Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Polecamy!

Publikacje
Newsy
Motosłownik

Fiat Croma

Lata produkcji: 1985 - 2010
Segment: Klasa średnia
Model należący do klasy średniej (segment D) produkowany w latach 1985-1996, a następnie od roku 2005. Projektantem zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji Cromy był Giorgetto Giugiaro. Croma I zastąpiła w ofercie Fiata model 132 (zwany też Argenta). Po zakończeniu jej produkcji włoski koncern na dziewięć lat pozostawił segment D Alfie Romeo i Lancii. W 2005 roku odmieniona Croma wróciła na rynek. Dotychczas obie generacje modelu sprzedały się w liczbie ponad 600 tys. egzemplarzy. Croma to po włosku ósemka (nuta).

Komentarze redakcji

Powagosław: Pierwsza Croma była przebojem rynkowym na przełomie lat 80. i 90. Ta obecna jest tylko jej umowną kontynuatorką. Nie ma też mowy o powtórzeniu tamtego sukcesu. Bo Fiat w tej klasie został daleko z tyłu.
Luzacjusz: Może mi ktoś wyjaśnić o co chodzi z tym kombi? To tak jakby słuchać piosenek od tyłu. Są tacy, którzy dzięki temu odkrywają w muzyce znanych zespołów satanistyczne treści. Co odkryjemy w Cromie? Nie wiem, może butlę gazową w bagażniku jako wyposażenie standardowe?

Za sprawą swoich potężnych gabarytów Fiat Croma II nie jest może ucieleśnieniem motoryzacyjnego piękna (znacznie lepiej wygląda model po liftingu z 2008 roku), jednak dzięki nim w aspektach praktycznych nie ma sobie równych. Trudno bowiem o inny model klasy średniej, który oferowałby równie gigantyczną ilość miejsca dla podróżnych (zwłaszcza na głowy) oraz równie ogromny bagażnik. Funkcjonalność tego ostatniego podnoszą specjalne przegrody, funkcjonalność części pasażerskiej obniża z kolei niedostatek schowków. Otoczenie kierowcy jest czytelne i proste w obsłudze, ale zostało dość niechlujnie zmontowane (co objawia się skrzypieniem).

Wielbiciele silników benzynowych nie mają niestety czego szukać w Cromie - stosowane w niej jednostki 1.8 i 2.2 są powolne, zużywają sporo paliwa, a na domiar złego mają kłopoty z bezawaryjną pracą. Znaczne ciekawiej wyglądają diesle - szczególnie 1.9 Multijet o mocy 150 KM, który jest dynamiczny i oszczędny, choć dość skomplikowany konstrukcyjnie. Jeśli chodzi o możliwości jezdne, włoski samochód okazuje się istną oazą komfortu, ale na szybko pokonywanych łukach potrafi zjeżyć włos na głowie.

Choć wydawać by się mogło, że z racji małej popularności limuzyna Fiata cierpi na brak tanich części zamiennych, jest zupełnie inaczej - z podzespołami mechanicznymi nie ma problemu. To efekt ścisłego pokrewieństwa konstrukcyjnego z popularnym Oplem Vectrą C. Niestety, z tego ostatniego Croma przejęła część typowych usterek - m.in. niedomagania elementów zawieszenia. Co psuje się poza tym? Problemy mogą sprawiać jednostki napędowe, ale piętą achillesową auta okazuje się elektryka - głównie ta pokładowa, choć znamy przypadki uszkodzeń np. alternatora.

Dane techniczne Fiat Croma

Silniki

Moc silników 75-200 KM

Poj. silników 1 585-2 499 cm3

Prędkość maks. 165-216 km/h

Przyspieszenia 0-100 7,7-16,5 s

Szkic techniczny :
zobacz dane techniczne

Oceny Fiat Croma

Średnia ocena modelu

na podstawie 264 opinii

4.32

Średnia dla segmentu: Klasa średnia 4.18

Zalety

+ Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów

+ Widoczność

+ Silnik

Wady

- Skrzynia biegów

- Koszty utrzymania

- Drobne usterki

Czy kupiłyś ponownie to auto?
TAK (89%)
NIE (11%)

Wybrane oceny kierowców Fiat Croma

Zachęcam do przeczytania całej opinii. Tak pokrótce Silnik jak najbardziej OK cichy elastyczny dynamiczny i ekonomiczny. Zawieszenie komfortowe, ale niekiedy póknie i ... więcejskrzypnie (kochane polskie drogi). Najgorzej według mnie z zagospodarowaniem wnętrza. Miejsca niby pod dostatkiem ale brak podręcznych schowków, a te co są to jakieś podpierdółki. Jak można zrobić schowek w drzwiach w który nie wejdzie altlas drogowy, ba nie wejdzie też do schowka pasażera. Po cholerę połowa głębokości tego schowka zajęta jest ustrojstwami od wentylacji. Przecież przy takim długim podszybiu i przodzie można było to inaczej poprowadzić. Tak np w Mazdach 3 schowek jest olbrzymi dwukondygnacyjny a auto mniejsze a klimę i wentylację też ma. Niemądry pomysł ze sterowaniem klimą automatyczną szczególnie sterowaniem kierunkiem nawiewów. Źle regulowana kierownica. Powiecie czemu kupiłeś skoro widzisz tyle wad. Bo widzę je dopiero w użytkowaniu, a jak wsiadasz do auta aby je obejrzec nie "kolonizujesz" go od razu, nie upychasz butelek, atlasów, książek gazet, wszystkich swoich "niezbędnych" w podróży skarbów. Ma auto jedka wiele plusów . wygodna jazda, ekonimiczność jak na takie duże auto cisza w kabinie (pomijając wentylację) wygląd i rzadki widok współbrata/wpsółsiostry(rzecz gustu) ukryj
dodano 20.02.2010 przez
Fantastycznie wykonane auto z doskonałych materiałów wenątrz rewelacyjnie spasowanych nie trzeszcących ekonomiczne w miarę tanie w utrzymaniu jeśli pominiemy w ... więcejniektórych rzeczach serwisy. Jeśli jadę na przegląd do serwisu a musi być bo trzeba komunikat wykasować o zmianie oleju, to olej Selenia WR, i fitr oleju kupuję wcześniej w sklepie motoryzacyjnym bo wychodzi dużo taniej. Wtedy przegląd w EUROMOCIE w Żorach bez materiału kosztuje 170zł. Natomiast filtry powietrza i przeciwpyłkowy wymieniam samodzielnie krótko przed przeglądem ponieważ są to bardzo proste czynności. ukryj
dodano 16.01.2009 przez
Bardzo funkcjonaly samochód, a ta wersja silnikowa to taki wilk w owczej skórze. 200KM w dieslu robi wrażenie. Poza małym ... więcejfalstartem po zakupie o którym pisałem w usterkach to wykonanie auta jest na bardzo wysokim poziomie jak na fiata. W sumie to najdroższe auto w ofercie. W zakupie cholernie drogie i duża utrata wartości. Kupno 3,5 latka pozwala zaoszczędzić 90000zł. Podsumowując polecam to auto dla ludzi którzy nie idą utartymi szlakami (co nie zawsze jest miarą sukcesu) oraz mają swoje zdanie na temat motoryzacji i nie tylko :) ukryj
dodano 19.03.2010 przez
Silnik przebija wszystko, skrzynia super, tapicerka w skórze rewelka, duży wyświetlacz - całościowo super. Duża moc, 200kM sprawia że na ... więcejdrodze masz ponadprzeciętne przyśpieszenie - i na trasie też! Przy prędkości 150 passat nie chciał zjechać to go prawym pasem ominąłem bez mrugnięcia - a facet gębę minę jak cholewa - widać że nie chciał mnie puścić, ale nie wiele miał do powiedzenia. Tak samo z innymi autami, passat, superb, volvo wszystkie poza s80 i xc90, nie jedno audi i bmw - Croma nie jest znanym autem a silnik 2,4 już na pewno nie jest znany - ludzie nie spodziewają się takiej mocy - a na tylnej klapie nie ma oznaczeń silników - SUPER. ukryj
dodano 31.10.2012 przez
Zobacz oceny Fiat Croma Dodaj swoją opinię auta

Zużycie paliwa Fiat Croma

Pb
6,33 - 15,30
Na podstawie 35 raportów spalania
ON
4,97 - 11,13
Na podstawie 176 raportów spalania
LPG
8,47 - 13,00
Na podstawie 11 raportów spalania

Wybrane raporty spalania Fiat Croma

Auto bardzo fajne, ciche i wygodne... niestety masa ( ponad 1500 kg ) robi swoje i nie trudno zerwać przyczepność ... więcejnawet na 3 biegu. Trochę za mało schowków no i strasznie wysokie. Silnik MJTD 150 KM bardzo ekonomiczny i cichy - w połączeniu z manualna 6-biegowa skrzynia ekonomiczny ( spalanie na dystansie ostatnich 6000 km w cyklu mieszanym od autostrad po miejskie korki wyszło 6,4 litra/100 km ON dla porównania Stilo z silnikiem 1,9 JTD 115KM palił mi o litr mniej... Do wad zaliczył bym dziwną pozycje za kierownica... ale jak sie człowiek już przyzwyczai to nie może sie odnaleźć w innych autach i może jeszcze umieszczenie kluczyka... trudno sie przyzwyczaić, jak w Saabie ;-) ukryj
dodano 23.09.2010 przez
Auto mam od 2 miesiecy, zrobilem nim 7000km. kupilem jako 5.5 letnie. mialo przejechane 148tys km. auto krajowe. wczesniej jezdzilem ... więcejmondeo 2.0 tdci z 2009 od nowosci. roznica w spalaniu minimalnie na korzysc forda i to tylko w miescie. trasa - to samo. generalnie spala auto srednio 6.4l/100km z czego polowa to teren niezabudowany glownie austrada a4. w miescie pali 8 litrow na spokojnie bez duzych korkow. minimalne spalanie 4.7l to odcinkowe spalanie na dlugosci 20km na DTŚ pomiedzy katowicami a zabrzem. nie moge sie tylko przyzwyczaic do turbo dziury ktorej silniki z PSA sa pozbawione. ukryj
dodano 04.03.2014 przez
Auto mam krotko, na poczatku spalanie bylo wieksze bo pierwszy raz mam diesla. Juz powoli nauczylem sie tym wozic i ... więcejw miare km spalanie srednie spada. Z ostatnich 100km, z czego powiedzmy 30% to trasa, 25% obwodnica i reszta miasto wychodzi 6,6. Minimalnie DK5 predkosc 80-110 to ok 4,8, takie ciagniecie sie przez wiochy ;( Przy 140-150 na A4 na tempo pokazuje 6,1-6,7 Zaznacze, ze jezdze raczej spokojnie bo i po co sie spieszyc. Spokojnie=rowno. Wielkosc auta, komfort, wyciszenie, ledwo slyszalny pomruk diesla sa warte chocby 7l srednio:) ukryj
dodano 10.04.2012 przez
Ekonomiczność przy silniku 2.2 i automacie ma nie wiele wspólnego ale chetnie sie podziele moimi doświadczeniami. więc w mieście autko nie ... więcejschodzi poniżej 12 litrów przy delikatnej jeździe :) boicie sie juz ? nie jest źle, nie jeżdze dużo wiec jest okej. Trasa natomiast to zależy przy 130 km/h srednio pokazuje komputer 8,5 to chyba nie jest zły wynik jak na auto o masie 1.6 tony . W lutym pokonam nim długa trasę około 4 tys km więc napisze dokładnie co i jak ! Ceny części myśli że są na bardzo dobrym poziomie. Nie zbankrutujemy przy nich. ukryj
dodano 03.09.2011 przez
Jak na swoją masę i gabaryt, autko bardzo ekonomiczne w trasie (5 - 5,5l/100km). Trochę gorzej jak ktoś robi większe ... więcejprzebiegi po mieście. trzeba się liczyć Ze spalaniem na poziomie 8,5 - 9,5l/100km. W zależności kto jaką ma nogę. serwisuję auto u zaprzyjaźnionego mechanika. ceny w ASO potrafią doprowadzić do zawału. Sprawy eksploatacyjne (olej, filtry, klocki, itp.) ceny standardowe. Jest to auto oparte na płycie popdłogowej VECTRY C limuz. Można znaleźć znacznie tańsze części od OPLA. ukryj
dodano 06.08.2011 przez
Zobacz raporty spalania Fiat Croma Dodaj raport spalania

Publikacje o Fiat Croma

Przeczytaj pozostałą 7 publikacje o Fiat Croma

Generacje Fiat Croma

2005 - 2010
1985 - 1996

Dealerzy Fiat

PARTNER J.Pączyński, W.Puczka S.J.

Fiat Partner Bytom

śląskie, Bytom, Strzelców Bytomskich 40B

Więcej

AUTO SERVIS

AUTO SERVIS MICHAŁ BOROŃ Fiat Nowy Targ

małopolskie, Nowy Targ, Krakowska 3

Więcej

GANINEX GAZDA GROUP

GANINEX GAZDA GROUP Fiat Pszczyna

śląskie, Pszczyna, Bielska 31C

Więcej

INTERAUTO

INTER AUTO Fiat Kraków

małopolskie, Kraków, Jasnogórska 60A

Więcej

MOTO SOWA

MOTO SOWA Wojciech Sowa

małopolskie, Nowy Sącz, Wielopole 140

Więcej

WIĘCEJ DEALERÓW

Jesteś dealerem aut? Sprawdź

Dziennik kosztów Fiat Croma

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów

854

Przejechany dystans

183 941 zł

Zatankowanego paliwa

35 114 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów

168

Wydanych pieniędzy

83 848 zł

Średnie wydatki na auto

2 396 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów

149

Wydanych pieniędzy

70 165 zł

Średnie wydatki na auto

2 005 zł

ZOBACZ 35 dzienników kosztów Fiat Croma Załóż dziennik kosztów

Typowe słabe punkty Fiat Croma

Liczba wpisów: 11
komentarzy(1)
komentarzy(0)
komentarzy(0)
komentarzy(0)
komentarzy(1)
komentarzy(0)
Zobacz inne typowe słabe punkty Fiat Croma dodaj typowy słaby punkt

Opinie o instalacjach LPG w Fiat Croma

Liczba wpisów: 3
Instalacja wadliwa od chwili zamontowania, producent nieodpowiedzialny nie ma zamiaru wywiązywać się z gwarancji!
dodano 19.06.2009 przez
kupiony w salonie Fiata z instalacją gazową. jazda bez problemów ,
dodano 19.06.2009 przez
Wszystkie opinie o instalacjach LPG Fiat Croma

Skarbnica wiedzy o Fiat Croma

Ciekawostki
dodano 09.08.2011 przez
Na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie sedana, ale projektant Giorgio Giugiaro rozmyślnie ukrył w odpowiednich proporcjach klapę liftbacka, którym w istocie była Croma.
Zobacz więcej Podziel się wiedzą