Renault Megane Coupe 1.5 dCi - Oryginalne i ekonomiczne
Zawieszenie oferujące dobry komfort jazdy i bardzo ekonomiczny silnik to w 3-drzwiowych coupé rzadkość. Ciekawa propozycja dla chcących się wyróżnić z tłumu.
Renault zyskało miano marki niemal szokującej stylistyką nadwozia – nowe modele sprawiają, że ich poprzednicy i konkurenci odbierani są jak pojazdy projektowane dekadę wcześniej. Jak na taką opinię, Renault zachowało się dość konserwatywnie – po ekstrawaganckiej poprzedniej generacji Megane, posłużyło się mniej osobliwym stylem nadwozia, ale wystarczająco oryginalnym aby już przy pierwszym spojrzeniu wiedzieć o którą markę chodzi. Ponadto opisywana wersja to przedstawiciel floty Renault Eco2, spełniającej następujące trzy kryteria: poziom emisji CO2 poniżej 140 g/km, produkcja w zakładzie posiadającym certyfi kat ISO 14001 o zminimalizowanym oddziaływaniu na środowisko, ponad 95% masy pojazdu nadaje się do powtórnego przetworzenia po jego wycofaniu z eksploatacji i ponad 5% całkowitej masy tworzyw sztucznych użytych do produkcji pojazdu pochodzi z recyklingu.
|
|
|
|
Zawieszenie zestrojono dość sztywno, ale z komfortowym tłumieniem nierówności. To z pożytkiem dla właściwości jezdnych – nie ma przechyłów charakterystycznych dla pojazdów z miękkim zawieszeniem, ani „sportowej" twardości odbierającej przyjemność z jazdy na drogach o nierównej nawierzchni. Właśnie tego oczekiwać można było od samochodu francuskiego, stylizowanego na sportowy. Do tego elektryczne (zmienne) wspomaganie układu kierowniczego jest precyzyjne i daje dobre poczucie kontaktu z jezdnią.
|
|
|
|
Z przodu podróżuje się wygodnie i zmieszczą się tu nawet osoby o wzroście rzędu 190-195 cm. Nie męczą nawet kilkugodzinne podróże. Z tyłu zmieszczą się osoby niskie albo średniego wzrostu, do ok. 170 cm. Wyższym brakuje miejsca na wysokość, z powodu niskiego dachu, który utrudnia, a w niektórych przypadkach uniemożliwia montaż pełnowymiarowych fotelików dziecięcych (z boczną ochroną głowy). Bagażnik według Producenta mieści 377 l do poziomu okien, ale w praktyce wydaje się mniejszy. Możliwości przewozowe można znacznie poprawić poprzez złożenie dzielonego siedziska i oparcia tylnej kanapy.
|
|
|
|
Silnik 1.5 dCi moc maksymalną 105 KM osiąga przy 4 tys. obr./min., ale już przy tys. obr./min. oferuje 240 Nm momentu obrotowego, co umożliwia wygodne rozpędzanie. Sprint od 0 do 100 km/h zajmować ma 10,9 s, a w czasie prób, tylko wstępnie dotartym silnikiem (zaledwie 1 tys. km przebiegu), wynosił ok. 11,2 s. Prędkość maksymalną określono na 190 km/h, a zużycie paliwa na 4,5 l ON/100 km średnio, 5,5 l w cyklu miejskim i 4 l w cyklu pozamiejskim. Ponieważ mały apetyt na paliwo stanowić ma jedną z głównych zalet motoru 1.5 dCi, postanowiliśmy to bardzo dokładnie sprawdzić. Rezultaty wynosiły od 3,5 l (bardzo płynna i delikatna jazda na drodze o niewielkim natężeniu ruchu) do ponad 8 l (godziny szczytu w Warszawie; zimny silnik). Ze startu lotnego (kasowanie komputera w czasie jazdy rozpędzonym samochodem) udawało się uzyskać nawet 2,3-2,8 l ON/100 km na dystansach 10-15 km, ale to oczywiście zaniżony wynik ze względu na brak „paliwożernej" fazy rozpędzania. Przy wyłączonej klimatyzacji wyniki średnie ok. 5 l ON/100 km to norma, a powyżej 6 l wskazują na nerwową jazdę, względnie nieoptymalny dobór biegów (do obrotów silnika). Bardzo dynamiczna jazda z częstym rozpędzaniem i używaniem pełnej dynamiki silnika kończyła się spalaniem od 6,2 do ponad 7 l.
W opisywanym aucie przeszkadzają praktycznie dwie rzeczy: kiepska widoczność do tyłu oraz system audio, a dokładniej przyciski panelu obsługi – zdecydowanie za małe i niewygodne w czasie jazdy po drogach o nierównej nawierzchni – oraz na długich trasach dźwięk sygnalizujący znalezienie stacji fabrycznego radioodbiornika. Do wad zaliczyć można także małą ilość miejsca z tyłu, ale to typowe nadwozia typu coupé i nie powinno dziwić. Lepiej nie stawać także na wąskich miejscach parkingowych – drzwi są dłuższe niż w modelach 5-drzwiowych i wymagają więcej miejsca z boku. Co istotne, tworzywa sztuczne w prawie fabrycznie nowym egzemplarzu nie miały charakterystycznego „plastikowego" zapachu.
|
|
|
|
Po polaryzującym poprzednim Megane Coupé, nowe wydaje się stylistycznie grzeczne, pozostając oryginalnym. Auto przyciąga uwagę, w czasie testu najczęściej pań w innych francuskich samochodach. W dobie „klonowania" stylistyki nadwozia pojazdów, Megane Coupé stanowi oryginalny wyjątek, co z pewnością ucieszy osoby chcące wyróżniać się z tłumu, dla których wydaje się wręcz stworzone.
|
|
|
|
Megane Coupé w kombinacji z silnikiem Diesla 1.5 dCi 103 KM to samochód dynamiczny albo niezwykle oszczędny (do wyboru), którym z przodu podróżuje się wygodnie i pewnie. Konstruktorzy osiągnęli udany kompromis między komfortem jazdy, a dobrymi właściwościami jezdnymi. Na parkingu przeszkadza słaba widoczność do tyłu, praktycznie wymusza zakup systemu wspomagającego parkowanie.
|
|
|
|
Megane Coupé 1.5 dCi świetnie nadaje się na auto służbowe, zwłaszcza dla osób często jeżdżących w delegację samodzielnie albo we dwójkę. Oklejone może być przy okazji dobrą reklamą.
„plusy":
dynamiczny i bardzo ekonomiczny silnik
dobre właściwości jezdne
komfort jazdy z przodu
atrakcyjny wygląd (auto przyciąga spojrzenia, o wiele bardziej niż wersja 5-drzwiowa)
„minusy":
widoczność do tyłu
ilość miejsca z tyłu i wsiadanie/wysiadanie
radioodbiornik (patrz tekst)