Polacy mistrzami oszczędności. PAKS zużył 0,299 l/100km!
Shell Eco-Marathon nie jest typowym wyścigiem. Czasy okrążeń i prędkości nie są ważne. Wygrywa zespół, który zbuduje najbardziej oszczędny pojazd w danej kategorii. Jeden z pucharów trafił w ręce zespołu Politechniki Warszawskiej!
Nie ulega wątpliwości, że motoryzacja ma szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Spaliny zanieczyszczają powietrze, a wydobycie, transport i przetwarzanie oleju napędowego również daje się we znaki zielonej planecie. Czy możliwy jest inny scenariusz? Shell od lat próbuje udowodnić, że wszystko jest w naszych rękach – kierowców, którzy mogą w efektywny sposób prowadzić samochody oraz inżynierów, mogących zaangażować się w badania nad efektywnymi rozwiązaniami jutra.
W klasyfikacji prototypów z benzynowymi silnikami, podobnie jak w poprzednich latach, karty rozdawał pojazd francuskiego teamu Microjoule-La Joliverie. Już w pierwszym przejeździe osiągnął wynik nieosiągalny dla konkurentów, a zmagania zakończył z rezultatem 2980,27 km/l.
Francuzi okazali się najlepsi także w klasyfikacji prototypów z napędem elektrycznym – zwyciężył pojazd przygotowany przez studentów SCS Pasquet. Imponujący wynik 1224,1 km/kWh jest także nowym rekordem. W kategorii UrbanConcept poprzeczkę podniósł francuski team Polytech Nantes, którego elektryczny pojazd zakończył zmagania wynikiem 145,7 km/kWh – aż o 41,7 km/kWh lepszym niż w ubiegłym roku.
Dodatkowe nagrody zostały przyznane za techniczne innowacje, design, rozwiązania sprzyjające bezpieczeństwu, tribologię, sportowego ducha zespołu, komunikację oraz proekologiczne rozwiązania.
Odwiedzający Eco-Marathon, poza śledzeniem rywalizacji na trasie i oglądaniem prac nad pojazdami w boksach, mogli wstąpić do Shell Energy Lab – edukacyjnej strefy, w której zabawa była sposobem na przekazanie informacji o energii.