Szukaj

Historia motoryzacji w Polsce: Fiat 125p - świeżość w polskiej motoryzacji

W latach sześćdziesiątych nasilały się ataki na FSO jeśli chodzi o jakość wykonania samochodów i ich przestarzałość. Jednocześnie władza potrzebowała nowego modelu, który mógłby być eksportowany zarówno do kraju RWPG jak i do państw Europy Zachodniej a Warszawy i Syreny nie nadawały się do tego. Ponadto zapotrzebowanie na samochody w kraju ciągle było bardzo duże. Zdecydowano się odnowić znajomość z Fiatem. 22 grudnia 1965 r. przedsiębiorstwo handlu zagranicznego POL-MOT podpisało umowę na montaż nowoczesnego czterodrzwiowego samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika od 1300 do 1500 cm3 i mocy od 70 do 80 KM. Wraz z zakupem licencji, Fiat zgodził się na wykorzystywanie przez stronę polską około 90 patentów co umożliwiło unowocześnienie nie tylko przemysłu motoryzacyjnego, ale także innych sektorów gospodarki. Początkowo licencyjnym samochodem miał być Fiat 1300/1500, jednak strona polska wypracowała kompromis i do umowy dodano aneks, że Włosi przekażą licencję na nowe nadwozie z Fiata 125.
Zobacz również nasz wideotest
Skoda Scala już bez tajemnic. Techniczna część testu
Michał Szukalski
Dodano: 8 lat temu
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...