
Seicento to następca popularnego cinquecento. Zmieniono w nim wygląd zewnętrzny, elementy karoserii zostały zaokrąglone, całkowicie zmieniono wygląd lamp tak przednich jak i tylnych. Wnętrze również zostało zmienione, w nowszych wersjach zastosowano ciekłokrystaliczny licznik przejechanych kilometrów. Siedzenia są wygodniejsze niż u poprzednika.
Najtańszy model fiata nie zachwyca jakością wykonania, elementy wnętrza wykonane z twardego tworzywa (Fot. 1) nie wyglądają nowocześnie. Elementy karoserii wykonane z blachy ocynkowanej niejednokrotnie nie opierają się korozji. Zespół napędowy jest dosyć wytrzymały. Samochód jest bardzo dobry do jazdy w warunkach miejskich, rejestrowany na 5 osób jednak na tylnej kanapie jest mało miejsca i podróż z kompletem pasażerów jest raczej męcząca.
![]() |
Fot. 1 |
Trwały element, jednak przy dużych przebiegach powstają luzy objawiające się stukami. Często wymienia się końcówki drążków kierowniczych (Fot. 2).
![]() |
Fot. 2 |
Spotyka się często wycieki oleju w okolicach połączeń obudowy oraz w okolicach półosi. Sterowanie zmianą biegów może również sprawiać niespodzianki przy sporych przebiegach.
Przy dużych przebiegach może się zdążać awaria polegająca na wybiciu się tłumika drgań skrętnych tarczy sprzęgła, aż do jej całkowitego wypadnięcia z tarczy co powoduje brak działania sprzęgła i brak możliwości jazdy ( sprężyny widoczne na tarczy ) (Fot. 3). Może również dojść do pęknięcia tarczy pod okładzinami objawiające się szarpaniem podczas ruszania.
![]() |
Fot. 3 |
Silniki pochodzące od poprzednika w wersji 900 ccm ze zmienionym układem zasilania (Fot. 4) są dosyć wytrzymałe, jednak często spotyka się wycieki z pokrywy zaworów miski olejowej i uszczelniaczy wału (Fot. 5,6,7).Można również spotkać głośną pracę zaworów za sprawą luzów kasatorów, które odmawiają czasem posłuszeństwa. Wersje z silnikiem o większej pojemności mają podobne problemy jak 900.
![]() |
![]() |
Fot. 4 | Fot. 5 |
![]() |
![]() |
Fot. 6 | Fot. 7 |
Typowy dla samochodów fiata układ. Często w osi tylnej zapiekają się cylinderki oraz elementy hamulca ręcznego wraz z linką. Na przedniej osi poza normalnym eksploatacyjnym zużyciem nie notuje się poważnych usterek. Czasami może dojść do zakleszczenia pompy hamulcowej.
Blachy nadwozia są ocynkowane, jednak w okolicach łączeń blach na progach i przy nadkolach często widać ślady korozji. Również w okolicach tylnej klapy można spotkać ślady korozji, w podwoziu w szczególności przy przednich wahaczach można spotkać ślady rdzy. Czasami bez przyczyny w autach na 100% bezwypadkowych pęka przednia szyba (Fot. 8).
![]() |
Fot. 8 |
Układ elektryczny nie budzi zastrzeżeń, jednak przy sporym przebiegu często naprawia się alternator i rozrusznik. Korektory położenia przednich lamp również rzadko kiedy działają prawidłowo. Mała dbałość o kontakty akumulatora może prowadzić do kłopotów. Zaciera się mechanizm wycieraczki tylnej (Fot. 9).
![]() |
Fot. 9 |
Zawieszanie bardzo proste w budowie, najczęściej wybijają się sworznie z przodu (Fot. 10) oraz tuleje metalowo gumowe z tyłu (Fot. 11), i z przodu (Fot. 12) sporadycznie uszkodzeniu ulegają amortyzatory najczęściej wyciekają tracąc przy tym właściwości tłumiące, czasami dochodzi do pęknięcia sprężyn tylnego zawieszenia.
![]() |
![]() |
![]() |
Fot. 10 | Fot. 11 | Fot. 12 |
Dużo lepiej wyglądające wnętrze niż u poprzednika. Zastosowano bardziej zaokrąglone kształty, licznik jest o wiele ładniej wykonany niż w cinquecento (Fot. 13),fotele są wygodniejsze (Fot. 14). Mankamentem może być słaba jakość tworzyw sztucznych z jakich wykonany jest kokpit, wyciera się również kierownica (Fot. 15).
![]() |
![]() |
![]() |
Fot. 13 | Fot. 14 | Fot. 15 |
Samochód dobry do jazdy miejskiej. Jest mały i zwrotny, i dosyć ekonomiczny a zarazem wygodny do jazdy miejskiej, jednak jazda na większe odległości może być męcząca. Zawieszenie jest tanie, ale mało komfortowe i wnętrze też nie jest najlepiej wygłuszone jednak warto podkreślić, że seicento to samochód świetnie spisujący się do szybkiego przemieszczania się po dużych aglomeracjach miejskich, w których zaparkowanie w godzinach szczytu dużym samochodem często graniczy z cudem.
- Mały i zwrotny samochód
- Niskie koszty eksploatacji
- Wygodne siedzenia
- Marna jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
- Mało komfortowe zawieszenie
Oryginały – bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Oryginały – Na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - Tanie.
Średnia