Nie tylko dla prezesa

Dobiegł końca nasz test długodystansowy Skody Superb. Pora zatem na wystawienie końcowej oceny.

Superb – limuzyna o tradycyjnej linii nadwozia, nie rzucająca się w oczy a jednocześnie prezentująca się dostojnie i elegancko. Swój sukces zawdzięcza przede wszystkim dobrej cenie w stosunku do wartości auta a sprawdzone rozwiązania i silniki gwarantują wysoką jakość. Każda z osób, którą poprosiliśmy o cenę Superba, była zaskoczona przestronnością wnętrza. Rzeczywiście inne samochody z tego segmentu, czy też z wyższego nie zapewniają tak wygodnego podróżowania szczególnie na tylnej kanapie. Bez zarzutu jest pozycja za kierownicą. Każdy bez względu na wzrost znajdzie optymalną pozycję, w czym pomaga regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy (standard) i szeroki zakres ustawień fotela (w wersji Elegance – regulacja elektryczna). Prosty i funkcjonalny zestaw wskaźników i wyświetlacz komputera pokładowego między zegarami. Ergonomia na wysokim poziomie i trudno cokolwiek zarzucić pod tym względem.

Nie ma problemu również z ulokowaniem drobnych przedmiotów. Schowki są przed pasażerem, chłodzony w podłokietniku, oddzielny na okulary, kieszenie na wszystkich drzwiach, jak również przydatne uchwyty na napoje. Dodatkowo w tylnych lewych drzwiach umieszczono firmową parasolkę. Schowek posiada odprowadzenie wody. Zadbano o kilka szczegółów, które dodatkowo podnoszą prestiż Superba. Są to podświetlane klamki, przestrzeń wokół drzwi, czy też miejsce na nogi z przodu i z tyłu. W wersji wyposażeniowej Elegance wnętrze może być wykończone w jasnej kolorystyce. Niestety nie jest to rozwiązanie praktyczne na co dzień. W naszym testowym aucie wnętrze wykończone było jasną skórą z dodatkami z drewna Vavona.

Wyposażenie Superba w tej wersji obejmuje poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, trójpunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami, uchwyty Isofix, systemy ABS, EDS, ASR, MSR, EBA, ACS, ESP, światła biksenonowe (z funkcją Coming Home), czujniki parkowania, klimatyzację, radioodtwarzacz CD ze zmieniarką na 6 płyt, tempomat, przygotowanie do podłączenia telefonu komórkowego (z przodu i z tyłu), elektrycznie regulowane fotele i podgrzewane (podgrzewane także tylne miejsca), elektrycznie sterowane wszystkie szyby i lusterka, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby.

Podczas naszego testu Skoda pokonała dystans 4853 km, jeżdżąc po zakorkowanej stolicy, jak również wyruszając w dalsze trasy. Jazda po zróżnicowanych nawierzchniach pozwoliła nam na ocenę układu jezdnego, który na szczęście dobrze sobie radzi na polskich drogach. Zawieszenie dzielnie pokonuje wszelkie nierówności i progi zwalniające, nie wykazuje również nadmiernych przechyłów podczas szybkiego przejeżdżania zakrętów. Nie ma tez wzdłużnego bujania w chwili pokonywania pofałdowań jezdni. Superb pozwala na dynamiczną jazdę, kontrolując jednak „wyczyny" kierowcy by w odpowiednim momencie uruchomić właściwe systemy elektroniczne. Dobrze należy ocenić precyzyjnie działający układ kierowniczy i hamulcowy.

Superb napędzany silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 140 KM podczas jazdy w mieście spalał ponad 8,5 l/100 km a w trasie osiągnęliśmy wynik nawet 4,6 l/100 km. Wysoko ocenić należy elastyczność tej jednostki napędowej i odpowiednio zestopniowaną 6-biegową przekładnię. Bardzo dobrze zostało wyciszone również wnętrze auta.

Gdyby nie pewien incydent związany z działaniem komputera pokładowego, nasz test byłby pozbawiony jakichkolwiek wydarzeń. A tak został nieco „ubarwiony". Pewnego dnia komputer zakomunikował o awarii filtra cząstek stałych. Zaświeciły się kontrolki silnika i świec żarowych. Niezwłocznie udaliśmy się do stacji serwisowej Skody. Na miejscu po sprawdzeniu okazało się, że to na szczęście fałszywy alarm, wszystko działa poprawnie a my możemy kontynuować nasz test.

Superb sprawdzi się zarówno jako reprezentacyjna limuzyna, jak i auto rodzinne. Wyjazd na wakacje nie będzie stanowił problemu. 426-litrowy bagażnik zmieści bagaże 4-osobowej rodziny. Już w wersji podstawowej (w cenie 81 740 zł) oferuje bogate wyposażenie pod względem bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym wszystkie elektroniczne systemy. Superb z silnikiem 2.0 TDI (140 KM) w wersji Elegance kosztuje 118 140 zł i próżno szukać konkurencyjnego auta z podobnym wyposażeniem w takiej cenie. Ocena końcowa jaką można wystawić Superbowi to 5.

Dodano: 18 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .