Opis techniczy Fiat Seicento

Seicento to następca popularnego cinquecento. Zmieniono w nim wygląd zewnętrzny, elementy karoserii zostały zaokrąglone, całkowicie zmieniono wygląd lamp tak przednich jak i tylnych. Wnętrze również zostało zmienione, w nowszych wersjach zastosowano ciekłokrystaliczny licznik przejechanych kilometrów. Siedzenia są wygodniejsze niż u poprzednika.

OCENA TECHNICZNA

Najtańszy model fiata nie zachwyca jakością wykonania, elementy wnętrza wykonane z twardego tworzywa (Fot. 1) nie wyglądają nowocześnie. Elementy karoserii wykonane z blachy ocynkowanej niejednokrotnie nie opierają się korozji. Zespół napędowy jest dosyć wytrzymały. Samochód jest bardzo dobry do jazdy w warunkach miejskich, rejestrowany na 5 osób jednak na tylnej kanapie jest mało miejsca i podróż z kompletem pasażerów jest raczej męcząca.

Fot. 1

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Trwały element, jednak przy dużych przebiegach powstają luzy objawiające się stukami. Często wymienia się końcówki drążków kierowniczych (Fot. 2).

Fot. 2

Skrzynia biegów

Spotyka się często wycieki oleju w okolicach połączeń obudowy oraz w okolicach półosi. Sterowanie zmianą biegów może również sprawiać niespodzianki przy sporych przebiegach.

Sprzęgło

Przy dużych przebiegach może się zdążać awaria polegająca na wybiciu się tłumika drgań skrętnych tarczy sprzęgła, aż do jej całkowitego wypadnięcia z tarczy co powoduje brak działania sprzęgła i brak możliwości jazdy ( sprężyny widoczne na tarczy ) (Fot. 3). Może również dojść do pęknięcia tarczy pod okładzinami objawiające się szarpaniem podczas ruszania.

Fot. 3

Silnik

Silniki pochodzące od poprzednika w wersji 900 ccm ze zmienionym układem zasilania (Fot. 4) są dosyć wytrzymałe, jednak często spotyka się wycieki z pokrywy zaworów miski olejowej i uszczelniaczy wału (Fot. 5,6,7).Można również spotkać głośną pracę zaworów za sprawą luzów kasatorów, które odmawiają czasem posłuszeństwa. Wersje z silnikiem o większej pojemności mają podobne problemy jak 900.

Fot. 4Fot. 5
Fot. 6Fot. 7

Hamulce

Typowy dla samochodów fiata układ. Często w osi tylnej zapiekają się cylinderki oraz elementy hamulca ręcznego wraz z linką. Na przedniej osi poza normalnym eksploatacyjnym zużyciem nie notuje się poważnych usterek. Czasami może dojść do zakleszczenia pompy hamulcowej.

Karoseria

Blachy nadwozia są ocynkowane, jednak w okolicach łączeń blach na progach i przy nadkolach często widać ślady korozji. Również w okolicach tylnej klapy można spotkać ślady korozji, w podwoziu w szczególności przy przednich wahaczach można spotkać ślady rdzy. Czasami bez przyczyny w autach na 100% bezwypadkowych pęka przednia szyba (Fot. 8).

Fot. 8

Instalacja elektryczna

Układ elektryczny nie budzi zastrzeżeń, jednak przy sporym przebiegu często naprawia się alternator i rozrusznik. Korektory położenia przednich lamp również rzadko kiedy działają prawidłowo. Mała dbałość o kontakty akumulatora może prowadzić do kłopotów. Zaciera się mechanizm wycieraczki tylnej (Fot. 9).

Fot. 9

Zawieszenie

Zawieszanie bardzo proste w budowie, najczęściej wybijają się sworznie z przodu (Fot. 10) oraz tuleje metalowo gumowe z tyłu (Fot. 11), i z przodu (Fot. 12) sporadycznie uszkodzeniu ulegają amortyzatory najczęściej wyciekają tracąc przy tym właściwości tłumiące, czasami dochodzi do pęknięcia sprężyn tylnego zawieszenia.

Fot. 10Fot. 11Fot. 12

Wnętrze

Dużo lepiej wyglądające wnętrze niż u poprzednika. Zastosowano bardziej zaokrąglone kształty, licznik jest o wiele ładniej wykonany niż w cinquecento (Fot. 13),fotele są wygodniejsze (Fot. 14). Mankamentem może być słaba jakość tworzyw sztucznych z jakich wykonany jest kokpit, wyciera się również kierownica (Fot. 15).

Fot. 13Fot. 14Fot. 15

PODSUMOWANIE

Samochód dobry do jazdy miejskiej. Jest mały i zwrotny, i dosyć ekonomiczny a zarazem wygodny do jazdy miejskiej, jednak jazda na większe odległości może być męcząca. Zawieszenie jest tanie, ale mało komfortowe i wnętrze też nie jest najlepiej wygłuszone jednak warto podkreślić, że seicento to samochód świetnie spisujący się do szybkiego przemieszczania się po dużych aglomeracjach miejskich, w których zaparkowanie w godzinach szczytu dużym samochodem często graniczy z cudem.

PLUSY

- Mały i zwrotny samochód
- Niskie koszty eksploatacji
- Wygodne siedzenia

MINUSY

- Marna jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
- Mało komfortowe zawieszenie

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały – Na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - Tanie.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 16 lat temu,
autor: (rs)
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .