Audi Q3 Sportback – przetestowałem najmocniejszą odmianę 45TFSI

Audi Q3 Sportback ma zapełnić lukę i przyciągnąć klientów. Jakie ma atuty?

Tworzenie kolejnych luk i segmentów motoryzacyjnych trwa w Audi już od dobrych kilku lat. Marka stawia coraz większy nacisk na SUV-y i kolejne mutacje standardowych wersji nadwoziowych, co nie powinno nikogo zdziwić, wszak jest to najszybszy i najtańszy sposób na dopasowanie modeli do potrzeb klientów. Debiutujące na polskim rynku Audi Q3 Sportback ma zapełnić kolejną lukę w gamie i przyciągnąć do salonów nowych nabywców.

Audi ma już w swojej ofercie kilka modeli z przydomkiem Sportback. Nazwa ta jest przyczepiana w zasadzie do każdego typu nadwozia – od sedana, jakim jest A3 Sportback, aż po liftbacka pod postacią A5 Sportback. Teraz możemy dorzucić do tego grona jeszcze Audi Q3 Sportback, które ma być rozwiązaniem dla klientów szukających czegoś ciekawszego i innego od klasycznej wersji Q3.

To, co wyróżnia Audi Q3 Sportback od „zwykłej” wersji, to przede wszystkim szybko opadająca linia dachu, która z powodzeniem nadaje całemu nadwoziu lekko sportowego charakteru. Nieco mocniej zostały też zaznaczone boczne przetłoczenia, zwłaszcza w okolicach nadkoli, by uwidocznić aspiracje samochodu. Co ciekawe, w zakresie wymiarów, tylko rozstaw osi pozostał identyczny jak w standardowym Q3. Odmiana Q3 Sportback jest od swojego pierwowzoru niższa aż o 29 mm, dłuższa o 16 mm i węższa o 6 mm. Na całe szczęście pojemność bagażnika przy komplecie pasażerów pozostała niezmieniona i wciąż wynosi 530 litrów. Dopiero po złożeniu oparć tylnej kanapy Audi Q3 Sportback okaże się mieć o 125 litrów mniej przestrzeni ładunkowej względem Q3.

 

Wnętrze nowego Audi Q3 Sportback

Zaglądając do wnętrza Audi Q3 Sportback, od razu zauważymy identyczną deskę rozdzielczą jak w standardowym Q3. Na tym polu Audi postanowiło nie zmieniać tego, co zostało dobrze przyjęte przez klientów, dzięki czemu całe wnętrze jest intuicyjne w obsłudze i dobrze rozplanowane.

W tym segmencie nie powinny dziwić nas już dwa ekrany, które zastępują klasyczne zegary oraz służą do obsługi multimediów. Standardowo już dla tego producenta, całość prezentuje się bardzo estetycznie i pozwala dostosować się do aktualnych potrzeb kierowcy, a co najważniejsze, klimatyzację wciąż obsługujemy za pomocą klasycznego panelu z pokrętłami.

Materiały oraz jakość montażu w nowym Audi Q3 Sportback także nie rozczarowują. Wszystko zostało idealnie spasowane, a twarde materiały uda Wam się znaleźć tylko w dolnych partiach drzwi i deski rozdzielczej.

Pod względem ilości przestrzeni z przodu Audi Q3 Sportback nie rozczarowuje. Bez względu na wzrost czy sylwetkę nie będziecie mieli problemu ze znalezieniem swojej pozycji za kierownicą. Nieco gorzej jest z tyłu, gdzie zaczyna wychodzić opadająca linia dachu. Zabiera ona sporo miejsca nad głową i jeśli macie powyżej 180 cm wzrostu, możecie narzekać na lekkie szuranie głową po podsufitce. Podobnie jak w klasycznej Q3 tylna kanapa ma możliwość regulacji wzdłużnej w zakresie 130 mm, a kąt pochylania oparcia można zmienić o 7 stopni.

 

Jakie silniki w ofercie Audi Q3 Sportback?

Paleta jednostek napędowych na ten moment zawiera w sobie tylko i wyłącznie silniki benzynowe. Podstawą napędu jest znany silnik 1.5 TFSI, który ukrywa się pod oznaczeniem 35TFSI. Ma on moc 150 KM i standardowo przenosi ją tylko na przednią oś za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Opcjonalnie można doposażyć tę jednostkę napędową w automatyczna przekładnię S Tronic, która ma „suche” sprzęgła oraz układ mild–hybrid. Nie jest to pełny układ hybrydowy, a jedynie 48–voltowa instalacja, połączona z systemem odzyskiwania energii wytwarzanej podczas hamowania. Skumulowana energia może zostać wykorzystana do napędzenia urządzeń pokładowych w momencie, gdy jednostka spalinowa jest wyłączona, ale także może pełnić rolę dodatkowego silnika elektrycznego dającego nam dodatkowe 50 Nm momentu obrotowego.

Drugą jednostką w gamie jest 45TFSI. To nic innego jak silnik 2.0 TFSI generujący 230 KM. Tutaj w standardzie dostajemy dołączany napęd na obie osie Quattro, realizowany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego Haldex oraz automatyczną przekładnię S Tronic, która w mocniejszej odmianie – ze względu na wyższy moment – ma „mokre” sprzęgła.

Na ten moment nie jest znana przyszłość jednostek wysokoprężnych w Audi Q3 Sportback. Prawdopodobnie pojawią się one na początku 2020 roku.

 

Audi Q3 Sportback – wrażenia z jazdy

Podczas pierwszych jazd po polskich drogach udostępniono nam najmocniejsze odmiany Audi Q3 Sportback 45TFSI wraz z praktycznie maksymalnie doposażonymi wersjami Edition One. Trasa testowa miała około 200 kilometrów i przebiegała przez autostrady, drogi krajowe oraz zatłoczone centrum Łodzi.

Podczas jazdy po całym odcinku testowym Audi Q3 Sportback dało się poznać jako samochód bardzo wszechstronny i przyjemny w prowadzeniu. Dwulitrowa benzynowa jednostka napędowa zapewnia bardziej niż wystarczające osiągi w każdych warunkach drogowych.

Podczas jazdy autostradami Audi Q3 Sportback pozytywnie zaskoczyło mnie wyciszeniem kabiny, natomiast w mieście doceniłem zwrotność auta.

Warto też zaznaczyć, że skrzynia S Tronic może przejść teraz w tryb żeglowania w znacznie szerszym zakresie prędkości, który zaczyna się już przy 40 km/h, a kończy na 160 km/h, co oczywiście pozwala zredukować zużycie paliwa.

Pomimo iż testowany egzemplarz został wyposażony w 20–calowe felgi, to nie przeszkadzały one zbytnio w pokonywaniu łódzkich dróg. Zawieszenie Audi Q3 Sportback bardzo przyjemnie radzi sobie z wybieraniem praktycznie każdej nierówności, zachowując przy tym wysoką stabilność w zakrętach. Oczywiście Q3 Sportback nie jest najbardziej emocjonującym samochodem w prowadzeniu, ale cały napęd wraz z układem kierowniczym daje sporę dawkę pewności i bezpieczeństwa.

 

Ile kosztuje Audi Q3 Sportback?

Jak to bywa w takich przypadkach, ciekawszy design i nieco inna filozofia dorobiona do modelu podnoszą lekko jego cenę. Stąd też Audi Q3 Sportback otwiera cennik kwotą 139 900 zł i jest droższe od klasycznej Q3 o 7000 zł. W zamian dostajemy jednak nie tylko inny wygląd, ale też lepsze wyposażenie standardowe. Dopłata do 7–biegowej automatycznej przekładni S Tronic wynosi 14 000 zł, a cena najmocniejszej odmiany 45TFSI rozpoczyna się kwotą 190 500 zł.

Ze względu na wymiary oraz cenę najbliższymi rywalami dla Audi Q3 Sportback mogą być BMW X2 oraz Mercedes GLA. Czas pokaże, po którą wersję Q3 klienci będą sięgali chętniej.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Jakub Głąb,
zdjęcia: Jakub Głąb
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .