XPENG ustanawia rekord prędkości ładowania w Europie. Nowe G6 i G9 potwierdzają przewagę technologiczną producenta
Modele XPENG G9 i XPENG G6 ustanowiły nowe, europejskie rekordy w zakresie prędkości ładowania samochodów elektrycznych. Pod koniec października oba pojazdy przetestowano na ultraszybkiej ładowarce Evinys o mocy deklarowanej 500 kW w Vinterbro pod Oslo. Wyniki okazały się imponujące: XPENG G9 zanotował szczytowe 452 kW, a G6 – 402 kW. Tym samym oba modele wysunęły się na prowadzenie jako najszybciej ładujące się elektryki w Europie.
Warto podkreślić, że ograniczeniem wcale nie były możliwości samochodów, lecz sama infrastruktura. Ładowarka w Vinterbro mogła dostarczyć maksymalnie 600 A, podczas gdy XPENG G9 jest przystosowany do przyjęcia nawet 700 A. W praktyce oznacza to, że w idealnych warunkach mógłby osiągnąć około 525 kW mocy szczytowej. Rekordy ustanowiono więc na realnie dostępnej sieci ładowania, a nie w warunkach laboratoryjnych, co dodatkowo potwierdza przewagę technologiczną XPENGa.
Szybkie ładowanie możliwe dzięki architekturze 800 V i nowym akumulatorom LFP
Kluczową rolę w tak imponującym tempie ładowania odgrywa połączenie architektury 800 V z najnowszą generacją akumulatorów LFP 5C. Ten zestaw umożliwia wyjątkowo szybkie przyjmowanie energii, skracając czas postoju przy ładowarce do minimum. Doładowanie od 10 do 80 proc. trwa zaledwie 12 minut i 45 sekund — o około 40 proc. szybciej niż w poprzedniej generacji. To wynik, którym może pochwalić się jedynie wąskie grono najbardziej zaawansowanych modeli na świecie. XPENG podkreśla, że wraz z pojawieniem się w Europie ładowarek 5C możliwe będzie pełne wykorzystanie potencjału 525 kW w G9 oraz 451 kW w G6.
Nowe ogniwa LFP 5C imponują nie tylko osiągami, lecz także większą zrównoważonością. Są wolne od niklu i kobaltu, charakteryzują się wyższą odpornością na degradację oraz lepszą stabilnością termiczną — bez kompromisów w zakresie dynamiki czy efektywności energetycznej. W efekcie XPENG konsekwentnie przesuwa granice tego, jak szybko i sprawnie mogą ładować się współczesne samochody elektryczne.
Rekord, który ma znaczenie również dla kierowców w Polsce
W Polsce rozwój ultraszybkiej infrastruktury nabiera tempa. Kolejne stacje pojawiają się zarówno przy głównych arteriach, jak i w największych miastach, a operatorzy tacy jak GreenWay, Ekoenergetyka, Orlen Charge czy Ionity intensywnie inwestują w punkty o mocach, które jeszcze niedawno wydawały się poza zasięgiem. Rekord XPENGa pokazuje, że chińska marka już teraz jest przygotowana na infrastrukturę nowej generacji — taką, w której uzupełnienie energii potrwa mniej więcej tyle, co wypicie kawy.
Ponad 500 chińskich samochodów dostępnych od ręki: Poznaj ofertę
– Rekord ładowania pokazuje bardzo konkretne korzyści dla kierowców: krótsze postoje w trasie, niższe koszty eksploatacji dzięki wytrzymałym bateriom LFP, większą stabilność pracy akumulatora w zmiennych warunkach oraz technologię przygotowaną na nadchodzące ładowarki 600–700 kW. To wyraźny sygnał nie tylko dla użytkowników, lecz także dla całej branży. Elektromobilność przyspiesza, a marki z Azji takie jak XPENG, zaczynają wyznaczać kierunek europejskim standardom. - podkreśla Paweł Kowalski, Sales & Product Manager XPENG Polska.
Chiński producent sukcesywnie rozwija swoją obecność w Europie od 2020 roku. XPENG stawia na rozwiązania odpowiadające na realne, codzienne potrzeby kierowców: skrócenie czasu ładowania, poprawę efektywności energetycznej
i zwiększenie praktyczności samochodów elektrycznych. W uważanej za najbardziej dojrzały rynek samochodów elektrycznych na świecie Norwegii sprzedaż XPENGa w tym roku wzrosła niemal dwukrotnie. W Polsce producent pojawił się dopiero wiosną 2025 roku i dopiero rozwija sieć salonów.