Co ze złomem samochodowym ....?

Ciekawa konferencja prasowa odbyła się w Instytucie Transportu Drogowego a dotycząca spraw związanych z recyklingiem wyeksploatowanych pojazdów w Kraju.

Niestety ta kwestia ważna dla przyszłości i diametralnie związana z ochroną środowiska nie może doczekać się właściwych i rozsądnych rozwiązań ustawowych. Mimo trwających w podkomisjach sejmowych prac, batalii prasowej, licznych dyskusji w gronach fachowców do dziś nie podjęto żadnych rozstrzygnięć. Sprawa oczywista a jednak nie może doczekać się swojego końca. Wiadomo, że

jak nie wiadomo o co chodzi to na pewno chodzi o pieniądze !

Jak się wydaje cała rzecz idzie o kto na recyklingu zarobi a kto musi stracić. Stąd próby lobbingu i przedłużający się brak rozwiązań o bardzo duże pieniądze! Instytut prowadził badania struktury wieku poruszających się na naszych drogach pojazdów. Tylko przez okres 4 lat na drogi polskie drogą importu prywatnego trafiło ok. 4 miliony aut 8-mio i 10-cio letnich. Użytkowane są samochody mające nawet 17-ście lat w tym 50 % to 12-sto letnie. Przeciętny wiek samochodów ciężarowych procentowo i czasem użytkowania jest jeszcze bardziej zaawansowany. Są to przerażające perspektywy dla bezpieczeństwa na drogach ale również dla środowiska i samego recyklingu. W roku 2002 połowa importowanych aut to 10-ciolatki. Prognozy przewidują likwidację roczną 300-400 tys. aut osobowych a następnie 800 tyś.a ciężarowych ok.150 tyś.. Są to kolosalne i niewyobrażalne do dziś ilości. Dzisiejsze próby recyklingu i odzysku pewnych surowców kończą się po części niszczeniem naszego środowiska, są prymitywne i bez perspektyw szczególnie w nawiązaniu ilościowym a złom samochodowy wisi nad Polską jak miecz Damoklesa.

Dr. Andrzej Wojciechowski

będący ekspertem Instytutu Transportu Samochodowego w pracach nad ustawą twierdzi, ze skandalem jest fakt nie zakończenia prac nad ustawą dotyczącą tych kwestii i próby jej torpedowania. Nawet gorsza ustawa w chwili obecnej jest lepszym wyjściem jak żadna a przedstawiona przez

min. Szamałka

powinna – nawet w takiej postaci - być na chwilę obecną przyjęta. Stan obecny może to mieć niewyobrażalne skutki dla nas szczególnie perspektywy wejścia do Unii i w ogóle. Na zakończenie dowiedzieliśmy się, że jakże pożyteczna ze wszech miar

Fundacja Zapobiegania Wypadkom Drogowym

, która jak oświadczono nigdy nie korzystała i nie korzysta z żadnych dotacji państwowych zyskała nowe kierownictwo. Decyzją Dyrektora ITS-u

prof. dr. hab. Romualda Bauera

na skutek rezygnacji dotychczasowego prezesa

Sławomira Gołębiowskiego

mianowany został nasz kolega znany dziennikarz rzecznik prasowy instytutu

red. Jerzy Pomianowski

. GRATULUJEMY
Dodano: 20 lat temu,
autor: Norbert Szwarc
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .