Samochód Ford Eskort MK5 to samochód nieznacznie unowocześniony względem poprzednika, produkowany był w latach 1990 do 1992.
Samochód stał się bardziej nowoczesny, wygląd został dostosowany do obowiązujących w latach 90-tych trendów w stylistyce samochodu /Fot. 1/. W roku 1991 wprowadzono na rynek nowy model - wersję combi. Wszystkie silniki zostały przejęte od poprzednika, wprowadzono również nową rodzinę silników oznaczonych jako zetec.
Fot. 1 |
W stosunku do poprzednika sporo zmieniło się w wyposażeniu samochodu, wprowadzono elektryczne sterowanie szybami, wspomaganie kierownicy, dostępne stały się klimatyzacja oraz ABS, a także poduszki powietrzne. Samochód pod względem technicznym bliźniaczo podobny do poprzednika, dobrze zabezpieczony przed korozją co tłumaczy spora ilość Escortów w wersji MK5 spotykanych na naszych drogach. Pomimo sporych przebiegów rzadkością są wycieki oleju z silnika, a miska w większości samochodów tego modelu prezentuje siei bardzo dobrze /Fot. 2/.
Fot. 2 |
Przekładnie kierownicze szczególnie te wspomagane przy dużych przebiegach mogą sprawić problem. Nagminne są wycieki z przekładni /Fot. 3/, czy pompy wspomagania. W przekładniach bez wspomagania wybijają się elementy współpracujące czyli listwa i zębnik, często też wymienia się zewnętrzne końcówki kierownicze.
Fot. 3 |
Skrzynie wytrzymałe i mało awaryjne sporadycznie pojawia się głośna praca, jednak wycieki są dosyć częstym zjawiskiem. Często również wymienia się osłony gumowe półosi. Dość często wybija się krzyżakowe połączenie dźwigni zmiany biegów /Fot. 4/.
Fot. 4 |
Po za normalnym zużyciem okładzin nie obserwuje się usterek, spore przebiegi jednak sprzyjają głośnej pracy łożyska.
Dobrze dopracowane silniki /Fot. 5/ jednak w większości silników przy sporych przebiegach obserwuje się głośną prace zaworów, awarie urządzenia rozruchowego objawiającego się utrudnionym rozruchem zimnego silnika. Często wymienia się elementy układu chłodzenia, sporadycznie zapycha się chłodnica. Bardzo często koroduje układ wydechowy /Fot. 6, Fot. 7/.
Fot. 5 | Fot. 6 | Fot. 7 |
Układ hamulcowy kół przednich działa bezproblemowo, a wymienia się jedynie normalnie zużywające się elementy, natomiast układ kół tylnych często sprawia niespodzianki typu brak hamulca zasadniczego z jednej strony, bądź brak ręcznego, jest to spowodowane zapiekaniem się cylinderków i samoregulatorów hamulca. Często spotyka się skorodowany korektor siły hamowania /Fot. 8/, dosyć często wymiany wymagają przewody hamulcowe /Fot. 9/, przykładowo wymieniony przewód lewego kola przedniego /Fot. 10/.
Fot. 8 | Fot. 9 | Fot. 10 |
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne auta - jak na swój wiek prezentują się nieźle. Jednak należy się liczyć z możliwością korozji szczególnie dotykającej okolice nadkoli /Fot. 11/, klapy przedniej i w okolicach uszczelek szyb czołowej i tylnej. Od spodu baczną uwagę należy zwracać na progi oraz mocowanie elementów zawieszenia do podwozia.
Fot. 11 |
Awaryjne są regulatory prędkości dmuchawy, stacyjki dosyć często opornie chodzą /Fot. 12/. Sporo Escortów ma problemy z centralnym zamkiem i przełącznikami zespolonymi pod kierownica, które często psują się powodując brak oświetlenia zewnętrznego. Często naprawia się alternatory, a przy sporych przebiegach rozruszniki. Może dojść do zapieczenia silnika wentylatora chłodnicy /Fot. 13/.
Fot. 12 | Fot. 13 |
Podatne na uszkodzenia są elementy metalowo - gumowe wahacza /Fot. 14/, łączniki stabilizatorów, sworznie /Fot. 15/. Bardzo często słabym tłumieniem charakteryzują się tylne teleskopy, nietrwałe są również łożyska kół szczególnie tylnych.
Fot. 14 | Fot. 15 |
Bardzo ładne i funkcjonalne wnętrze /Fot. 16/, fotele wyprofilowane i wygodne. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza dosyć wysoka, czasami jednak pękają elementy nawiewu, a szybka zasłaniająca zestaw wskaźników staje się matowa, co utrudnia obserwowanie wskazań. Po za tym elementy kontrolne nie budzą zastrzeżeń /Fot. 17, Fot. 18/.
Fot. 16 | Fot. 17 | Fot. 18 |
Bardzo popularny i ładny samochód, oferuje sporo miejsca w środku, funkcjonalne wnętrze również osiągi samochodu nie są najgorsze, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Bogata oferta zespołów napędowych zadowoli każdego kierowcę. Dobre właściwości jezdne sprawiają, że auto jest bardzo popularne. Wśród kierowców zyskało sobie zasłużoną i wyrobioną pozycje na rynku wśród aut używanych.
- Wygodne wnętrze.
- Funkcjonalność.
- Dobre silniki.
- Wycieki ze skrzyni biegów i silnika.
- Zapiekające się elementy hamulca tylnego.
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.
Średnia