Więcej Golfa

Zmiana priorytetów. Samochody kompaktowe do niedawna jeszcze były coraz dłuższe, teraz stają się wyższe.

Najlepszym tego przykładem jest Volkswagen Golf Plus. W stosunku do Golfa V jego wymiary pozostały praktycznie nie zmienione, poza wysokością. Samochód zyskał dodatkowe 9,5 cm, co daje się zauważyć podobnie, jak i zmieniona stylizacja. Zachowując cechy charakterystyczne „zwykłego” Golfa, Plus otrzymał nowy przód. Uwagę zwracają reflektory, osłona chłodnicy, zderzaki i przetłoczenia. Nowością w tej klasie aut są tylne światła z diodami LED.

Zmiana wysokości pozwoliła na nową aranżację wnętrza. Centralna konsola zyskała nowy kształt z czterema wyróżniającymi się chromowanymi obwódkami otworów wentylacyjnych. Wprowadzono nową kolorystykę tapicerek siedzeń i drzwi. Pomimo, że z przodu siedzi się wyżej o 7,5 cm (z tyłu nawet o 8,5 cm), odległość do sufitu przekracza metr. Jednocześnie jest o wiele więcej miejsca na nogi, szczególnie dla osób siedzących na tylnych siedzeniach. Podróż we trójkę z tyłu nie będzie jednak szczególnie komfortowa. Tylne siedzenia można oddzielnie przesuwać (o 140 mm do przodu lub o 20 mm do tyłu). Środkową część można złożyć otrzymując podręczny stolik z uchwytami na napoje. Oparcie można złożyć w proporcji 40:20:40, uzyskując płaską powierzchnię bagażową. Ułatwieniem jest także możliwość obniżenia wysokości siedzeń oraz regulacja w dwóch poziomach podłogi bagażnika, którego pojemność wynosi od 395 do 1450 litrów. Opcjonalnie (?) można otrzymać składane oparcie przedniego fotela, dzięki czemu bez problemu przewieziemy przedmioty o długości do 230 cm. Zadbano o miejsce na różnego rodzaju drobiazgi, w tym oddzielny schowek na okulary, monety i butelki. Łącznie wszystkich schowków i uchwytów jest aż 43.

Plus nie tylko chce się podobać. Konstrukcyjnie opiera się na rozwiązaniach znanych z Golfa hatchbacka. Wprowadzono jednak pewne modyfikacje ze względu na większą wysokość auta. Gama jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe 1.4 (75 KM) i 1.6 FSI (115 KM) a także wysokoprężne 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). Nieco później ofertę uzupełnią również 90-konny 1.9 TDI oraz 102- konny silnik benzynowy 1.6. Optymalną jednostką dla Plusa wydaje się 115-konny silnik benzynowy zapewniający autu dobrą dynamikę i to mimo, że Plus jest o 130 kg cięższy od Golfa. W przypadku tej wersji silnikowej i 140-konnej wysokoprężnej napęd przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Samochód prowadzi się pewnie, przy czym zawieszenie jest zestrojone dość twardo, co zapewne nie przypadnie do gustu osobom oczekującym więcej komfortu.

Plus podobnie, jak Golf występuje w wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline i Sportline. Od hatchbacka jest droższy średnio o 3 tys zł. W stosunku do swojego protoplasty jest ciekawszą propozycją ze względu na swoją funkcjonalność.

Tekst: Norbert SzwarcFoto: Autor

VW Golf Plus 1.6 FSI (115 KM) - Dane techniczne

Napęd

Silnik benzynowy, R4, 16-zaworowy
Pojemność (cm3) 1598
Moc KM/kW/obr/min. 115/85/6000
Maks. moment Nm/obr. 155/4000
Napęd na koła przednie
Układ hamulcowy
Przód hamulce tarczowe wentylowane
Tył hamulce tarczowe
Nadwozie
Dł./szer./wys. (mm) 4206/1759/1580
Rozstaw osi (mm) 2578
Poj. bagażnika (l) 395/1450
Poj. zb. paliwa (l) 55
Masa własna pojazdu (kg) 1318 - 1498
Podwozie
Zawieszenie przednie kolumny McPherson
Zawieszenie tylne oś wielowahaczowa
Osiągi
Pręd. maks. (km/h) 189
0-100 km/h (s) 11,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
miasto 9,8
trasa 6,0
średnie 7,4
Cena samochodu 72.390 PLN
Wyposażenie standardowe dla Golfa Plus 1.6 FSI Trendline: - ABS z EBV, ASR, MSR - poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe - trójpunktowe pasy bezpieczeństwa z elektrycznymi napinaczami - 2 aktywne zagłówki z przodu - system mocowania fotelika dziecięcego typu Isofix - elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego - servotronic - regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach - fotel kierowcy z regulacją wysokości - światła przeciwmgłowe - centralny zamek - elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu - elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka - czujnik temperatury - dzielona i przesuwana tylna kanapa z podłokietnikiem z funkcją stolika
Dodano: 18 lat temu,
autor: Norbert Szwarc
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .