Szanowni:
wszystko opisane poniżej, mam nadzieję, że moja subiektywna ocena samochodu po paru latach użytkowania wniesie coś w obszarze wyboru i być może pomoże.
Aktualny przebieg auto to 66 tyś km nie wiem dlaczego mogłem maksymalnie wybrać do 1000km...
Pozdrawiam
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik, całkiem wydajny - nie męczy go trasa, ładnie się napędza (nie jest to demon szybkości) i uważam, że do normlanej jazdy w zupełności wystarczy. Czasami trzeba go bardziej przydusić ale należy pamiętać, że to nadal tylko 160KM. W tej budzie i skrzynią 7DCT jest naprawdę fajnie.
Od przeglądu do przeglądu nie muszę uzupełniać oleju i może się to wydawać trywialne aczkolwiek po różnych przygodach z np. moim poprzednim BMW jest miłym zaskoczeniem.
Interwały olejowe + filtry robię jak w każdym swoim samochodzie czyli co max 10 tyś. km.
2,0
Skrzynia biegów
Powiem tak: nie wiem dlaczego KIA cały czas upiera się przy montowaniu tej skrzyni biegów...
Daję dwie gwiazdki z uwagi na 2 rzeczy: 1. JEST 2. JESZCZE DZIAŁA.
Szczegółowo:
1. trasa - jest bardzo dobrze, jak ma dystans żeby na spokojnie wbijać biegi przy optymalnej prędkości obrotowej silnika + jednostajny gaz. Biegi wrzuca ładnie, czasami płynnie czasami delikatnie szarpnie ale ogólnie jest dobrze. Redukcje też ok. Jedynie zestrojenie tempomatu z tą skrzynią jest zastanawiające - przy prędkościach nawet 130 - 140km/h potrafi przy delikatnym wzniesieniu zredukować bieg do szóstki... nie rozumiem tego i potencjalnie może być niebezpieczne.
2. Drogi podmiejskie: klasa, podobnie jak w pkt. 1 fajnie pracuje bo ma proste zadanie.
3. Miasto: dramat i jeszcze raz dramat. Ta skrzynia to pomyłka do miasta... W momencie kiedy zacząłem przemieszczać się tym samochodem po zakorkowanej Warszawie zrozumiałem wszystkie wpisy na forum KIA... Szarpie, gubi się, zmienia biegi co 10km/h, trzyma zapięty drugi bieg nawet przy 2km/h co powoduje palenie sprzęgła. CO kilka sekund rozpina bieg żeby za chwilę znowu obciążać sprzęgła i próbuje znowu wbić bieg - katastrofa, zero płynności jazdy. Naprawdę przestały mnie dziwić wpisy zdenerwowanych ludzi, że po nawet kilku tyś musieli wymieniać sprzęgła... a w ASO rzadko robią to na gwarancji i koszt to ok 10tyś zł!! Poczytajcie warunki gwarancji i wyłączenia... Te 7 lat gwarancji to zwykły chwyt marketingowy.
Podobno są jakieś szamańskie sposoby na delikatną poprawę stylu jazdy żeby lepiej się dogadywać ze skrzynią ale to nie zmienia faktu, że jest bardzo słabo na miasto.
5,0
Układ jezdny
Dobry, taki nie za słodki :) ani super twardy ani super komfortowy.
Mam 18'' felgi na oponie 235 i naprawdę pięknie, pokonuje zakręty, zawsze pewnie i przewidywalnie. Moim zdaniem wyważenie samochodu też tutaj gra dużą rolę. Ogólne wrażenia są pozytywne. Na wybojach nic nie puka, stuka i jedzie się całkiem komfortowo.
3,0
Karoseria
Samochód rysuje się od samego patrzenia... serio, lakier jest tragicznie miękki. Lampy z resztą to samo.
Myję samochód pod domem - metodą two bucket, dobra chemia, ściereczki z mikro, ręczniki do osuszania, qucik detailery i inne pierdoły a jak spojrzę w słoneczne dni na umyty samochód to robi się przykro...
Komfort
4,0
Widoczność
Przód dobrze, boki dobrze, słupki nie zasłaniają widoczności. Problemem jest skromna szyba tylna - oczywiście da się przyzwyczaić. Dodatkowo pomagają czujniki plus kamera więc nie jest źle.
5,0
Ergonomia
Wszystko jak należy. Nie ma co drążyć tematu: jest poprawnie, wszystko pod ręką, dużo fizycznych guzików, kilka godzin i człowiek się przyzwyczaja.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogólnie OK, klima chłodzi w lato a w zimie robi się całkiem szybko ciepło w kabinie. Jest jednak jeden mankament, za który odejmuję jedną gwiazdkę - w deszczowe dni, potrafi parować przednia szyba. Często trzeba z tego powodu odpalać dmuchawę i nawet przy częstych wymianach filtra kabinowego, odgrzybiania klimy itp. problem pozostaje co może irytować.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Osobiście mam 183cm wzrostu i po ustawieniu fotela pod siebie, z tyłu mam wystarczająco miejsca na nogi. Czasami jeździmy 2 + 1 i wszyscy mamy wygodnie. Widziałem wpisy, że miejsca na nogi i głowę jest mało - może jak ktoś ma 190cm+ to tak jest, nie wiem, dla nas jest OK. Bagażnik jak na tę klasę auta i jego gabaryt również na plus - podłogę bagażnika można trochę obniżyć co znacząco zwiększa jego ładowność. Mam w rodzinie Lexusa UX i tam bagażnik jest praktycznie zerowy więc plusik dla KIA :)
4,0
Wyciszenie
Znowu 4 gwiazdki - jest całkiem dobrze. Miasto wiadomo cisza. Przy prędkościach 120km/h jest przeważnie cicho (uwarunkowania to nawierzchnia, pogoda), nie jest to S klasa ale też tego się nie spodziewałem więc też nie płaczę bo mi trochę szumi przy 140km/h. Naprawdę nie ma tragedii.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Normlana eksploatacja i ceny w serwisie nie zabijają. Jest dobrze.
Spanie też fajnie - przy 120km/h i płynnej jeździe spalanie z dwójką dorosłych i jednym bobo poniżej 6l/100km - dla mnie fajnie.
4,0
Stosunek jakość/cena
Powiem tak:
w 2022 r. kupiłem samochód z wyprzedaży rocznika 2021 jako nowy. Wersja M plus felgi i coś jeszcze, nie pamiętam. Zapłaciłem dokładnie 101 tyś zł. i uważam, że to maks za ten samochód. Nie patrzyłem na aktualne cenniki ale podejrzewam, że poszły w górę. Jakbym miał zapłacić za nią np. 120 lub nawet 110 to pa paru latach wiem, że bym go raczej drugi raz nie kupił. Jednakże zaznaczyłem "Czy Kupiłbyś to auto ponowie" na TAK ale tylko pod warunkiem tego co napisałem powyżej.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
dwie naprawy serwisowe, wszystkie na gwarancji:
1. uszczelka w drzwiach kierowcy się poluzowała i wesoło "dyndała" na wietrze :)
2. Jeden głośnik z przodu przestał działać.
Reszta bezawaryjnie.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Krótko: BRAK.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 T-GDI 160KM 118kW
[l/100km]