Skoda Octavia 2.0 TDI - sprawdzony przepis na sukces

Do dnia dzisiejszego Skoda sprzedała prawie 4 miliony egzemplarzy Octavii. To dzięki temu modelowi producent z Mlada Boleslav stał się bardzo ważnym graczem na rynku motoryzacyjnym. Czy trzecia generacja nie zawodzi pokładanych w niej nadziei? Postanowiłem to sprawdzić.

Octavia nigdy nie porywała stylistyką. Czechom udało się jednak przekuć to w zaletę. Samochód miał trafić w gusta każdego. Ewentualne smaczki ograniczały się w praktyce do większych, opcjonalnych felg. Trzecia generacja oferuje niewiele więcej. Auto prezentuje się poprawnie, ale mamy możliwość je wyróżnić, decydując się na osiemnastocalowe obręcze „Alaris” i lakier „Race Blue”. Ten kolor zarezerwowany był zazwyczaj dla odmian RS, teraz może być zamówiony nawet do najsłabszego silnika w palecie.

W Octaviach z silnikiem wysokoprężnym o mocy 150 koni mechanicznych zawieszenie składa się z kolumn Macphersona (z przodu) oraz belki skrętnej (z tyłu). Układ wielowahaczowy na tylnej osi dostępne jest w samochodach z mocniejszymi silnikami. Nie oznacza to jednak, że testowane auto źle zachowuje się na drodze. Ciężko wyprowadzić Octavię z równowagi, a ewentualna podsterowność (żeby ją osiągnąć, trzeba się naprawdę postarać) jest łatwo wyczuwalna. Zawieszenie zestawione jest raczej twardo, a tłumienie nierówności nie należy do najbardziej dyskretnych – ponownie pojawia się kwestia niezbyt dobrego wygłuszenia wnętrza. Komfort podróży można poprawić, rezygnując z dużych felg i niskoprofilowych opon.

Jedną z części składowych sukcesu Octavii była rozsądna cena. Jak jest w tym wypadku? Najtańsza Skoda to koszt 60 400 złotych (pakiet Active, silnik 1.2 TSI 84 KM). Cennik samochodów z silnikiem diesla zaczyna się od 72 100 złotych. Najlepiej wyposażone egzemplarze w najwyższym pakiecie Elegance dostępne są od 73 500 złotych (1.2 TSI 105 KM). W tej cenie otrzymujemy między innymi dwustrefową, automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania, pakiet poduszek (wraz z kolanową), elektronicznie sterowane i składane lusterka, wielofunkcyjną kierownicę. Producent przygotował sporo dodatków: elektrycznie regulowane fotele (3000 złotych), asystenta pasa ruchu (1700 złotych) czy reflektory biksenonowe ze światłami LED do jazdy dziennej i funkcją oświetlania zakrętów (4200 złotych).

Skoda Octavia trzeciej generacji wymusiła wypełnienie gamy czeskiego producenta mniejszym modelem Rapid. Kolejny krok w ewolucji kompaktowej Octavii sprawił, że jest lepiej wykonana i przede wszystkim większa. Może się wydawać, że ten samochód chce aspirować do segmentu wyżej - a to może spowodować spadek sprzedaży w Polsce, gdzie klienci przyzwyczajeni są do tego, że Octavia jest sporym autem za rozsądne pieniądze.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Mateusz Lubczański,
zdjęcia: Mateusz Lubczański
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .