kokpit stanowi jakby całość z boczkami drzwi. Minusem są elementy plastikowe dekoracyjne umieszczone na nadkolach, tworzywo jest wytrzymałe nie pęka jednak po kilku latach użytkowania zmieniają kolor z czarnego przez szary do prawie białego, nie wygląda to zbyt ładnie ani estetycznie. Ogólnie części mechaniczne są wykonane dobrze i nie spotyka się typowych usterek narażających na duże koszty przyszłego użytkownika.

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza typu zębatkowego. W samochodach z lepszym wyposażeniem wspomagana. Do częstych awarii przy większych przebiegach należy awaria łożyskowania pompy wspomagania, wycieki z układu (tzw. pocenie się elementów), często dochodzi do pęknięć osłon gumowych.

Skrzynia biegów

Skrzyni biegów nie można wiele zarzucić, mankamentem może być cieknący olej w okolicach wybieraka zmiany biegów/Fot. 1/ oraz na łączeniach, i po znacznych przebiegach awarie mechanizmu zmiany biegów oraz rozdarcia osłon gumowych przegubów.

Fot. 1

Sprzęgło

Sprzęgło jest uruchamiane mechanicznie za pomocą linki, nie zaobserwowano problemów ze sprzęgłem nie wliczając w to normalnego zużycia okładzin. Sporadycznie przy znacznych przebiegach głośno pracuje łożysko wyciskowe.

Silnik

Silniki dobrze dopracowane /Fot. 2/zapewniające dobre osiągi natomiast przy dużych przebiegach szwankują popychacze zaworowe, a jeśli samochód był wyposażony w instalacje LPG należy sprawdzić szczelność zaworów, gdyż zdarzają się nadpalenia powodujące utratę szczelności. Z części osprzętu silnika korozji często ulega osłona kolektora wydechowego, chodzi o mocowanie co powoduje denerwujące odgłosy. Przy większych przebiegach pojawiają się wycieki z pokrywy zaworów, uszczelki głowicy, uszczelniaczy wałka rozrządu i korbowego./Fot. 3,4/ W autach eksploatowanych na LPG należy sprawdzić pompę paliwa, gdyż większość użytkowników zapomina o tym, że pompa pracuje i jest smarowana samym paliwem dlatego jej brak lub bardzo mała ilość w zbiorniku powoduje zacieranie pompy, a to już dość spory wydatek w przypadku wymiany. Koroduje napinacz paska wieloklinowego./Fot. 5/ Dosyć często wymienia się tłumiki/Fot. 6/ oraz mocowanie tłumika/Fot. 7/.

Fot. 2Fot. 3Fot. 4
Fot. 5Fot. 6Fot. 7

Hamulce

System mieszany tarczowo – bębnowy, najczęstsza usterka to zapiekanie się prowadnic przedniego zacisku/Fot. 8/, zapiekanie się cylinderków i mechanizmu samoczynnej regulacji luzu oraz dźwigni hamulca ręcznego przy szczękach. W starszych modelach zapieka się korektor siły hamowania.

Fot. 8

Karoseria

Dosyć często korodują tylne nadkola pod elementami dekoracyjnymi z tworzyw sztucznych, elementy z tworzyw sztucznych tracą kolory zmieniając się z czarnego w bliżej nieokreślony kolor. /Fot. 9/ Pojawia się też korozja przy progach w miejscu łączenia blach karoserii i w tylnej klapie w okolicach uszczelki. Nagminnie wybija się sworznie zawiasów, co jest bardzo denerwujące gdyż drzwi opadają, a zawiasy są niewymienialne gdyż są spawane do karoserii i drzwi./Fot. 10/

Fot. 9Fot. 10

Instalacja elektryczna

Nie zaobserwowano większych problemów z instalacją elektryczną Corsy, jednak sporadycznie psuje się wyłącznik świateł i prawy element przełączników pod kierownicą odpowiedzialny za włączanie wycieraczek. Szwankuje też elektryczne podnoszenie szyb (chodzi o przełączniki).

Zawieszenie

Elementy podatne na uszkodzenia to tuleje metalowo - gumowe wahacza, sworznie, łożyskowanie, łączniki gumowe drążków/Fot. 11/w kolumnach McPhersona. Często uszkodzeniu ulegają amortyzatory, częste są wycieki z amortyzatorów. W samochodach po przejściach i mocno wyeksploatowanych baczną uwagę należy zwracać na mocowanie elementów zawieszenia do karoserii. Często zdarzają się pęknięcia i korozja. Może dojść również do pęknięcia sprężyn tylnych./Fot. 12/

Fot. 11Fot. 12

Wnętrze

Wnętrze dość dobrze dopracowane, denerwujące jednak może być wycieranie kolorów w boczkach drzwiowych szczególnie w okolicach klamek do otwierania drzwi, jednak nie zdarza się to we wszystkich samochodach. Często fotele kołyszą się na boki. Większych problemów jednak nie zaobserwowano. Może zdarzyć się problem z otwieraniem dachu./Fot. 13/

Fot. 13

PODSUMOWANIE

Corsa B to samochód skierowany do osób lubiących samochody niewielkie, zwrotne i niezawodne. Samochód jest mało awaryjny, nie zaobserwowano częstych dużych usterek. Warsztaty odwiedzają samochody z normalnymi eksploatacyjnymi problemami, nie ma typowych dla modelu większych i drogich do usunięcia usterek. Samochód mało awaryjny dosyć tani w eksploatacji i w miarę mało skomplikowany w naprawach. Jazda dobrym egzemplarzem Corsy B zapewnia bardzo dobre wrażenia z jazdy.

PLUSY

- Małe i zwrotne auto
- Wytrzymała blacha i lakier
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Koszty napraw na przyzwoitym poziomie
- Niskie ceny i łatwy dostęp do części zamiennych

MINUSY

- Zewnętrzne elementy z tworzyw sztucznych z czasem tracą pierwotny kolor
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Zacierające się prowadnice zacisku hamulcowego
- Zapiekające się elementy tylnych hamulców

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – 3
Zamienniki - 3

Ceny części zamiennych:

Oryginały – 2
Zamienniki - 1

Awaryjność:

2

Dodano: 15 lat temu,
autor: Ryszard Strzyż
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .