Szalone modele popularnych marek

Nim kryzys ugodził w świat motoryzacji, wytwórcy samochodów znacznie mniej skrupulatnie liczyli pieniądze. Projektowali modele, których produkcja balansowała na granicy rentowności, a nawet znajdowała się "pod kreską".

Liczba niszowych modeli popularnych marek topnieje w zastraszającym tempie. W materiałach reklamowych znajdziemy wzmianki o prestiżu, technologii i radości z jazdy. Nikt nie dodaje, że najważniejsze stało się dążenie do redukcji kosztów. Kilkanaście lat temu trudno było o SUV-a bądź crossovera. Najmniejszego problemu nie stanowiło natomiast znalezienie auta dającego ogromną radość z jazdy. Przedstawiamy szalone konstrukcje z ofert popularnych marek.

Fiat Barchetta (1995-2005)

Efektowny, trwały i relatywnie tani roadster z centralnie umieszczonym silnikiem? Obecnie możemy o nim pomarzyć. W latach 1984-2007 wystarczyło odwiedzić salon Toyoty i zamówić model MR2.

W latach 70. i 80. segment tanich samochodów sportowych zaczął zyskiwać na popularności. Pojawiły się pierwsze hothatche, jak również roadstery i małe coupe dla nieco lepiej sytuowanych Kowalskich. Każda szanująca się firma próbowała wykroić dla siebie chociaż część rynku. W 1984 roku Toyota rozpoczęła produkcję modelu MR2. Lekki sportowiec z centralnie umieszczonym silnikiem dobrze przyspieszał i zapewniał sporą radość z jazdy. Pochodzący z Corolli motor nie windował kosztów produkcji i dość rozsądnie obchodził się z paliwem.

MR2 drugiej generacji stała się mocniejsza, bardziej komfortowa i cięższa. Oferowana w latach 1999-2007 „trójka” stanowiła powrót do korzeni. Konstruktorzy modelu postawili na lekkość i prostotę. Po raz pierwszy MR2 otrzymało też brezentowy dach, stając się roadsterem. W czasach swojej świetności ostatnia generacja MR2 uchodziła za tańszą alternatywę dla Porsche Boxster. Czy porównanie było nadużyciem? Każdy powinien ocenić sam. MR2 przyspieszała do „setki” w 7,9 sekundy i rozpędzała się do 210 km/h. Najwolniejszy z dostępnych Boxsterów - 204-konne 2.5 z automatyczną skrzynią Tiptronic - na sprint od 0 do 100 km/h potrzebował 7,6 sekundy i osiągał 235 km/h.

Podaż używanych MR2 jest ograniczona. Najłatwiej o znalezienie samochodu trzeciej generacji. Starsze MR2 są coraz rzadsze. Zainteresowani zakupem powinni poszukiwać na zachodzie Europy, skąd trafia do Polski zdecydowana większość MR2. Czynnikiem decydującym o zakupie nie powinna być atrakcyjna cena lub niski przebieg – kluczowy jest stan samochodu oraz jego bezwypadkowa historia. Naprawienie otwartego nadwozia lub karoserii typu targa jest niezwykle trudne. Poważnie uszkodzonych samochodów często nie sposób przywrócić do pierwotnego stanu.

Czy model MR2 ma choć cień szans na powrót do oferty? Sportowiec z otwartym dachem niezbyt dobrze pasuje do aktualnej gamy samochodów Toyoty, ale nic nie jest przesądzone. Uruchamiając produkcję modelu GT86 japoński koncern udowodnił, że nie odcina się całkowicie od swojego dziedzictwa.

Ceny używanych egzemplarzy: 6 – 40 tys. zł

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: producenci
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .