Czy warto kupić: używany smart fortwo (od 2007)

Świetna propozycja dla mieszkańców wielkich miast. Zwrotna i bajecznie łatwa w parkowaniu. Atutem niemieckiego malucha jest też ponadprzeciętna trwałość. Pachnące nowością egzemplarze były drogie, ale "używkę" dostaniemy za 20-25 tys. złotych. Czy warto kupić używanego smarta fortwo?

Mimo początkowych problemów z przewracaniem się na śliskiej drodze, smart zmienił spojrzenie mieszkańców Europy na miejskie samochody. Był niesamowicie zwinny, mieścił się nawet w najmniejszych lukach parkingowych, a dzięki arcytwardej klatce bezpieczeństwa tridion zapewniał odpowiedni stopień ochrony podczas kolizji.

W naszych realiach fabrycznie nowe smarty nie miały szans na zaistnienie. Były drogie, niezbyt praktyczne, a potencjalny nabywca nie mógł liczyć na jakiekolwiek ulgi i dotacje. Chłodna kalkulacja dawała do zrozumienia, że lepiej zainwestować w dobrze wyposażone auto segmentu A lub B. Ceny używanych egzemplarzy pozwalają spojrzeć na smarta z innej perspektywy. Auto z krajowego salonu z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów można kupić za 20-25 tysięcy złotych. Wciąż nie jest to niska kwota, jednak kto podróżuje samochodem wyłącznie po mieście, będzie zadowolony z niemieckiego mikrosamochodu.

Polecane wersje silnikowe

Benzynowa 1.0:: Producent deklaruje, że 71-konny smart fortwo zużywa tyle samo paliwa, co wersja o mocy 61 KM. Jak by tego było mało, na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje aż trzech sekund mniej. Wybór wydaje się więc oczywisty. Można pójść krok dalej i postawić na 84-konnego smarta z turbodoładowanym silnikiem, który oferuje jeszcze lepsze osiągi przy niemalże identycznym spalaniu. W dłuższej perspektywie czasu obecność turbiny zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia drogiej awarii. To samo dotyczy turbodiesli, które tylko do pewnego czasu pozwalają cieszyć się oszczędnościami.

Zalety:
+ Zwrotność i łatwość parkowania
+ Niewielka usterkowość
+ Przyzwoite wyposażenie wielu egzemplarzy

Wady:
- Ograniczony komfort
- Powolna skrzynia biegów
- Spore zużycie paliwa

Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 4/5 (badanie w 2007 r.)

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód, oryginalny): 450 zł
Tarcze i klocki (przód): 250-470 zł
Sprzęgło (komplet): 960-1500 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
1.0, 2007 r., 83000 km, 19 tys. zł
1.0, 2010 r., 89000 km, 24 tys. zł
0.8 CDI, 2007 r., 46000 km, 25 tys. zł
1.0, 2008 r., 32000 km, 27 tys. zł

Dodano: 11 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .