Kartka z kalendarza: 10–16 grudnia

Zapraszamy do przeglądu wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.

10.12.1915 | Ford buduje milionowy samochód

Ford potrzebował zaledwie 12 lat, by wyprodukować milion samochodów. Początki były skromne. W 1903 roku Henry Ford rozpoczął od sprzedaży Modelu A, czyli w zasadzie zmotoryzowanej karety, która mogła osiągnąć 45 km/h. Była produkowana w niewielkich ilościach przez rok. Kolejne lata przynosiły nowe konstrukcje, ale prawdziwa rewolucja miała miejsce dopiero w 1908 roku, gdy rozpoczęto produkcję jednego z najważniejszych modeli w historii motoryzacji. 

Ford Model T był motorem napędowym rozwoju Forda i to właśnie on odpowiada za wynik miliona wyprodukowanych samochodów w nieco ponad dekadę.

Przyczyna sukcesu? Wykorzystanie linii produkcyjnej i ciągła optymalizacja produkcji, a co za tym idzie – obniżka ceny. Ford T zmotoryzował Amerykanów, jak również pomógł rozwijać wiele biznesów na początku nowego stulecia. 

 

11.12.1935 | Ferdinand Alexander Porsche przychodzi na świat

Saga rodu Porsche jest fascynująca. Ferdinand Porsche, założyciel studia projektowego Porsche, popisał się zarówno jako projektant samochodów, jak i pojazdów militarnych; jego syn zaprojektował Porsche 356, a wnuczek – model 911. To właśnie Ferdinand Alexander Porsche, ojciec samochodu, który zapisał się w DNA firmy Porsche, obchodziłby w tym roku rocznicę urodzin.

W odróżnieniu od swojego ojca i dziadka, Ferdinand Alexander Porsche nie był inżynierem, ale lepiej odnajdował się w warstwie artystycznej. Jego projekt modelu 911 to prawdziwa legenda, ale to nie jedyne dzieło dzisiejszego jubilata. Zaprojektował również wyścigowe Porsche 904.

 

12.12.1949 | Rozpoczęcie produkcji pierwszego Saaba

Prace nad pierwszym pojazdem marki Saab trwały już od 1945 roku, a owocem szesnastoosobowego zespołu był Ursaab, pierwszy prototyp z aerodynamicznym nadwoziem i dwucylindrowym silnikiem o mocy zaledwie 18 KM. Samochód był gruntownie testowany i dał początek pierwszemu produkcyjnemu modelowi – Saabowi 92, którego pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę w Trollhattan 12 grudnia 1949 roku. 

Od strony stylistycznej jego ojcem był Sixten Sason, który odpowiadał za wygląd Saabów aż do modelu 99, wprowadzonego w 1967 roku do produkcji. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, szefem projektu był Gunnar Ljungström, dzięki któremu pierwszy samochód marki był nowoczesny – charakteryzował się m.in. przednim napędem. 

Saab 92 pozostał w produkcji do 1956 roku, gdy został zastąpiony modelem 93. Do tego czasu wyprodukowano nieco ponad 20 tysięcy samochodów. 

 

13.12.1993 | Umowa FSO z General Motors

Po przemianach polityczno-gospodarczych los FSO stał pod znakiem zapytania. Potrzebny był zagraniczny inwestor, mogący tchnąć życie w fabrykę, która nie miała żadnego asa w rękawie: produkowała tylko Poloneza, który jedynie doczekał się modernizacji w postaci modelu Caro. 

Poszukiwania inwestora trwały już od połowy lat osiemdziesiątych i w grę wchodziło wielu producentów: Daihatsu, Fiat, Renault oraz Volkswagen. Ostatecznie wybór padł na General Motors. Umowę podpisano 13 grudnia 1993 roku, a w następnym roku rozpoczęto montaż Opla Astry – wówczas nowoczesnego samochodu kompaktowego, który znacznie wyróżniał się od tańszego, ale tkwiącego w latach siedemdziesiątych, Poloneza.

General Motors chciało dokonać dalszych inwestycji, ale wiązało się to ze zwolnieniami, na co nie pozwoliły związki zawodowe działające w FSO. Poważna zmiana w historii fabryki miała miejsce dopiero w 1995 roku, gdy fabryką zainteresowało się Daewoo, również należące do amerykańskiego koncernu. 

 

14.12.1987 | Zakończenie produkcji AMC Eagle

American Motors Corporation od samego początku nie miało łatwego życia. Gdy wchodziło na amerykański rynek w latach pięćdziesiątych, musiało konkurować z trzema znacznie potężniejszymi koncernami – Fordem, General Motors i Chryslerem. Przy tej trójce, AMC było niewielkie, ale przez kolejne dekady utrzymywało się na rynku. 

W 1979 roku firma wprowadziła samochód, który dziś nazwalibyśmy crossoverem. Eagle był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych (od liftbacka do kombi) i charakteryzował się podwyższonym zawieszeniem i napędem na cztery koła. 

Mimo tego, że AMC Eagle uchodził za udany samochód, nie uratował firmy, która zmagała się z problemami finansowymi. Większość akcji AMC należało do Renault, które wówczas przechodziło kryzys, który odbił się na amerykańskim producencie. Doprowadziło to do wykupu AMC przez Chryslera, który zakończył produkcję AMC Eagle 14 grudnia 1987 roku. 

 

15.12.1948 | Zbudowano pierwszy prototyp Stara 20

Gdy w 1946 roku zespół konstruktorów rozpoczynał prace nad budową Stara, na polskich ziemiach nie produkowano żadnej ciężarówki. Dopiero w 1951 roku rozpoczęto wytwarzanie Lublina 51. Na jego tle, zbudowany w 1948 roku Star 20, był nowoczesną konstrukcją. 

W przeciwieństwie do Lublina, miał silnik schowany pod kabiną, co pozwalało na uzyskanie lepszej zwrotności. Do napędu Stara 20 wykorzystano 85-konny benzynowy silnik o pojemności niespełna 4.2 litra i momencie obrotowym 246 Nm. 

Samochód trafił od razu do produkcji i był wytwarzany z różnymi zabudowami – jako pojazd skrzyniowy, autobus, żuraw czy wóz strażacki. Star 20 pozostał w produkcji do 1957 roku i zapoczątkował rodzinę lekkich samochodów ciężarowych. Firma działa z powodzeniem przez cały okres PRL-u, a po przemianach gospodarczych została wykupiona przez niemieckiego MAN-a. Dziś w zakładzie w Starachowicach produkuje się autobusy marek MAN i Neoplan.  

 

16.12.1883 | Daimler składa wniosek patentowy na swój silnik 

16 grudnia 1883 roku Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach otrzymali patent nr DRP 28022 na silnik o pojemności 100 cm3 i mocy 0,25 KM, która była osiągana przy 600 obrotach na minutę. Jego największą zaletą były kompaktowe rozmiary i niska masa, dzięki czemu mógł być wykorzystywany nie tylko stacjonarnie, ale również w pojazdach. Z tego projektu wyewoluował kolejny, mocniejszy motor, nazwany Zegarem dziadka, który został już przetestowany w trójkołowym pojeździe Daimlera i Maybacha w 1886 roku.

Dodano: 5 lat temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Materiały prasowe, Siemaszko Zbyszko (Narodowe Archiwum Cyfrowe)
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .