Samochody przyszłości – najciekawsze propozycje targów w Genewie

Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Genewie uchodzą za największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie tego typu w Europie, a może i na świecie. I są ku temu powody. Liczba premier samochodów, które będą miały realny wpływ na kształt branży samochodowej w niedalekiej przyszłości, i tym razem jest imponująca. Już od początku stycznia dziennikarze prześcigali się w przekazywaniu rewelacji dotyczących zapowiadanych premier. Zdjęcia szpiegowskie zakamuflowanych pojazdów oraz przedpremierowe informacje mogły zepsuć nieco wyjątkowość tego wydarzenia. Na szczęście producenci zadbali o to, by nie wszystkie informacje przeciekły do prasy. Do momentu otwarcia wejść hali wystawowej ostateczny wygląd wielu stoisk owiany był nutką tajemnicy. Aż w końcu Genewa po raz kolejny otworzyła bramy motoryzacyjnego raju, którego największym atutem są wyjątkowe koncepty. Poniżej znajdziecie kilka tych, które wywarły na mnie największe wrażenie.

BMW M8 Gran Coupe Concept

Jeden z najpiękniejszych samochodów, jakie można zobaczyć podczas tegorocznych targów w Genewie. Zachwyca proporcjami oraz czystą linią, którą uzyskano dzięki rezygnacji z trakcyjnych klamek. To kwintesencja sportowego stylu, który podkreślają duże wloty powietrza w przednim zderzaku i eleganckie wcięcia w muskularnej tylnej części błotnika. Te ostatnie mają służyć wentylacji hamulców. Całość zwieńcza mocno zaakcentowany spojler. Pod maską spodziewać się można silnika V8 o mocy około 600 KM. Spekuluje się, że wersja produkcyjna trafi na taśmy w 2019 roku. Będzie to też historyczna zmiana. Flagowa linia 7 zostanie zdegradowana przez nowe modele z gamy 8.

 

Skoda Vision X

Tym modelem Skoda udowadnia, że jej styliści mają ogromny potencjał. To najbardziej oblegany model na stoisku czeskiego producenta. Na tle innych wyróżnia go ciekawy, jasno-żółty lakier i nowoczesna linia nadwozia. Vision X jest też innowacyjny w kwestii napędu. Skoda korzysta z 3 źródeł energii. To innowacyjne rozwiązanie osiągnięto przez zastosowanie klasycznego silnika spalinowego pod maską, zasilanego benzyną lub gazem ziemnym, przy tylnej osi pracuje zaś silnik elektryczny. Vision X ma napęd na 4 koła. Producent zapewnia, że wersja produkcyjna będzie zbliżona do konceptu pokazanego na targach w Szwajcarii.

 

Renault EZ-Go

Śmiała wizja auta przyszłości od Renault. Przedstawiony model to samochód autonomiczny, który może poruszać się bez obecności kierowcy. Łatwy dostęp do wnętrza uzyskano dzięki dużemu tylnemu otworowi z pochylnią. Takie rozwiązanie oraz idealnie płaska podłoga sprawiają, że pojazd jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych czy poruszających się na wózkach inwalidzkich. Fotele ustawione są w kształt litery U, co umożliwia interakcje podróżujących. EZ-Go pomieści 6 osób i ma być alternatywą dla przejazdów komunikacją miejską czy Uberem. W przeciwieństwie do innych samochodów elektrycznych, Renault nie powala osiągami. Prędkość maksymalna została ograniczona do 50 km/h. To sprawia, że koncept Francuzów jest idealny do miasta.

 

Lexus LF-1 Limitless

Stylistycznie samochód nawiązuje do dobrze znanych już modeli RX lub NX. Linia nadwozia przypomina samochody typu GT, z kolei spory prześwit zdaje się przeczyć tej teorii. Pod maską znajdziemy tradycyjny silnik spalinowy albo układ hybrydowy, ale niewykluczone są również wersje zasilane ciekłym wodorem lub klasycznym silnikiem elektrycznym. Wnętrze modelu LF-1 Limitless wyprzedza o krok konkurencję. Japończycy całkowicie zrezygnowali z pokręteł. Ich miejsce zajęły ekrany oraz systemy wykrywające dotyk i ruch. W miejscu tylnej kanapy mamy natomiast dwa niezależne fotele.

 

Subaru VIZIV Tourer Concept

To futurystyczna wizja kombi przyszłości. Kolejny samochód, który może się podobać. Agresywny przód, potężny wlot powietrza w masce, gładka linia nadwozia, brak lusterek zewnętrznych, które zastąpiono kamerami i potężne 20-calowe koła to recepta Subaru na sukces. Dla klientów wybierających modele tego producenta przywiązanie do tradycji jest bardzo ważne. Dlatego pod maską próżno szukać ekologicznych jednostek. W prezentowanym modelu znajdziemy silnik spalinowy w układzie bokser. Samochód wyposażony będzie w innowacyjny system Eye Sight, czyli zestaw dwóch kamer zamontowanych na szybie, które zbierają dane do układu zapobiegającego zderzeniom i potrąceniom pieszego czy rowerzysty.

 

Honda UrbanEV Concept

Pierwszy samochód Hondy od wielu lat, który naprawdę mi się podoba. I nie mają znaczenia porównania do Volkswagena Golfa I czy Fiata 127p. Projekt ma swój urok. Jeśli tylko w wersji produkcyjnej bryła nadwozia nie ulegnie zmianie, to ma szanse osiągnąć sukces na miarę Fiata 500. Świetnie wyglądające LED-owe światła przednie i tylne po wyłączeniu gasną tak, jakby ich w ogóle nie było. Tradycyjne fotele przednie zastąpiła długa kanapa, a prostokątna deska rozdzielcza wyświetla wszystkie informacje w formie elektronicznej. Ciekawostką jest fakt, że drzwi nie otwierają się w tradycyjny sposób. Zastosowano tu tzw. „kurołapy”, które znane były w dawnych Trabantach, Fiatach 500 czy 600.

 

GFG Style Sibilla

Projekt wyszedł spod ręki dwóch wielkich Włochów – Giorgetto i Fabrizio Giugiaro. Koncepcja modelu oparta jest na współpracy z chińską firmą energetyczną Envision. Samochód ma napęd na 4 koła i wyposażony jest również w 4 silniki elektryczne (po 2 na każdą oś). Zasięg modelu szacowany jest na 450 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,5 s. Ciekawym rozwiązaniem jest ogromna przednia szyba, którą można przesunąć nad maskę. Pomysł ma ułatwić wsiadanie do pojazdu. Zastosowane tu szkło zabarwia się automatycznie pod wpływem promieni słonecznych – co potęguje wrażenie, że mamy do czynienia z pojazdem niemal kosmicznym. Wnętrze inspirowane jest lotnictwem. Kierownica zaś wzbogacona została elementami sterującymi opartymi na panelu dotykowym.

 

SsangYong e-SIV EV Concept

Pierwszy raz z czystym sumieniem można napisać, że wygląd modelu tej marki nie szokuje w negatywnym tego słowa znaczeniu. Design samochodu to połączenie stylowego coupe z przestronnością SUV-a. Samochód należy do gatunku aut autonomicznych. By się sprawnie poruszać, wykorzystuje radar oraz system złożony z kilku kamer. Wiele funkcji tego auta można wykonywać zdalnie z pozycji smartfona. Obejmuje on włączanie i wyłączanie zasilania, obsługę klimatyzacji czy diagnostykę i zarządzanie pojazdem.

 

Porsche Mission E Cross Turismo

Tym modelem Porsche dowodzi, że Niemcy nie zapomnieli o ekologii. Dwa potężne silniki elektryczne dysponują mocą 600 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,5 s. Dynamiczne przyspieszanie nie będzie miało wpływu na chwilową utratę mocy. To dowód na to, że można dbać o środowisko, nie rezygnując przy tym z osiągów. Pełne naładowanie akumulatorów zapewnia zasięg na poziomie 500 km. Przyglądając się nadwoziu, bardzo ciężko jest sklasyfikować nowe Porsche. Wysoki prześwit i mocno ścięty tył na myśl przynoszą modnego ostatnio crossovera. Premiera seryjnego modelu zapowiadana jest na wiosnę przyszłego roku.

 

Mercedes-AMG GT 63 S

4-drzwiowe coupe zwróciło moją uwagę dzięki niepowtarzalnemu, matowemu lakierowi o niebieskiej barwie. Poprzez liczne wzmocnienia i zastosowanie tworzyw sztucznych samochód ma niebywałą sztywność. Mercedes nie udaje auta sportowego, on po prostu nim jest. Pod maską pracuje silnik V8 o pojemności 4,0 l i mocy 639 KM. Moment obrotowy wynosi imponujące 900 Nm, co przynosi rewelacyjne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 s to wynik lepszy niż przedstawione wyżej Porsche. Oczywiście samochód dostępny jest jedynie z napędem na 4 koła oraz z 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Mercedes tym modelem chce prawdopodobnie podjąć walkę z Porsche Panamera. Samochód w niezmienionej wersji trafi do salonów sprzedaży już latem tego roku.

 

Podsumowanie

Salon samochodowy w Genewie pokazuje, w która stronę chcą podążać liderzy branży motoryzacyjnej. Śmiałe projekty udowadniają, że styliści w dalszym ciągu mają głowy pełne pomysłów. Większość zaprezentowanych samochodów koncepcyjnych korzysta z proekologicznych źródeł napędu. To kolejny dowód na to, że era silników wysokoprężnych bezpowrotnie przeminęła. Teraz nadchodzi nowa – era samochodów elektrycznych. Dynamika zmian w branży automotiv jest dobrą informacją dla miłośników motoryzacji. Pięknych i wyjątkowych pojazdów w najbliższej przyszłości na pewno nam nie zabraknie.

Dodano: 6 lat temu,
autor: Paweł Oblizajek,
zdjęcia: Paweł Oblizajek
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .