Szukaj

Informacje o Ford

Choć Ford ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych – należy w koÅ„cu do tzw. wielkiej amerykaÅ„skiej trójki motoryzacyjnej z Detroit (Ford, General Motors i Chrysler) – to jednak dziaÅ‚a również na innych kontynentach, gdzie produkowane przez niego modele różniÄ… siÄ™ czÄ™sto caÅ‚kowicie od tych oferowanych na amerykaÅ„skim rynku.

Historia Forda

Historia marki i koncernu Ford wiąże siÄ™ nierozerwalnie z osobÄ… Henry'ego Forda, który jest jednym z najwiÄ™kszych wizjonerów w historii motoryzacji. Już jako 15-latek skonstruowaÅ‚ swój pierwszy silnik spalinowy, a nastÄ™pnie byÅ‚ jednym z zaÅ‚ożycieli firmy Detroit Cadillac Company. Nie doszedÅ‚ jednak do porozumienia ze swoimi wspóÅ‚udziaÅ‚owcami, dlatego ostatecznie w 1903 r. decyduje siÄ™ na zaÅ‚ożenie wÅ‚asnej spóÅ‚ki Ford Motor Company. 

Henry Ford oraz zaÅ‚ożona przez niego firma zasÅ‚ynęły przede wszystkim z wprowadzenia produkcji taÅ›mowej modelu Ford T, dziÄ™ki czemu można byÅ‚o zwiÄ™kszyć znaczÄ…co produkcjÄ™, a także obniżyć jego cenÄ™. Ponadto Ford wprowadziÅ‚ kredyty na produkowane przez siebie samochody. DziÄ™ki tym pomysÅ‚om Ford Model T byÅ‚ jednym z tych modeli, który zmotoryzowaÅ‚ Stany Zjednoczone. W ciÄ…gu 19 lat jego produkcji wyprodukowano ok. 15 milionów egzemplarzy Modelu T. Również jeden z kolejnych modeli Forda, Model A, cieszyÅ‚ siÄ™ olbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród Amerykanów, a Ford staÅ‚ siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie.

Pierwsze powojenne samochody Forda

W 1947 r. umarÅ‚ Henry Ford, kiedy to amerykaÅ„ski koncern powróciÅ‚ do produkcji cywilnych modeli po okresie produkcji na rzecz amerykaÅ„skiej armii. Jednym z pierwszych caÅ‚kowicie nowych i zarazem najważniejszych modeli byÅ‚ Ford Custom, który w produkcji przetrwaÅ‚ 22 lata, a także kompaktowy Ford Falcon. NastÄ™pnie przyszedÅ‚ czas na tzw. muscle cars i pony cars. Ford wprowadziÅ‚ do oferty model Thunderbird z silnikami V6 i V8, a w 1964 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚ do niego Ford Mustang, który produkowany jest do dziÅ› i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli sportowych nie tylko marki Ford.

Europejskie modele Forda

NiedÅ‚ugo po utworzeniu koncernu w 1911 r. w Anglii powstaje europejski oddziaÅ‚ Forda (filiÄ™ utworzono również w Niemczech), który z biegiem lat dość mocno uniezależniÅ‚ siÄ™ od amerykaÅ„skiej centrali, przynajmniej, jeÅ›li mowa o konstrukcji i stylistyce produkowanych modeli, choć w pierwszych latach również na Starym Kontynencie produkowany byÅ‚ przede wszystkim Ford Model T. W późniejszych latach do oferty doÅ‚Ä…czyÅ‚y m.in. takie modele jak Anglia, Popular czy Cortina.

Po II wojnie światowej jednym z pierwszych ważniejszych modeli w gamie Forda był Taunus, a w czasach, gdy za Oceanem święcił już triumfy Mustang, w Europie zaczął zdobywać popularność Ford Capri. Kolejnymi ważnymi modelami Forda w ofercie na europejskim rynku były Ford Escort, Sierra i Scorpio.

Najpopularniejsze samochody Forda

SpoÅ›ród wspóÅ‚czeÅ›nie sprzedawanych modeli Forda najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszy siÄ™, dostÄ™pny na wielu rynkach, Ford Focus, który pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku po czwartej generacji Escorta. Również Ford Mondeo, który w Stanach Zjednoczonych sprzedawany jest jako Fusion, należy do jednych z bardziej rozpoznawalnych modeli z bÅ‚Ä™kitnym owalem na masce. W portfolio Forda dużą popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także takie modele jak Fiesta czy Kuga, a za Oceanem na spore zainteresowanie mogÄ… liczyć pickupy serii F, w tym najbardziej popularny Ford F-150.

Ford – dodatkowe informacje

Ford jako koncern motoryzacyjny najwiÄ™ksza lata Å›wietnoÅ›ci ma jednak za sobÄ…. Obecnie w skÅ‚ad tego koncernu, poza markÄ… Ford, wchodzi jeszcze tylko Lincoln, marka wiÄ™kszych i luksusowych modeli oferowanych na amerykaÅ„skim rynku. W przeszÅ‚oÅ›ci jednak do Forda należaÅ‚y m.in. Mercury, brytyjskie marki Daimler, Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover, a także Volvo, które w 2010 r. zostaÅ‚o sprzedane chiÅ„skiemu koncernowi Zheijang Geely Holding Group.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Ford

Sprawdź co kierowcy
myślą o Ford

Oceny Aut 16 858 ocen

4,1
~Geograful
Ford Fiesta VI
Hatchback 1.4 TDCi 68KM 50kW
Moje drugie auto. Jeżdżę nim 7 lat. Przejechałem ponad 100 tys. km Najbiedniejsza wersja diesela. Co do minusów. To głównie cena części i napraw. Ogólnie jak coś poważniejszego się stanie, to zastanawiam się czy już złomować czy za kilkanaście miesięcy przy kolejnej dużej usterce. Ale jak się nic nie psuje, to auto jest świetne. Problem jest też z odpowiednimi częściami gdyż często przychodzi coś co jednak nie pasuje. Szczególnie trudno dobrać lakiery po kolizji. Druga wada to mało miejsca z tyłu kosztem dużego bagażnika (porównując do innych samochodów tej wielkości). Trochę też brakuje mocy. I nawet nie wyobrażam sobie jakby miała jeszcze ciągnąć przyczepkę. Natomiast do zalet. Cała reszta. Auto moim zdaniem dla rodzin z małymi dziećmi. Ze względu na rozplanowanie długości. Aczkolwiek da się jechać w piątkę dorosłych. Za to bagaże takie jak wózki czy kosiarki wchodzą bez problemu. A po złożeniu kanapy wchodzi nawet europaleta. Czy bym jeszcze raz kupił. Raczej tak, ale bym polował na większy silnik.
4,9
~SÅ‚awek
Ford S-Max II
Van 2.0 EcoBoost 240KM 177kW
Jest to najlepsze auto klasy średniej jakim miałem okazję jeździć. Auto prowadzi się bardzo komfortowo. Dynamiczny silnik, dobrze wyciszone, super układ kierowniczy. Wygodne siedzenia zarówno w pierwszym i drugim rzędzie dla 3 osób. Automatycznej skrzyni biegów pracuje bez zarzutu, płynnie zmienia biegi. Co najważniejsze z autem nie ma żadnych problemów - auto zupełnie bezawaryjne. (Wcześniej użytkowałem Forda Mondeo w silnikiem diesla, z którym były ciągle problemy). Od tego czasu użytkuje tylko auta benzynowe.
4,6
~WRRAF
Ford Thunderbird VIII
Box Birds 5.0 130KM 96kW
Trzeba zrozumieć ten typ motoryzacji - prostota konstrukcji, przepych wyposażenia a szczególności ideę posiadania takiego samochodu, bo nie jest to auto dla szerokiego odbiorcy w Europie. Trzeba mieć serce do klasyka i kasę na jego utrzymanie lub posiadać dal samego "miacia" i "jakoś tam to będzie". Sam model jest już zauważalnie mniejszy od poprzedników w wersji V czy VI z przed 80' roku. Twórcy nadali mu bardziej "nowoczesne" kształty jak na lata osiemdziesiąte przystało w zarysie prostokątów ale środek jeszcze pozostał taki sam jak w latach siedemdziesiątych - wygodny z pełną mechaniką serowania lusterek bocznych przez cegiełka i elektryką drzwi, szyb i co się tam da. Do komfortu zaliczamy również klimatyzację i szereg podświetleń czy na zewnątrz czy wewnątrz auta. Miejsca dla kierowcy i pasażera jest dość o tyle że od biedy z przodu mogą jechać 3 osoby jak to drzewiej w amerykanach bywało ( choć ma tylko 2 pasy ). Zawieszenie... hmmm.... po prostu płynie niczym ekskluzywny okręt po Santa Monica i Ocean Ave, jak byś miał najlepsze sprężyny bonellowe ze swojego ulubionego tapczanu. No i ten nie wysilony silnik V8 ze swoimi 130 Mustangami pod maską! Silnik który nigdzie się nie śpieszy, pomrukuje dziarsko i jak trzeba ryknie z odrobiną sarkazmu czy lekkiej dezaprobaty przy gwałtowniejszym traktowaniu ale ochoczo wyrywny jak na małego small bock'a. Choć wiemy że on już się nie musi ścigać po Downtown w GTA czy innej Mafii ;) innymi słowy poezja i chillout.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Ford przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena