Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB - oryginalna, szybka, oszczędna

Włoski kompakt wyróżnia się z tłumu. Ma ciekawie urządzone wnętrze i dobrze zestrojone zawieszenie, które pozwala na żwawą jazdę po zakrętach. Wisienką na torcie jest 170-konny silnik 1.4 TB MultiAir - zapewnia dobre osiągi, domagając się umiarkowanych porcji paliwa.

W 2010 roku Giulietta zastąpiła wysłużoną Alfę Romeo 147. Rezygnacja liczbowego oznaczenia na rzecz żeńskiego imienia oraz solidne wparcie marketingowe przyniosło efekty. Giulietta zaistniała w świadomości potencjalnych nabywców. Włoski kompakt został nieźle przyjęty przez rynek – w Europie sprzedano już ponad 200 tysięcy egzemplarzy.

W ubiegłym roku Giulietta przeszła facelifting. Lekkim korektom poddano atrapę chłodnicy, światła przeciwmgielne otoczono chromowanymi pierścieniami i wprowadzono felgi z nowymi układami ramion. Kompaktowa Alfa Romeo jest na tyle atrakcyjna, że poważniejsze zmiany zewnętrzne nie były konieczne. Projektanci Giulietty umiejętnie połączyli nowoczesne formy z typowymi dla marki rozwiązaniami – atrapą chłodnicy (scudetto), chromowanymi klamkami przednich drzwi, ukrytymi w słupkach klamkami drugiej pary drzwi oraz światłami wcinającymi się w pokrywę bagażnika.

Przednie koła są prowadzone przez kolumny MacPhersona, a tylne - układ wielowahaczowy. Mając na względzie ciężar pojazdu oraz masę nieresorowaną, inżynierowie Alfy Romeo zlecili wykonanie części elementów zawieszenia ze stopu aluminium. Jak Giulietta zachowuje się na drodze? Charakterystyka pracy jej zawieszenia nie przypadnie do gustu kierowcom, którzy uważają, że podwozie powinno „prasować” wszelkie nierówności asfaltu. Giulietta sygnalizuje, jaka nawierzchnia znajduje się pod kołami. Robi to jednak w dobrym stylu – wstrząsy nie są ostre, a zawieszenie nie zwykło dobijać nawet na poważniejszych uskokach asfaltu.

O optymalną trakcję na szybko pokonywanych zakrętach dba system Q2 - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, której zadaniem jest hamowanie wewnętrznego, buksującego koła. Zewnętrzne koło otrzymuje większą ilość sił napędowych, co prowadzi do zacieśniania toru jazdy. Samochód przez długi czas zachowuje neutralność. Nastawy zawieszenia oraz systemu kontroli stabilności dobrano w taki sposób, by prowadzący miał możliwość balansowania na granicy pod- i nadsterowności odpowiednimi ruchami kierownicą oraz pedału gazu.

Cennik Giulietty otwiera 105-kona wersja 1.4 TB Impression za 69 300 zł. Do charakteru modelu znacznie lepiej pasuje 170-konny 1.4 TB MultiAir. Na odmianę Distinctive trzeba przygotować 88 600 zł. Testowany wariant Exclusive startuje z poziomu 93 700 zł. W droższej wersji otrzymamy m.in. 17-calowe alufelgi, czujniki parkowania, półskórzaną tapicerkę oraz fotele z regulacją poparcia lędźwiowego.

W obu standardem jest system multimedialny UConnect z 5-calowym wyświetlaczem, Aux, Bluetooth oraz USB. Za rozbudowaną wersję systemu, która poza 6,5-calowym ekranem posiada też nawigację, trzeba dopłacić 6500 zł. Lista opcji jest długa. Poza pojedynczymi dodatkami można zdecydować się także na pakiety.

Alfa Romeo Giulietta nie jest samochodem idealnym. Bagażnik mógłby być większy, pasażerowie drugiego rzędu nie pogardziliby większą przestrzenią, a system multimedialny oraz pokładową elektronikę trudno uznać za rozwiązania z najwyższej półki – konkurenci oferują i potrafią dużo więcej. Giulietta broni się natomiast oryginalnością, świetnym silnikiem oraz dobrze zestrojonym układem jezdnym. Atutem modelu jest też obszerny katalog opcji oraz możliwość swobodnego kompletowania dodatków – klient może dopasować samochód do indywidualnych preferencji.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .