Skoda Octavia GreenLine - alternatywa dla hybryd?
3,2 l/100km. Tyle, według deklaracji producenta, powinna spalać Octavia 1.6 TDI w superoszczędnej wersji GreenLine. Sprawdzamy, czy w normalnym ruchu można zbliżyć się do wyniku uzyskanego w cyklu homologacyjnym.
Każdy producent ma inną receptę na stworzenie oszczędnych i przyjaznych środowisku samochodów. Jedni stawiają na hybrydy i napęd elektryczny, inni eksperymentują z LPG bądź gazem ziemnym. Dużą popularnością cieszą się próby zwiększania wydajności klasycznych zespołów napędowych. Obecność udoskonaleń zdradzają przeróżne plakietki - BlueEfficiency, BlueMotion Technology, EcoDynamics, ECOnetic, Ecomotive, Green tec...
Umiejętne wykorzystanie wszystkich systemów jest premiowane naprawdę niskim spalaniem. Podczas testu na autostradach, drogach szybkiego ruchu, ulicach miast oraz wąskich alejkach w małych miejscowościach Octavia GreenLine zużyła 2,9 l/100km. Producent deklaruje 3,8 l/100km w warunkach miejskich, średnią 3,2 l/100km oraz 3,0 l/100km dla cyklu pozamiejskiego.
Na Octavię GreenLine trzeba przygotować 84 700 zł. Podobnie wyposażona, 105-konna Octavia 1.6 TDI w wersji Ambition startuje z poziomu 81 100 zł. Teoretycznie na każdych 100 kilometrach powinniśmy zaoszczędzić litr oleju napędowego. Zwrot inwestycji powinien nastąpić na dystansie niecałych 70 tysięcy kilometrów.
W praktyce wiele zależy od warunków, w jakich będzie eksploatowany samochód oraz... techniki jazdy. Eliminując złe nawyki jesteśmy w stanie znacząco zmniejszyć zużycie paliwa w każdym pojeździe. Eco-driving, wbrew obiegowym opiniom, nie polega wyłącznie na jeździe na skrajnie niskich obrotach. Kto chciałby podróżować oszczędnie, musi nauczyć się analizowania sytuacji przed maską, popracować nad płynnością jazdy, sposobem rozpędzania pojazdu, prędkością czy strategią pokonywania wzniesień. Równie ważne są aspekty związane z pojazdem. Zbędny balast w bagażniku, niedopompowane opony, uchylone szyby, bagażniki dachowe czy niepotrzebnie pracująca klimatyzacja odczuwalnie podnoszą zużycie paliwa.
W Polsce Octavia GreenLine pełni rolę zielonej wizytówki marki. Skoda nie spodziewa się ogromnego zainteresowania modelem. Zupełnie inaczej mają się sprawy na zachodzie Europy. W Holandii uzyskane przez Octavię 85 g CO2/km stanowi górną granicę jednego z progów, od których uzależniono opodatkowanie służbowych samochodów. Prezentację Octavii GreenLine w Amsterdamie trudno uznać za zbieg okoliczności.