SEAT Leon X-Perience vs konkurencja
Na rynku nie brakuje uterenowionych kombi. Do wyboru są głównie auta klasy średniej i wyższej. Propozycji w stawce kompaktów jest znacznie mniej. Z kim przyszło konkurować Leonowi X-Perience?
SEAT sukcesywnie rozwija gamę Leonów. Po pięciodrzwiowej wersji, trzydrzwiowym Leonie SC, sportowej Cuprze i praktycznym kombi, czyli Leonie ST, przyszedł czas na auto, które pozwoli na wybranie własnej drogi do celu. Uterenowioną wersję X-Perience stworzono na bazie Leona kombi.
Dla zawiększonego prześwitu i napędu na cztery koła boczne czy polne dukty nie są wyzwaniem. Wystarczy więc odrobina dobrych chęci, by dowolnie wybraną podróż zamienić w pełną wspomnień wyprawę. Niezbyt wysoka karoseria oznacza, że wszędobylski Leon jest wolny od bolączek crossoverów i SUV-ów - przeciętnej precyzji prowadzenia oraz lawinowo rosnącego zużycia paliwa przy wyższych prędkościach.
Według podobnej receptury Volkswagen przyrządził Golfa Alltrack, a Skoda – Octavię Scout. Leon, jak również jego koncernowe rodzeństwo, został zbudowany na modularnej platformie technologicznej MQB. Kluczowe podzespoły, z elementami zawieszenia, zespołem napędowym, układem przeniesienia oraz elektroniką są bliźniacze. Nie oznacza to, że samochody są identyczne. Biura konstrukcyjno-projektowe marek otrzymały wiele swobody. Nie tylko w kwestii stylizacji karoserii i wnętrza.
Plastyczność architektury MQB pozwoliła nawet na zróżnicowanie rozstawów osi. W Leonie i Octavii wynoszą odpowiednio 2629 i 2686 mm. Dłuższy rozstaw osi Skody korzystnie wpływa na ilość miejsca w kabinie, jednak może dać się we znaki po zjechaniu z asfaltu – zwiększa prawdopodobieństwo przytarcia progiem bądź podwoziem o wystający kamień lub krawędź głębszej koleiny.
Uterenowione kompakty z podniesionymi prześwitami i napędami na cztery koła znajdziemy także w ofertach marek Premium. Mercedes GLA, jak również Volvo V40 Cross Country są hatchbackami, więc z racji nadwozia nie stanowią realnej alternatywy dla Leona X-Perience.
Ceny podstawowych wersji nie zostały nadmiernie wyśrubowane. Bazowe GLA 180 wyceniono na 108 200 zł, a V40 Cross Country T3 uda się kupić za 98 200 zł. O okazjach mówić jednak nie sposób. W konfiguratorze wystarczy zaznaczyć napęd na cztery koła, który występuje w kombinacji z mocniejszymi motorami, a ceny skoczą odpowiednio do 144 i 128 tys. zł. Kolejne tysiące przyjdzie zainwestować w doposażenie samochodów. Przypominamy, że w klasie Premium gros najciekawszych elementów wyposażenia zgromadzono na listach opcji.
SEAT rusza na podbój nowego dla siebie segmentu rynku. Kombi o wszędobylskim charakterze pozostaje spójne ze sportowym wizerunkiem marki – X-Perience nie próbuje szokować osiągami i przeciążeniami na zakrętach, w zamian oferując możliwość dowiezienia rowerów, desek surfingowych czy sprzętu kempingowego w mało uczęszczane rejony. Plastikowe i chromowane nakładki na karoserię dodały Leonowi charakteru. Wyjściowa cena nie należy do najniższych, jednak po uwzględnieniu wyposażenia, czteroletniego pakietu serwisowego czy dodających nowoczesności, w pełni diodowych reflektorów, przestaje sprawiać wrażenie wygórowanej.