Najbardziej terenowa z terenówek
Jeep zapowiada, że obecna modernizacja Grand Cherokee uczyni z tego samochodu najdzielniejsze auto w terenie wśród modeli segmentu Premium. Będzie miał dwa warianty napędu 4x4, standardowo oferowany system kontroli trakcji Selec Terrain oraz dostępny w opcjach pneumatyczny układ zawieszenia Quadra-Lift.
Zmodernizowany Grand Cherokee oferuje dwa rodzaje napędu na wszystkie koła – Quatra Trac II i Quadra – Drive II. Ten ostatni jest bardziej wyrafinowany – potrafi nie tylko szybko rozpoznać poślizg i zareagować, ale także z niewielkim wyprzedzeniem rozpoznać warunki prowadzące do poślizgu i … zareagować jeszcze wcześniej.
Kolejny pomocny w czasie jazdy w trudnym terenie jest system kontroli trakcji Selec Terrain, który umożliwia najlepsze wykorzystanie ustawień napędu w różnych warunkach jazdy. System ten potrafi koordynować 12 funkcji układu przeniesienia napędu, układu hamulcowego i nastawów zawieszenia. Pokrętło na desce rozdzielczej pozwala wybrać jeden z pięciu trybów. Sportowy to ustawienie do dynamicznej szosowej jazdy. Ustawienie Sand/Mud ułatwia poruszanie się po piachu i błocie. Dostosowuje działanie systemu kontroli trakcji do charakterystycznego dla nich poślizgu kół i odpowiednio dobiera przenoszenie momentu obrotowego. Podobnie działa tryb Snow, tyle że w przypadku śniegu. Ciekawym rozwiązaniem jest tryb Rock, pomagający poruszać się po skałach – po pierwsze podnosi do maksimum wysokość zawieszenia (o ile występuje opcjonalny system Quadra – Lift, o którym za chwilę) a także dostosowuje pracę skrzynki rozdzielczej, mechanizmów różnicowych i przepustnicy do bardzo wolnego przedzierania się między głazami. Ostatni tryb, Auto automatycznie zmienia charakterystykę układu jezdnego, dostosowując go do jazdy po szosie lub w terenie.
|
|
|
|
Wisienką na ten elektroniczny tort jest opcjonalny system pneumatycznego zawieszenia Quadra-Lift. Standardowo prześwit zawieszenia wynosi 204,5 mm – to ustawienie, zwane NRH jest przeznaczone do jazdy po asfaltach, w którym mniejsze opory aerodynamiczne powodują mniejsze spalanie. Do wyboru są także dwa warianty wysokości zawieszenia do jazdy w terenie. Pierwsze (Off-road 1), w którym prześwit ma 237 mm jest przeznaczone do jazdy w łatwiejszym terenie, a więc z niego większymi prędkościami. Drugie (Off-road 2), przeznaczone do jazdy w ciężkim terenie zwiększa prześwit do 269,5 mm – to już o 62 mm więcej niż w standardowym ustawieniu. Ustawienie NRH nie jest jednak najniższym z możliwych. W trybie Aero prześwit może być obniżony jeszcze o 15 mm, aby poprawić aerodynamikę przy większych prędkościach, a przez to poprawić stabilność i zmniejszyć spalanie. Jeszcze niżej można opuścić nadwozie w trybie Park Mode, który od standardowego NRH jest niższy o 40 mm. To jednak położenie postojowe mające ułatwić wsiadania czy załadunek bagażu. W przypadku klasycznego zawieszenia wprowadzono kilka modyfikacji. Przednie i tylne zawieszenie jest mocowane do oddzielnych, izolowanych ram pomocniczych, a z tyłu zastosowano sprężyny śrubowe o zmiennym stopniu ugięcia. Uboczną korzyścią ze zmian w tylnym zawieszeniu jest wygospodarowanie pod podłogą bagażnika miejsca na koło zapasowe. Podstawowym celem było oczywiście poprawienie zachowania się samochodu na drodze.
|
|
|
|
Nowością jest także silnik V6 z rodziny Pentastar, który przy pojemności 3,6 l dysponuje mocą 286 KM i maksymalnym momentem obrotowym 347 Nm. W porównaniu z poprz6edniej generacji silnikiem V6 nowy Pentastar pali o 10 proc. mniej. Jego średnie spalanie to 11,4 l/100 km. Druga opcja to sprawdzony wcześniej silnik V8 HEMI o pojemności 5,7 l, który ma moc 352 KM i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Technologia HEMI pozwala „wyłączyć” połowę cylindrów jeżeli silnik nie potrzebuje pełnej mocy, co jest sposobem na zmniejszenie spalania. Seryjne wyposażenie tego modelu obejmuje ABS z funkcją wykrywania niestabilnej nawierzchni, system stabilizacji ESC, układ zapobiegający przewróceniu się samochodu ERM, wykorzystujący układ hamulcowy system kontroli trakcji BTCS oraz system kontroli stabilności holowanej przyczepy TSC.
|
|
|
|
Przeprojektowane nadwozie ma zmienioną rzeźbę i bardziej atletyczną linię karoserii. Ma ona przy tym sztywniejszą strukturę, bo o niemal połowę wzrosła liczba spawów. We wnętrzu przybyło nieco miejsca, a do tego przestrzeń bagażową powiększono o 11 proc., do 782 litrów. Nowa tablica rozdzielcza jest wykonana z miękkich w dotyku materiałów, które w ramach opcji mogą być przeszyte kontrastującymi ściegami. Całkowicie przeprojektowano także tablicę przyrządów.