Volvo XC60 2.0 D4 Drive-E 181 KM - Jeden do wszystkiego, wszystko do jednego

Wielofunkcyjność wchodzi do naszych domów drzwiami i oknami. Większość klientów wybiera produkty mające wiele zastosowań, nie ważne czy jest to telefon, telewizor lub właśnie auto, dlatego tak prężny rozwój SUVów na rynku nikogo nie powinien dziwić. Jednym pojazdem bez problemu zawieziemy dzieci do szkoły, przewieziemy pralkę, a problemu nie będzie stanowił także wypad na ryby w trudniejszym terenie. No i oczywiście rozwiniemy prędkość pozwalającą poczuć słodki smak adrenaliny. Teoretycznie. A jak jest w praktyce?

Klasycznie z zewnątrz…

Dużym zawodem okazuje się brzmienie czterocylindrowego silnika. Wersja silnikowa z jednym cylindrem więcej brzmi fantastycznie, natomiast testowana D4 niestety przypomina wiekowe diesle. Pod maską znajduje się silnik o pojemności 1996 cm3 i mocy 181 KM przy 4250 obr./min oraz 400 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. XC60 Przyśpiesza do setki w 8,7 sekundy co jest nieznacznie gorszym wynikiem niż deklarowane przez Volvo 8,5 s. Wielką zaletą silnika jest za to jego oszczędność, podczas spokojnej jazdy ze średnią prędkością na poziomie 90 km/h auto spali około 4,2 litra, w trasie przy średniej prędkości 125 km/h spalanie wyniosło 6,1 litra. Naturalnie z największym spalaniem mamy do czynienia podróżując przez miasto i wtedy rośnie ono do ponad 7 l/100 km. W połączeniu z 70 -litrowym bakiem możemy nastawić się na długą podróż bez potrzeby częstego tankowania. Automat nie daje większych powodów do narzekań, zmiany biegów odbywają się w miarę płynnie, nie doświadczymy też szarpnięć lub wyraźnych opóźnień. W momencie przestawienia na tryb sportowy auto nabiera dynamiki i pozwala komfortowo wyprzedzać inne pojazdy w trasie. Turbodziura przypomina o sobie jedynie podczas szarpanej jazdy miejskiej. Należy jednak pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem rodzinnym i o typowo sportowych wrażeniach należy zapomnieć.

Niestety wyraźnie odczuwalny był brak napędu na cztery koła. Może nie w trakcie zwykłej jazdy po mieście, ale w momencie, kiedy zjechałem z utwardzonej nawierzchni lub przy gwałtowniejszym wchodzeniu w zakręty wyraźnie dawał znać o sobie problem podsterowności pojazdu. Dwudziestocalowe koła i miękkie zawieszenie XC60 dobrze wyłapują nierówności nie przenosząc ich do środka, co szczerze mówiąc okazało się pozytywnym zaskoczeniem, gdyż widząc duża koła obawiałem się niezbyt przyjemnego bujania. Reasumując, XC60 mimo podsterowności jest autem, które prowadzi się pewnie i bezpiecznie, a każda dłuższa trasa tylko potęguje pozytywną opinię o samochodzie. Testowane XC60 Summum w wersji podstawowej kosztuje 187 900 zł. W cenniku znajdziemy auta podzielone na cztery opcje wyposażenia, wspomniana najbogatsza wersja Summum uzupełniona jest o pakiety: Basic, Kinetic oraz Momentum. Największą zaletą w ofercie szwedzkiej firmy jest jednak liczba możliwych do wyboru silników, których jest w sumie siedem. Najsłabszy napęd to D3 2.0 ze 136 KM możliwy do kupienia od 134 300 zł, następnie mamy do wyboru silniki D4, D5, T5 oraz T6, który jest najmocniejszą jednostką 3.0 o mocy 304 KM w cenie od 207 000 zł.

XC60 nie bez powodu jest najlepiej sprzedającym się samochodem ze szwedzkiej stajni na polskim rynku. Jest eleganckie, wygodne i bezpieczne, zresztą jak większość produktów Volvo. Naturalnie nie każdy odnajdzie w małym SUVie klasy premium to, czego potrzebuje i może odnieść wrażenie przesadnego zachwytu z mojej strony. Fakt jest taki, że pod względem wykończenia, prowadzenia oraz dużej gamy silników auto od Geely Automobile znaczną część konkurencji zostawia daleko w tyle.

Dodano: 9 lat temu,
autor: Bartosz Leśniewski,
zdjęcia: Bartosz Leśniewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .