Szukaj

Informacje o Ford

Choć Ford ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych – należy w końcu do tzw. wielkiej amerykańskiej trójki motoryzacyjnej z Detroit (Ford, General Motors i Chrysler) – to jednak działa również na innych kontynentach, gdzie produkowane przez niego modele różnią się często całkowicie od tych oferowanych na amerykańskim rynku.

Historia Forda

Historia marki i koncernu Ford wiąże się nierozerwalnie z osobą Henry'ego Forda, który jest jednym z największych wizjonerów w historii motoryzacji. Już jako 15-latek skonstruował swój pierwszy silnik spalinowy, a następnie był jednym z założycieli firmy Detroit Cadillac Company. Nie doszedł jednak do porozumienia ze swoimi współudziałowcami, dlatego ostatecznie w 1903 r. decyduje się na założenie własnej spółki Ford Motor Company. 

Henry Ford oraz założona przez niego firma zasłynęły przede wszystkim z wprowadzenia produkcji taśmowej modelu Ford T, dzięki czemu można było zwiększyć znacząco produkcję, a także obniżyć jego cenę. Ponadto Ford wprowadził kredyty na produkowane przez siebie samochody. Dzięki tym pomysłom Ford Model T był jednym z tych modeli, który zmotoryzował Stany Zjednoczone. W ciągu 19 lat jego produkcji wyprodukowano ok. 15 milionów egzemplarzy Modelu T. Również jeden z kolejnych modeli Forda, Model A, cieszył się olbrzymią popularnością wśród Amerykanów, a Ford stał się jednym z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Pierwsze powojenne samochody Forda

W 1947 r. umarł Henry Ford, kiedy to amerykański koncern powrócił do produkcji cywilnych modeli po okresie produkcji na rzecz amerykańskiej armii. Jednym z pierwszych całkowicie nowych i zarazem najważniejszych modeli był Ford Custom, który w produkcji przetrwał 22 lata, a także kompaktowy Ford Falcon. Następnie przyszedł czas na tzw. muscle cars i pony cars. Ford wprowadził do oferty model Thunderbird z silnikami V6 i V8, a w 1964 r. dołączył do niego Ford Mustang, który produkowany jest do dziś i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli sportowych nie tylko marki Ford.

Europejskie modele Forda

Niedługo po utworzeniu koncernu w 1911 r. w Anglii powstaje europejski oddział Forda (filię utworzono również w Niemczech), który z biegiem lat dość mocno uniezależnił się od amerykańskiej centrali, przynajmniej, jeśli mowa o konstrukcji i stylistyce produkowanych modeli, choć w pierwszych latach również na Starym Kontynencie produkowany był przede wszystkim Ford Model T. W późniejszych latach do oferty dołączyły m.in. takie modele jak Anglia, Popular czy Cortina.

Po II wojnie światowej jednym z pierwszych ważniejszych modeli w gamie Forda był Taunus, a w czasach, gdy za Oceanem święcił już triumfy Mustang, w Europie zaczął zdobywać popularność Ford Capri. Kolejnymi ważnymi modelami Forda w ofercie na europejskim rynku były Ford Escort, Sierra i Scorpio.

Najpopularniejsze samochody Forda

Spośród współcześnie sprzedawanych modeli Forda największą popularnością cieszy się, dostępny na wielu rynkach, Ford Focus, który pojawił się na rynku po czwartej generacji Escorta. Również Ford Mondeo, który w Stanach Zjednoczonych sprzedawany jest jako Fusion, należy do jednych z bardziej rozpoznawalnych modeli z błękitnym owalem na masce. W portfolio Forda dużą popularnością cieszą się także takie modele jak Fiesta czy Kuga, a za Oceanem na spore zainteresowanie mogą liczyć pickupy serii F, w tym najbardziej popularny Ford F-150.

Ford – dodatkowe informacje

Ford jako koncern motoryzacyjny największa lata świetności ma jednak za sobą. Obecnie w skład tego koncernu, poza marką Ford, wchodzi jeszcze tylko Lincoln, marka większych i luksusowych modeli oferowanych na amerykańskim rynku. W przeszłości jednak do Forda należały m.in. Mercury, brytyjskie marki Daimler, Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover, a także Volvo, które w 2010 r. zostało sprzedane chińskiemu koncernowi Zheijang Geely Holding Group.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Ford

Sprawdź co kierowcy
myślą o Ford

Oceny Aut 16 606 ocen

4,3
~Jacek
Mikrovan 1.5 TDCi 95KM 70kW
Ford Tourneo Courier
Auto kupiłem między innymi dla celów prowadzonej przeze mnie firmy. Łatwa rekonfiguracja bagażnika pozwala na przewożenie sporych (wysokich, aczkolwiek niezbyt długich) przedmiotów, dzięki czemu jest łatwo zapakować skrzynki z narzędziami, worki itp. Dużą zaletą są odsuwane boczne drzwi, co ułatwia dostęp do wnętrza. Z drugiej strony, łatwo daje się przystosować dla potrzeb rodziny (spory, wysoki bagażnik, mocowania Euro dla fotelików, stoliki na oparciach przednich foteli). Silnik sprawia problemy przez konieczność częstej wymiany oleju, ale jest ekonomiczny, niezawodny i nie hałasuje. Zawieszenie jest jak na tę klasę samochodu bardzo komfortowe. Auto dobrze trzyma się drogi, pewnie pokonuje zakręty, a zawieszenie nie hałasuje.
3,8
~Łukasz
Sedan 2.0 i 116KM 85kW
Ford Sierra II
Ładny i bardzo wygodny samochód, zarówno do codziennej exploatacji jak i na podróże. Samochód w sumie zabytkowy. Mój egzemplarz był w agonalnym stanie, gdy go qpiłem (miał 19 lat i nie wiadomo ile przebiegu, bo Ford w tamtych czasach nie montował liczników kilometrów. Było co prawda urządzenie liczące te kilometry, ale co 100 tys. przekręcało się do zera, więc mogła mieć...300 tys? 400 tys? 500 tys?), więc ograniczę się do opisu wrażeń z jazdy, pomijając kwestię reakcji łańcuchowej rozpadania się pojazdu, który niestety ze względu na rozlatujące się podwozie, konieczność wymiany silnika (w którym nagle pomielił się cały rozrząd) i problemy z instalacją elektryczną - skazałem na śmierć na złomie.
1,4
~MarcinC
SUV Plug-In 2.5 EcoBlue 225KM 165kW
Ford Kuga III
Ford Kuga PHEV - ciągłe problemy z akumulatorem 12V. Ford Polska nie potrafią wyeliminować usterki jedyne co zrobili to skasowali mnie za diagnozę i zalecili mi nie korzystać z niektórych funkcji samochodu takich jak zdalny dostęp, ładowanie tylko z kabla a nie z ładowarki naściennej, i mam plinować jak naładuje się akumulator do 95% to mam go natychmiast odłączać
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Ford przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena