Maserati Quatroporte - 50 lat temu niszowe, dziś chce konkurować z Panamerą?
Do salonów właśnie zawitała szósta generacja Maserati Quattroporte - najbardziej charakterystycznej włoskiej limuzyny. Z tej okazji przyjrzymy się pierwszemu czterodrzwiowemu autu z trójzębem na atrapie chłodnicy.
Nowe…
Tegoroczne wcielenie Quattroporte jest napędzane nowym silnikiem V8 z dwiema turbosprężarkami, który produkuje 530 KM i pozwala na przekroczenie bariery 300 km/h i osiągnięcie 100 km/h w 4,7 sekundy. Niesamowita dynamika jest zarezerwowana dla topowej wersji oznaczonej logiem GTS. Na trudne czasy w europejskiej gospodarce Maserati przygotowało też wersje „budżetowe”. To Quattroporte S oraz S Q4, które pod maską mają podwójnie doładowaną jednostkę V6 o mocy 410 KM. Różnica w mocy względem V8 jest duża, jednak pod względem osiągów, dla wielu nie będzie zauważalna. Limuzyna z jednostką V6 rozpędzi się do 285 km/h, a 100 km/h osiągnie w 5,1 s. w wersji S lub 4,9 s. w wariancie z napędem na cztery koła (S Q4). Modele V6 są dostępne jedynie na niektórych rynkach.
|
|
|
|
Fiat rozpoczął niedawno drogę ku popularyzacji marki, która ma odebrać część klientów Porsche czy Mercedesowi. Zapowiedź sprzedaży 50 tys. samochodów rocznie można uznać za bardzo odważną – wszak w 2011 roku firma wyprodukowała zaledwie 6159 egzemplarzy. By zrealizować cel, Quattroporte otrzymało jednostkę V6, pojawił się model Ghibli dostępny nawet z dieslem, a firma zapowiedziała SUV-a. Pięćdziesiąt lat temu, gdy do sprzedaży wchodziło pierwsze Quattroporte, pozycja Maserati była kompletnie inna...
|
|
|
|
… i stare…
W 1963 roku Maserati było niezależną manufakturą produkująca zjawiskowy model 3500 GT, który miał być pierwszym masowo produkowanym modelem marki. I rzeczywiście, auto osiągnęło sprzedaż ponad 2200 egzemplarzy. Wynik monstrualnie duży, jak na wcześniejsze osiągnięcia firmy. Dość napisać, że Maserati 5000 GT wyposażone w jednostkę V8 o pojemności 5-litrów zostało wyprodukowane w nieco ponad trzydziestu egzemplarzach.
Maserati Quattroporte miało zadomowić się na rynku luksusowych limuzyn i przejąć ekstrawaganckich i wrażliwych na piękno bogaczy. Zdecydowano się pójść w stronę sportowego zacięcia, co było zgodne z filozofią marki. Pod maską znalazł się 4,2-litrowy silnik V8 o mocy prawie 263 KM, dzięki któremu była to prawdziwie sportowa limuzyna: osiągała ponad 200 km/h, zabierała 5 pasażerów, a do tego – prezentowała się olśniewająco. Jednostka napędowa powstała na bazie motoru wyczynowego produkującego ponad 400 KM przy 7000 obr./min. Silnik w Quattroporte został zduszony do 5000 obr./min, przez co moc zmalała do 263 KM, ale poprawiło to trwałość jednostki napędowej.
|
|
|
|
Samochód był projektowany z myślą o amerykańskim rynku, który z chęcią przyjmował europejskie ekskluzywne modele. Maserati musiało walczyć z Jaguarem, Rolls-Roycem i najbardziej ekskluzywnymi Mercedesami. Auto szokowało smukłą sylwetką przywodzącą na myśl nadwozia aut Gran Turismo oraz bogatym wyposażeniem.
W 1966 roku styliści przeprowadzili facelifting, który był najbardziej widoczny z przodu - samochód otrzymał podwójne reflektory. Poza tym przeprojektowano wnętrze i poprawiono wyposażenie standardowe dodając klimatyzację, która była wówczas ekskluzywnym dodatkiem. W 1968 roku Maserati do oferty dołączyło 290-konny motor 4,7-litra który zwiększał prędkość maksymalną do ok. 240 km/h.
W latach 1963 – 1969 wyprodukowano około 759 – 770 egzemplarzy czterodrzwiowego Maserati. Samochód trafiał do najznamienitszych ludzi polityki, show biznesu i przedsiębiorców. Cena wynosiła ponad 6,2 milionów lirów, co włoscy dziennikarze przeliczali na niecałe 13 Fiatów 500, które wówczas kosztowały 465 tys. litrów.
|
|
|
|
Ceny najnowszego Quattroporte zaczynają się od 80 000 funtów (391 tys. zł) za model V6. Wersje z podwójnie doładowaną widlastą ósemką kosztują już około 108 000 funtów, czyli około 530 tys. zł.
Dziś za najnowsze Quattroporte z jednostką V8 można kupić 13,5 Fiata 500, a przecież nie jest to już tani samochód dla ludu, a stylowy retro-mieszczuch. Po dopakowaniu limuzyny dodatkami cena może wzrosnąć o kilkadziesiąt procent, więc mimo prób spopularyzowania marki Maserati, Quattroporte nadal pozostanie flagowym modelem, który będzie kosztował krocie. Sprzedaż firmy poprawi z pewnością mniejszy, ale prezentujący się równie dostojnie i sportowo, Ghibli.
Fot. Georg Schwalbach (GS1311) (flickr.com) na lic. Creative Commons 2.0; Leo-setä (flick.com) na lic. Creative Commons 2.0; Maserati