Symbol sukcesu
Jego nazwa znana jest już od ponad 15 lat. Najnowsza, trzecia generacja tego modelu otwiera nowy rozdział w jego dotychczasowej historii.
Clio rozpoczynając swoją karierę w 1990 roku zdobyło tytuł „Samochodu Roku" i stało się prawdziwym przebojem. Niezmiennie przez kolejne lata wprowadzane następne generacje utrzymywały się na szczycie listy najchętniej kupowanych małych aut w Europie. A jak pokazują dane, rynek małych samochodów wciąż rośnie, osiągając ponad 34 proc. i sprzedaż przekraczającą 5 mln sztuk. Renault chce nadal mieć mocną pozycję w tym segmencie, choć zdaje się, że nowe Clio trudno już nazywać małym samochodem, skoro wymiarami zbliżyło się do aut kompaktowych.
|
|
|
|
Najnowszy model francuskiej firmy wygląda zupełnie inaczej niż jego poprzednik. Sylwetka auta łączy w sobie elegancję i dynamikę. Jednocześnie przód samochodu odzwierciedla „rodzinne" podobieństwo do pozostałych modeli Renault. Ważniejszym jednak faktem jest to, że nowe Clio „urosło" i to nawet więcej niż ktokolwiek mógłby przypuszczać. Od swojego poprzednika jest dłuższe o 211 mm (3986 mm), szersze o 67 mm (1707 mm), wyższe o 73 mm (1493 mm) a rozstaw osi zwiększył się o 103 mm (2575 mm). Pasażerowie mogą zatem poczuć się swobodniej w jego wnętrzu i to nawet ci słusznej postury. W charakterystycznym stylu dla najnowszych modeli francuskiej firmy zaprojektowano deskę rozdzielczą z dbałością o ergonomię. Dzięki urozmaiconej kolorystyce, wnętrze nie jest również monotonne. Piłeczki do gry w squasha zainspirowały projektantów nadania takiego kształtu pokrętłom służącym do otwierania kratek wywietrzników. Niektóre elementy zostały przejęte z modelu Megane II. Powierzchnia szyb wynosząca 2459 m kw. jest największa w tym segmencie aut, co ma wpływ na widoczność, która jest o 10 proc. lepsza niż w dotychczasowym modelu. Zwiększono również pojemność bagażnika do 288 litrów (wcześniej 255 l). Po złożeniu niesymetrycznie dzielonych tylnych siedzeń, można otrzymać 1038 litrów (poprzednio 1035 l).
Na polskim rynku Clio występuje w trzech wystrojach wnętrza i w czterech poziomach wyposażenia – Authentique, Expression, Dynamique i Extreme. W dwóch ostatnich wersjach występuje komputer pokładowy, który dostarcza do 70 informacji w języku polskim. Jednocześnie samochód może być wyposażony w system nawigacji Carminat Guidage, dostępny również opcjonalnie z radioodtwarzaczem MP3. Nowe Clio jest pierwszym samochodem segmentu B, które zostało wyposażone w kartę „hands free", znaną z innych modeli Renault. Rozwiązanie to jest dostępne z wyjątkiem wersji Authentique i odmian z silnikami – 1.2 16V i 1.5 dCi (70 KM).
|
|
|
|
Jak zawsze w przypadku aut marki Renault, jednym z priorytetów było zapewnienie pasażerom wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Nowy model wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji, uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek w testach EuroNCAP. Maksymalną ocenę 4 gwiazdek przyznano również za ochronę dzieci. Samochód posiada między innymi najnowszej generacji system ABS z korektorem siły hamowania EBV i układem wspomagania nagłego hamowania. Ponadto poprawiono skuteczność hamulców, dzięki czemu Clio może się pochwalić jedną z najkrótszych dróg hamowania w tej klasie aut. Zastosowano nowe materiały w konstrukcji szkieletu nadwozia, które lepiej pochłaniają i rozpraszają energię uderzeniową w chwili wypadku. W zależności od wersji, Clio posiada od 6 do 8 airbagów, w tym dwa zapobiegające efektowi nurkowania (wersje 3-drzwiowe). W chwili zderzenia pedał hamulca składa się ażeby zminimalizować obrażenia nóg kierowcy.
Z modelu Megane II przeniesiono również układ jezdny. Z przodu są to kolumny McPherson a z tyłu sprężyny śrubowe. Podobne rozwiązanie zastosowano w Modusie. Dla Clio III przewidziano dwa rozmiary kół - 15 i 16 cali.
|
|
|
|
Nowy model oferowany jest z silnikami benzynowymi – 1.2 16V (75 KM) i 1.4 16V (100 KM). W niedługim czasie gamę ma uzupełnić silnik opracowany wspólnie z Nissanem. Będzie to jednostka 2.0 16V. Przygotowano także dwa silniki wysokoprężne 1.5 dCi o mocy 70 i 85 KM. Wszystkie te jednostki spełniają normy Euro 4. Nabywcy mogą wybierać spośród trzech rodzajów skrzyń przekładniowych – manualnej 5 lub 6 – biegowej i sekwencyjnej automatycznej.
Od zawsze Clio było jednym z najważniejszych modeli dla Renault. Większe, przestronniejsze i bezpieczniejsze ma duże szanse na powtórzenie sukcesu jego poprzedników.