W roku 1986 powstała nowa wersja Escorta pod nazwa handlową Mk4, w modelu tym zmieniono kształty tak zewnętrzne jak i wewnętrzne. Auto znacznie zyskało na wyglądzie, zostało unowocześnione, zrezygnowano z dużej ilości chromu czym charakteryzowała się wersja Mk3. W kolejnych latach produkcji postawiono na ulepszanie konstrukcji i funkcjonalności.
Samochód bardzo popularny za sprawą dobrej jakości i historii modelu. Wielu użytkowników tak przyzwyczaiło się do Escorta, że zmieniali tylko kolejne modele, co mówi samo za siebie. Auto udane pod względem technicznym, prosta budowa, mało elementów podatnych na poważne uszkodzenia oraz fakt, że części są dostępne praktycznie wszędzie za przyzwoite pieniądze sprawiają że samochód jest tak popularny. Samochody bardzo wiekowe i trzeba się liczyć z faktem, iż mogą się zdarzyć auta silnie wyeksploatowane i skorodowane, choć niejeden Mk4 jet tak dobrze utrzymany, że ciężko znaleźć na nim ślady znacznego zużycia.
Spore przebiegi i wiek samochodu ciągną za sobą poważne problemy, wybicie listwy zębatej i łożyskowania może powodować konieczność regeneracji bądź wymiany. Często wymienia się drążki zewnętrzne.
Standardowo po większych przebiegach pojawiają się wycieki w okolicach półosi, czasami uszkadza się mechanizm zmiany biegów, co objawia się nadmiernym luzem dźwigni zmiany biegów i utrudnioną zmianą biegów. Osłony półosi często pękają jeśli samochód ma spory przebieg może okazać się konieczna wymiana przegubów.
Spore przebiegi sprzyjają wybijaniu się tarczy sprzęgła, ślizganiu co objawia się szarpnięciami podczas ruszania i nierównomierną pracą całości mechanizm uruchamiania, również często ulega zapiekaniu.
Silniki bardzo dobrze dopracowane pozwalają na uzyskanie dużych przebiegów bez konieczności remontu podstawowych elementów silnika. Różnorodne pojemności sprawiają, że jest w czym wybierać. Pojawiają się problemy z termostatem, często wymiany wymaga pompa wodna. Silnie koroduje pokrywa zaworów. Pod pokrywą i w okolicach uszczelniaczy wału mogą pojawiać się wycieki. /Fot. 1/ Układ wydechowy i miska olejowa również przy większych przebiegach ulega korozji, jako że auta są wiekowe należy się spodziewać, że mogły być naprawiane tzw. metodami chałupniczymi, co obrazuje zdjęcie. /Fot. 2, Fot. 3, Fot. 4/
Fot. 1 | Fot. 2 |
Fot. 3 | Fot. 4 |
Przewody i cewki zapłonowe są umieszczone w tylnej części komory silnika, co sprzyja ich zabrudzeniu i uszkodzeniu, dosyć często obserwuje się problemy z zespolonym przełącznikiem pod kierownicą, który odmawia posłuszeństwa. Kilka razy zdarzyły się problemy ze stacyjką, które powodują brak możliwości uruchomienia silnika bądź odwrotnie, brak możliwości wyłączenia silnika. Rozrusznik przy znacznych przebiegach wymaga wymiany łożyskowania wirnika. Przewody instalacji elektrycznej są często twarde i poprzedzierane, co w drastycznych przypadkach może kończyć się zwarciem i pożarem. /Fot. 5/
Fot. 5 |
Tradycyjny układ hamulcowy w większości przypadków zaniedbany, co powoduje konieczność wymiany tarcz /Fot. 6/, a czasami również całych kompletnych zacisków i strzemion. W układzie tylnym korodują szczeki i elementy rozpierające, zapiekają się cylinderki i linka ręcznego. /Fot. 7/
Fot. 6 | Fot. 7 |
Dosyć poważny problem to korozja, z która boryka się większość samochodów Mk4,/Fot. 8, Fot. 9, Fot. 10, Fot. 11, Fot. 12, Fot. 13, Fot. 14/ biorąc pod uwagę fakt, że większość MK4 poruszających się po naszych drogach pochodzi z czasów składaków i prywatnego importu należy liczyć się z faktem, iż auto jest składane z kilku czy niedbale naprawione blacharsko - lakierniczo.
Fot. 8 | Fot. 9 | Fot. 10 |
Fot. 11 | Fot. 12 | Fot. 13 |
Fot. 14 |
Często dochodzi do uszkodzenia tulei metalowo - gumowych wahacza /Fot. 15/, co w drastycznych przypadkach prowadzi do wyrwania półosi ze skrzyni biegów /Fot. 16, Fot. 17/, często wymienia się amortyzatory. /Fot. 18/
Fot. 15 | Fot. 16 |
Fot. 17 | Fot. 18 |
Elementy nawiewu dosyć często pękają, wyciera się kierownica /Fot. 19/ w samochodach po przejściach lub o znacznych przebiegach elementy kokpitu skrzypią i wydają różnorodne nieprzyjemne odgłosy. Obicia tapicerskie przy znacznych przebiegach wycierają się i powstają dziury. /Fot. 20/ Ogólnie wnętrze przyjemne i funkcjonalne.
Fot. 19 | Fot. 20 |
- Małe i zwrotne auto.
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe.
- Łatwy dostęp do części zamiennych.
- Słabe amortyzatory.
- Korozja.
- Słaby układ wydechowy /korozja/.
- Awaryjne przełączniki zespolone pod kierownicą.
- Słabe łożyska piast tylnych
Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki – bardzo dobra.
Oryginały - drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Średnia