Szukaj

Informacje o Ford

Choć Ford ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych – należy w końcu do tzw. wielkiej amerykańskiej trójki motoryzacyjnej z Detroit (Ford, General Motors i Chrysler) – to jednak działa również na innych kontynentach, gdzie produkowane przez niego modele różnią się często całkowicie od tych oferowanych na amerykańskim rynku.

Historia Forda

Historia marki i koncernu Ford wiąże się nierozerwalnie z osobą Henry'ego Forda, który jest jednym z największych wizjonerów w historii motoryzacji. Już jako 15-latek skonstruował swój pierwszy silnik spalinowy, a następnie był jednym z założycieli firmy Detroit Cadillac Company. Nie doszedł jednak do porozumienia ze swoimi współudziałowcami, dlatego ostatecznie w 1903 r. decyduje się na założenie własnej spółki Ford Motor Company. 

Henry Ford oraz założona przez niego firma zasłynęły przede wszystkim z wprowadzenia produkcji taśmowej modelu Ford T, dzięki czemu można było zwiększyć znacząco produkcję, a także obniżyć jego cenę. Ponadto Ford wprowadził kredyty na produkowane przez siebie samochody. Dzięki tym pomysłom Ford Model T był jednym z tych modeli, który zmotoryzował Stany Zjednoczone. W ciągu 19 lat jego produkcji wyprodukowano ok. 15 milionów egzemplarzy Modelu T. Również jeden z kolejnych modeli Forda, Model A, cieszył się olbrzymią popularnością wśród Amerykanów, a Ford stał się jednym z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Pierwsze powojenne samochody Forda

W 1947 r. umarł Henry Ford, kiedy to amerykański koncern powrócił do produkcji cywilnych modeli po okresie produkcji na rzecz amerykańskiej armii. Jednym z pierwszych całkowicie nowych i zarazem najważniejszych modeli był Ford Custom, który w produkcji przetrwał 22 lata, a także kompaktowy Ford Falcon. Następnie przyszedł czas na tzw. muscle cars i pony cars. Ford wprowadził do oferty model Thunderbird z silnikami V6 i V8, a w 1964 r. dołączył do niego Ford Mustang, który produkowany jest do dziś i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli sportowych nie tylko marki Ford.

Europejskie modele Forda

Niedługo po utworzeniu koncernu w 1911 r. w Anglii powstaje europejski oddział Forda (filię utworzono również w Niemczech), który z biegiem lat dość mocno uniezależnił się od amerykańskiej centrali, przynajmniej, jeśli mowa o konstrukcji i stylistyce produkowanych modeli, choć w pierwszych latach również na Starym Kontynencie produkowany był przede wszystkim Ford Model T. W późniejszych latach do oferty dołączyły m.in. takie modele jak Anglia, Popular czy Cortina.

Po II wojnie światowej jednym z pierwszych ważniejszych modeli w gamie Forda był Taunus, a w czasach, gdy za Oceanem święcił już triumfy Mustang, w Europie zaczął zdobywać popularność Ford Capri. Kolejnymi ważnymi modelami Forda w ofercie na europejskim rynku były Ford Escort, Sierra i Scorpio.

Najpopularniejsze samochody Forda

Spośród współcześnie sprzedawanych modeli Forda największą popularnością cieszy się, dostępny na wielu rynkach, Ford Focus, który pojawił się na rynku po czwartej generacji Escorta. Również Ford Mondeo, który w Stanach Zjednoczonych sprzedawany jest jako Fusion, należy do jednych z bardziej rozpoznawalnych modeli z błękitnym owalem na masce. W portfolio Forda dużą popularnością cieszą się także takie modele jak Fiesta czy Kuga, a za Oceanem na spore zainteresowanie mogą liczyć pickupy serii F, w tym najbardziej popularny Ford F-150.

Ford – dodatkowe informacje

Ford jako koncern motoryzacyjny największa lata świetności ma jednak za sobą. Obecnie w skład tego koncernu, poza marką Ford, wchodzi jeszcze tylko Lincoln, marka większych i luksusowych modeli oferowanych na amerykańskim rynku. W przeszłości jednak do Forda należały m.in. Mercury, brytyjskie marki Daimler, Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover, a także Volvo, które w 2010 r. zostało sprzedane chińskiemu koncernowi Zheijang Geely Holding Group.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Ford

Sprawdź co kierowcy
myślą o Ford

Oceny Aut 15 622 oceny

3,1
~pshemas
Kombi 2.0 Duratec 145KM 107kW
Ford Mondeo IV
Auto kupione z dużymi nadziejami. Niby wszystko ok ale brakowało przysłowiowej kropki nad i. Plus za komfort i ilość miejsca oraz wyposażenie (titanum). Minus zdecydowanie silnik i skrzynia biegów. Trzeba się sporo napocić żeby spalić w mieście poniżej 10l. W trasie pow. 140 km/h spalanie też masakra- silnik pracuje wtedy na 4k obrotach więc nie jest za cicho- ewidentny barak 6-go biegu. Do tego pojawiająca się korozja- dół drzwi, nadkola,miejsce nad przednią szybą czy tylna klapa. Luzy na fotelu kierowcy. Chłodnica klimy też już nadawała się do wymiany bo co sezon brakowało czynnika. Ogólnie po najwyzszym modelu Forda z największym wyposażeniem z tamtych lat spodziewałem się czegoś więcej.
4,4
~MartiT
Podwójna kabina Facelifting 3.2 Duratorq TDCI 200KM 147kW
Ford Ranger V
Moim zdaniem auto bardzo uniwersalne prowadzę firmę instalatorską z obsługą techniczną obiektów, potrzebuje przewieść tone przewiozę , potrzebuję wyjechać na wakacje morze i góry pojadę z rodziną przynajmniej kobieta mi nie narzeka że bagażnik za mały, Przed zakupem testowałem Nissana navarę oraz mercedesa X ( Jak nie patrzeć to samo ) powiem silniki 2,3 bi turbo jak pamiętam, lekka turbo dziura na starcie i brak dźwięku , Co do mnie przemówiło jakość wykończenia deska obszyta skórą no i wersje którą posiadam wildtrak x blue performance kolor piękny i wstawki czarne w połysku . Polecam dla mnie koło mustanga pozycja numer 1
5,0
~KB
Liftback 2.0 TDCi 180KM 132kW
Ford Mondeo V
Wygodne przestronne i bezawaryjne auto. Po 3 latach użytkowania coraz bardziej jestem pod wrażeniem tego Forda. Przez nieco plastikowe bo amerykańskie wnętrze na pierwszy rzut oka wydaje się że ma się do czynienia z autem o klasę niżej. Jednak już po uruchomieniu i krótkiej przejażdce cisza we wnetrzu i komfort resorowania sprawiają że czujesz się jak w aucie luksusowym. Po trzech latach użytkowania zacząłem zastanawiać się czy nie pójść w coś o zwiększonym prześwicie typu 7 osobowy SUV którego nie ma w ofercie marki Ford. I zacząłem przyglądać się autom innych producentów po tej analizie okazuje się, że udogodnienia Forda tj grzana przednia szyba, pamięć ustawienia kolumny kierowniczej czy pewność prowadzenia pomimo bardzo miękkiego zawieszenia nie są dostępne w żadnej innej marce

Testy zderzeniowe Ford

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Ford przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena