50 lat legendy Porsche 911

Jedna z największych ikon motoryzacji - Porsche 911 - obchodzi 50. urodziny. Przez pół wieku samochód ewoluował, ale ogólne założenia konstrukcyjne nie uległy zmianie. Czy rosnące moce silników i coraz bardziej dopracowane zawieszenia podniosły radość z jazdy?

Możliwości sportowej legendy powinny być weryfikowane na torze wyścigowym. W takie miejsce, a dokładnie na leżący na przedmieściach Bratysławy Slovakiaring, Porsche dostarczyło kilkanaście egzemplarzy kultowego 911. Różne generacje, wersje wyposażeniowe, odmiany z napędem na tył i wszystkie koła – wszystkie auta krążyły po nitce toru przez kilka godzin, a kierowcy z nieskrywaną radością poznawali walory każdego z nich.

Rozpoczęcie jazd poprzedzał krótki wykład na temat zachowania Porsche 911 na drodze. Przez lata model dorobił się opinii kapryśnego i wymagającego w prowadzeniu. Wszystko przez silnik umieszczony z tyłu i wynikający z tego rozkład mas. Dociążona tylna oś jest sprzymierzeńcem kierowcy podczas przyspieszania i hamowania – poprawia trakcję na starcie oraz skraca drogę hamowania, pozwalając na mocniejsze hamowanie tylnymi kołami niż w autach z motorem umieszczonym za przednim zderzakiem.

Nieszablonowy napęd Porsche 911 potrafi dać się we znaki na zakrętach. Zbyt szybkie dodanie gazu na wyjściu z wirażu prowadzi do wyraźnej podsterowności, która potrafi szybko zamienić się w jeszcze większą nadsterowność. Walka z uciekającym tyłem kultowego samochodu z Zuffenhausen nie jest łatwa. W krytycznej sytuacji jednostka napędowa zaczyna działać jak kilkusetkilogramowe wahadło. Instruktorzy Porsche Sport Driving School jednogłośnie podkreślają, że kluczem do sukcesu za kierownicą 911 jest zrozumienie fizyki rządzącej pędzącym samochodem.

Manualna skrzynia Carrery ma aż siedem przełożeń. Dwusprzęgłowa przekładnia PDK po dokupieniu pakietu Sport Chrono otrzymuje funkcję Launch Control, która utrzymuje optymalny uślizg kół podczas ruszania. Z kolei amatorów brzmienia boksera ucieszy fakt, że jednoczesne wciśnięcie łopatek odpowiedzialnych za redukcję oraz wbicie wyższego biegu powoduje wysprzęglenie i pozwala na zrobienie efektownej przegazówki. Duża liczba wersji jest odpowiedzią na przeróżne potrzeby klientów. Do wyboru jest coupe z tylnym napędem, wzmocniona do 400 KM wersja S, całoroczna 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła oraz obłędnie szybkie Turbo. Najbliższym krewniakiem wyścigowych Porsche jest wariant GT3. Praktycznie każdy element samochodu został dopracowany, aby jazda na granicy przyczepności była jak najbardziej efektywna – m.in. poszerzono nadwozie oraz zwiększono siłę docisku aerodynamicznego. Wolnossący bokser o pojemności 3,8 litra generuje 475 KM przy 8250 obr./min. Na sprint do „setki” nowe GT3 potrzebuje tylko 3,5 sekundy, a z okrążeniem Nürburgring Nordschleife uporało się w niecałe 7 minut i 30 sekund.

Z generacji na generację Porsche 911 stawało się coraz szybsze, lepiej wyposażone i bardziej komfortowe. Modele sprzed lat wciąż mają ogromnie dużo do zaoferowania. Są wymagające w prowadzeniu i serwują porcję solidnych wrażeń z jazdy. Skok, jaki dokonał się na przestrzeni 50 lat można porównać do przejścia z fotografii analogowej do cyfrowej. Techniki są różne, a jednak podobne. Eksperci długo prowadzili debaty na temat wyższości jednej nad drugą, ale o jednoznaczne wskazanie lepszej nikt się nie pokusił. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Porsche 911. Każdy model jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju i po prostu... dobry.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Porsche
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .