Smart Fortwo powróci jako #2. Mały elektryk już na drogach
Kultowy model Smarta doczeka się następcy. Oparty na nowej architekturze Smart #2 otrzyma napęd elektryczny i zadebiutuje pod koniec 2026 roku. Mały Smart już przechodzi testy drogowe, a producent zdradził więcej szczegółów na jego temat.
Zaprezentowany w II połowie lat 90-tych Smart Fortwo do dzisiaj uchodzi za ikonę małego auta do miasta. Jego następcy trzymali się sprawdzonej formuły. Dotychczasową III generację oferowano do 2024 roku, przy czym od 2019 r. występował wyłącznie jako elektryczny EQ Fortwo. W 2019 roku będący właścicielem Smarta koncern Daimler utworzył spółkę joint venture z chińskim koncernem Geely . Przy okazji produkcję przeniesiono do Chin. Dzisiejsze modele Smarta są znacznie większe i cięższe, a na ich szczycie znajduje się #5, średniej wielkości SUV, który waży 2450 kg i mierzy 4,7 m długości. Wygląda jednak na to, że najnowszy Smart #2 będzie powrotem do korzeni i bezpośrednim następcą modelu Fortwo. Co już o nim wiemy?
Nowa architektura zapewni więcej przestrzeni w małym nadwoziu
Nowy Smart #2 oznaczać będzie powrót firmy do segmentu A. Smart #2 skorzysta z nowej architektury ECA. Co istotne, Smart przeprowadza testy drogowe nowego modelu z wykorzystaniem nadwozi modelu Fortwo, co potwierdza, że Smart #2 pozostanie wierny ultrakompaktowym założeniom pierwowzoru. Za projekt nadwozia odpowiadać będzie Mercedes, natomiast samochód będzie produkowany w Chinach.
Smart #2 wciąż będzie niewielkim dwuosobowym samochodem, który ma być bardzo zwrotny i łatwy w manewrowaniu. Dzięki specjalnie zaprojektowanej platformie inżynierowie prawdopodobnie zaprojektują przestronniejszą kabinę, nie rezygnując przy tym z niewielkich rozmiarów samochodu.
Znacznie pojemniejsze baterie i dwukrotnie większy zasięg
Nowa platforma i nowocześniejsze akumulatory pozwolą również zaoferować znacznie większy zasięg od poprzednika, który mógł pokonać na jednym ładowaniu około 120-130 km. Bateria powinna mieć około 23-26 kWh pojemności i zapewni około 200-250 km zasięgu.
Samochód trafi do sprzedaży również na rynkach europejskich, a jego oficjalna premiera odbędzie się pod koniec 2026 roku. Rywalami będą m.in. Mini Cooper oraz Renault Twingo.