Przejechany ponad tysiąc kilometrów, więc czas na wnioski. Cupra Terramar z silnikiem 2.0 265 km jest jak taka żona latynoska - potrafi pokazać pazur, świetnie wygląda, świetnie tańczy, świetna w łóżku, też jest praktyczna i ugotuje smaczny obiad, ale też czasami strzeli focha dotyczącego jakiejś pierdoły na zasadzie "bo nie". Główne cechy Terramara są na plus - silnik, prowadzenie, sprawdzone rozwiązania techniczne, naprawdę dobre multimedia, a zastrzeżenia dotyczą drobnostek jak np. system rozpoznający znaki drogowe który się myli, czasami niedziałający czujnik martwego pola albo w drugą stronę - ostrzegający że coś się w nim znajduje nawet na prostej drodze, Matrix Ledy które potrafią oślepiać innych użytkowników zwłaszcza w zakrętach i na wzniesieniach, więc co z tego, że Cupra chwali się ile megapikseli ma w reflektorze jak coś nie gra z kamerą albo algorytmami rozpoznającymi inne pojazdy czy jakieś drobnostki w multimediach. Największe zaskoczenie to bardzo dobry poziom wyciszenia przez co Terramarowi bliżej do SUVów, niż do surowego charakteru poprzednich Cupr. W swojej cenie (ok. 250 tys. zł) może i da się kupić nieco większe np. Volvo XC60 czy Alfa Romeo Stelvio które mają skórę w środku a nie plastiki jak Cupra, ale Cupra nadrabia to wyposażeniem (kamery 360 stopni, matrix LED, nowoczesne multimedia, zawieszenie DCC itd.).
Wrażenia
4,0
Silnik
265 km do tego rozmiaru auta uważam za optymalny wybór. W zupełności starcza do wyprzedzenia TIRa. Szkoda tylko, że silnik jest w większości ustawień dławiony przez oprogramowanie skrzyni biegów, a zmiana ustawień go na tryb Cupra oznacza przynajmniej dodatkowy litr spalania paliwa.
4,0
Skrzynia biegów
W większości ustawień jest pewne opóźnienie na reakcję na pedał gazu (lag), ale da się to zmienić ustawieniami. Generalnie skrzynia biegów jest udana - nie szarpie i w miarę OK zmienia biegi, choć czasami mogłoby być lepiej i trochę przeciąga na niskich i na wysokich obrotach.
4,0
Układ jezdny
Zawieszenie DCC które posiadam jest świetne w tym aucie (uprzedzając komentarze - u mnie ono nie stuka). W komfortowym ustawieniu większość nierówności jest dobrze wytłumiona, a jak chcemy doznań, to zawsze można zawieszenie utwardzić. Bryła nadwozia nawet w zakrętach nie ma tendencji do wychylania się. Prowadzenie precyzyjne, choć są lepsze auta pod tym względem. Czuć charakterystykę przednionapędową, przez co 4 gwiazdki.
5,0
Karoseria
Ślicznie wygląda, kolor niebieski Cosmos Blue jest metalikiem oraz wydaje się być opalizujący i w cieniu wpadać w odcień aż czarnego. Poza tym europejska konstrukcja, więc jest ocynk.
Komfort
3,0
Widoczność
Widoczność mogłaby być lepsza. Lusterka są duże, ale za to szyba z tyłu mała. Dodatkowo przez umiejscowienie fotelu pasażera i umiejscowienie słupka B czasami jest problem by uwidocznić czy nic nie jedzie z prawej strony (a fotelu nie da się przestawić mocno do przodu, bo pasażer niemiałby dużo miejsca na nogi). Poza tym linia dachu i przednia szyba mogłaby być nieco wyżej poprowadzona, więc na światłach czasami trzeba się wychylać do przodu by patrzeć w górę.
4,0
Ergonomia
Ergonomia jest naprawdę dobra. Odejmuję gwiazdkę, za nieco zbyt krótką kolumnę kierownicy, przez co muszę przesuwać fotel kierowcy do przodu by nie odrywać łopatek podczas jazdy. W środku nic nie skrzypi, spasowanie bardzo dobre. Plastiki są dobrej jakości, ale nadal to tylko plastiki, a nie skóra czy aluminium.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szybko chłodzi i szybko nagrzewa. Wziąłem auto bez ogrzewania postojowego i nie odczuwam specjalnie jego braku. Tak samo nie odczuwam braku zamówienia nawet jako opcji podgrzewanej przedniej szyby.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jeden z większych minusów Terramara, bo jak na swoje rozmiary, to można by było spodziewać się więcej przestrzeni dla pasażerów w środku. Osoby 180 cm + 180 cm wzrostu pojadą komfortowo dłuższą trasę, ale wyższym radzę osobiście przetestować w salonie. Bagażnik jest przestronny i foremny. Jest możliwość złożenia oparć tylnej kanapy i jej przesuwania.
5,0
Wyciszenie
Największe zaskoczenie - naprawdę dobre wyciszenie! Najszybciej to słychać pojedyncze odgłosy gdzieś z tylnego nadkola. Zawieszenia DCC nie słychać.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Mógłby palić trochę mniej, ale generalnie Cupra bazuje na częściach koncernu VW, a nie ceni się jak marki "premium", więc części są w przyzwoitych cenach.
4,0
Stosunek jakość/cena
Nie jest to mistrz relacji cena/jakość, ale też nie uważam, żeby cena była przesadzona jak na to co Terramar oferuje.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Wyżej wspomniałem - system rozpoznający znaki drogowe który się myli, czasami niedziałający czujnik martwego pola albo w drugą stronę - ostrzegający że coś się w nim znajduje nawet na prostej drodze, Matrix Ledy potrafią oślepiać innych użytkowników zwłaszcza w zakrętach i na wzniesieniach, więc co z tego, że Cupra chwali się ile megapikseli ma w reflektorze jak coś nie gra z kamerą albo algorytmami rozpoznającymi inne pojazdy czy jakieś drobnostki w multimediach. Nie ma tragedii, ale mogło być lepiej.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jestem na grupie Cupry oraz śledzę informację o tym napędzie też z innych modeli grupy VW i jeszcze nikt nie zgłaszał jakichkolwiek poważnych usterek w tej konfiguracji silnikowej. Zasłużone 5 gwiazdek.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 TSI 265KM 195kW
[l/100km]