VW Touran jako auto rodzinne. Czym się wyróżnia?
Nie każdy miłośnik motoryzacji potrafi docenić praktyczność minivana - a więc mobilnego centrum rodzinnego.
Prawdopodobnie przynajmniej część z nas myśli o minivanach źle. Albo przynajmniej neutralnie. No bo fakt - ani to seksowne, ani jakoś specjalnie porywające, ani się na ulicy nie wyróżni. I jeszcze te fotele, na których siedzi się wyżej, połączone z wrażeniem kierowania raczej autobusem, aniżeli samochodem osobowym.
Sam tak myślałem. Potem wsiadłem do nowego Tourana i przejechałem trasę z Warszawy do Krakowa bez odczucia nawet odrobiny zmęczenia. Te „krzesłowate” fotele, przez które nogi są nieco wyżej, doskonale wpływają na pozycję w czasie jazdy, odciążając kręgosłup. Wygodne siedzisko z regulacją odcinka lędźwiowego zostało wręcz stworzone do długiego przebywania w pojeździe. Aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości, w który wyposażono naszą testową wersję, również wspomagał, pozwalając przez większość drogi - po prostu - odpoczywać.
Dziś nie mówimy o przyśpieszeniach, pojemnościach i trakcji
Ale nie o właściwościach jezdnych chciałem dziś opowiedzieć - skupię się na tym, co czyni Tourana podróżniczym centrum dowodzenia.
Zacząć należałoby od końca, a więc od bagażnika. Przy 834 litrach pojemności otrzymujemy przestrzeń największą w swojej klasie. Ba, po złożeniu tylnych rzędów siedzeń dostaniemy nawet 1980 litrów, co wystarczy na… naprawdę duże zakupy. Klapę możemy otworzyć wygodnie - z kluczyka, z przycisku w kokpicie albo za pomocą funkcji Easy Open. Kilkadziesiąt schowków, jakie znajdziemy w całym samochodzie, dodatkowo pomogą w utrzymaniu porządku i zapewnieniu optymalnych warunków przewozu.
Bagażnik Ci niepotrzebny, a żona w ciąży? Postaw siedzenia!
Maksymalnie w Touranie otrzymamy 7 miejsc na, łącznie, trzech rzędach foteli. Dwa z przodu, trzy w środku i dwa (całkiem) z tyłu. Wystarczy podnieść je po otwarciu klapy bagażnika; zmniejszy się może przestrzeń załadunkowa, natomiast zwiększą możliwości przewozu osób. A dodatkowy bagażnik zawsze możemy zamocować na dachu, na zintegrowanych relingach. Jeśli nawet to nie będzie nam wystarczać, możemy skorzystać z półautomatycznie wysuwanego haka, dostępnego po wciśnięciu przycisku na prawej ściance bagażnika.
Komfort pasażera na pierwszym miejscu
Posadzone z tyłu osoby - duże czy małe - otrzymują do dyspozycji mnóstwo dodatków, które podróż uczynią przyjemniejszą. Po pierwsze, mamy rolety przeciwsłoneczne, które zniwelują światło słoneczne wpadające do kabiny. Po drugie - charakterystyczne tacki na pożywienie i napoje, które można też wykorzystywać do innych celów. Dzieciakom takie rozwiązanie na pewno się spodoba, zwłaszcza, że możemy regulować poziom pochylenia wspomnianych stolików. Rozwiązanie jest o tyle praktyczne, że pozwala uzyskać więcej miejsca wtedy, gdy będzie ono potrzebne.
Bezpieczeństwo, czyli kamera i blokada drzwi
Nowy Touran pozwala na podłączenie w samochodzie kamery GoPro (którą, niestety, dokupić musimy sami), zapewniającej podgląd na żywo wszystkiego, co dzieje się na tylnej kanapie. Obraz przekazywany jest do centrum multimedialnego - i dzięki niemu na bieżąco możemy obserwować, w jakim stanie znajdują się nasze pociechy. Fajną sprawą jest ponadto blokada tylnych drzwi z pozycji kierowcy - realizowana za pośrednictwem jednego przycisku. To faktycznie wygodne i dość niekonwencjonalne rozwiązanie. Świetnie sprawdza się w praktyce - możemy bowiem indywidualnie wybierać drzwi, które blokujemy, lub w równie szybki sposób zablokować zamki obydwu. Mogąc porównać pomysł znany z Tourana z alternatywą dostępną w innych samochodach, w postaci mechanicznej blokady przeprowadzanej przy pomocy kluczyka, trudno nie uznać wyższości tej koncepcji.
Fajną sprawą jest ponadto blokada tylnych drzwi z pozycji kierowcy - realizowana za pośrednictwem jednego przycisku. To faktycznie wygodne i dość niekonwencjonalne rozwiązanie, świetnie sprawdzające się w praktyce.
Idealny dla rodziny
Touran może z pozoru sprawiać wrażenie nudnego vana, ale w praktyce - z mocnym silnikiem pod maską - potrafiłby zaskoczyć niejednego z Was. To samochód wykończony w charakterystyczny dla Volkswagena sposób, cechujący się przy tym kilkoma nowatorskimi, zwiększającymi komfort podróży rozwiązaniami.