Od 504 do 508 - powrót króla lwów

Dzieli je ponad 30 lat oraz cała seria pośrednich modeli. Jakże różnią się technologicznie. A jednak mają wiele wspólnych cech. Do najważniejszych należy fakt, że oba modele reprezentują prawdziwą klasę średnią francuskiej marki Peugeot. Czy nowy model 508 podobnie jak jego poprzednik z dumą podbije serca europejskiej motoryzacji?

504 - czyli mocna strona Peugeot

Peugeot 504 początkowo zrodził się na desce kreślarskiej a światło dzienne ujrzał w 1968 roku jako zgrabna, rodzinna limuzyna. Nieco później ręce w projekcie moczyli styliści włoskiej firmy Pininfarina. Mało kto jednak spodziewał się, że ten model odniesie tak wielki sukces. Model 504 już w rok po swej premierze został okrzyknięty „samochodem roku”! Na długie lata zagościł w wielu rodzinach na całym świecie. Mimo, iż zaprezentowany model stanowił nowość i ekstrawagancję pod względem wyglądu i wyposażenia, to jednak pod jego maską początkowo znalazł się stary znajomy. Do napędu użyto jednostkę znaną wcześniej z modelu 404.

Entuzjazm z jakim przyjęto model 504 był na tyle duży, że podjęto natychmiastowe decyzje, by samochód wciąż udoskonalać. W miarę przebiegu lat zaczęły pojawiać się dodatkowe rozwiązania techniczne, poprawiano wnętrze oraz powiększono gamę silników. W roku 1970 pojawił się w ofercie silnik Diesla. Pojemność 2 litrów oraz moc 56 KM czyniła z niego najsilniejszego Diesla ówczesnych czasów montowanego w samochodach osobowych.

Model 504 zasłynął przede wszystkim z niesamowicie mocnej techniki. Niestety nie można tego było powiedzieć o karoserii, która w szybkim tempie miała tendencję do rdzewienia. Firma Peugeot w miarę szybko poszerzyła gamę sprzedawanych aut. Pojawiło się rodzinne kombi, eleganckie Coupe oraz kultowy kabriolet. Na szczęście odsłony Coupe i Cabrio otrzymały już znacznie silniejsze nadwozie.

Peugeot 504 produkowany był w Europie przez blisko 15 lat. Po zakończeniu produkcji na starym kontynencie model 504 przeżył kolejne narodziny w Argentynie. Do roku 2000 na rynek trafiło 3.680.439 sztuk.

508 – lwi pazur

Model 508 szeroko już opisywaliśmy na łamach AutoCentrum.pl. Jego pojawienie się okrzyknięto wielkim powrotem króla francuskich lwów. Pierwsze odsłony ujawniają, że nowy model może cieszyć się dużym uznaniem. Czy odniesie sukces podobnie jak model 504? Z całą pewnością nie brakuje mu charakteru. Do atutów 508ki na pewno należeć będzie atrakcyjny wygląd, panoramiczny dach oraz jednostki napędowe. Do najbardziej oszczędnych należy jednostka 1.6 Hdi o mocy tylko 112 KM ale bardzo małym zużyciu paliwa. Dzięki między innymi automatycznej, sześciobiegowej skrzyni biegów czy systemowi Start-Stop nowy Peugeot 508 będzie emitował tylko 109 Gram CO2 na kilometr a zużycie paliwa powinno oscylować w granicach 4,2 litra na setkę.

Być może do sprzedaży bardzo szybko trafi jednostka Diesla wspomagana napędem hybrydowym o mocy 200 KM, emisją CO2 poniżej 99 gram. Podobnie jak w przypadku kultowego 504 również 508 będzie mógł pochwalić się sportowym modelem. Wersja GT dysponować ma mocą 204 KM co z pewnością ucieszy kierowców, dla których drapieżny wygląd idzie w parze z osiągami.

30 lat temu, dzięki pomocy stylistów i najnowszej myśli technologicznej łatwo było podbić światowy rynek. Dziś zadanie to jest niezmiernie trudne. Mimo to szczerze życzymy, by 508ka mogła po wielu latach pochwalić się takimi sukcesami jak kultowy model 504.

Dodano: 13 lat temu,
autor: Przemysław Chudy
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .