Nissan Micra drugiej generacji to samochód znacznie unowocześniony względem pierwszej edycji modelu. Nadwozie zyskało inne okrągłe kształty, zmieniono oświetlenie jak z przodu tak i z tyłu. Reflektory tworzą z karoserią całość. Kilka lat po premierze micra przeszła kolejne unowocześnienie, zderzaki są malowane pod kolor nadwozia, zmienił się kształt maski, powiększono i uwypuklono reflektory przednie. Zmieniono też wnętrze, stało się bardziej nowoczesne. Fotele są wyprofilowane i wygodniejsze niż u poprzednika.
Konstrukcyjnie samochód nie budzi zastrzeżeń jest zwrotny i malutki, świetnie nadaje się do jazdy miejskiej z racji małych rozmiarów. Auto jest dynamiczne i oszczędne za sprawą malutkich silników, co nie umniejsza ich walorom są bowiem zrywne i dosyć szybkie pomimo małych pojemności. Samochód zyskał od swej premiery sporo zwolenników, poszukujących małego zwinnego i oszczędnego środka transportu. Dobrze dopracowane zespoły napędowe potrafią zaoferować spore przebiegi bez konieczności ingerencji mechanika w główne podzespoły silnika. Zdarzają się awarie osprzętu jednak sam układ tłokowo - korbowy nie jest zbytnio awaryjny pod warunkiem dobrej eksploatacji oczywiście.
Najczęściej wymienianym elementem układu są końcówki drążka kierowniczego. Przy dużych przebiegach może dojść do pękania osłon przekładni co powoduje przyspieszoną korozję listwy i pojawienie się luzów wewnątrz przekładni (Fot. 1).
Fot. 1 |
Nie stwierdzono usterek powtarzających się nagminnie, jednak dosyć często wymienia się uszczelniacze półosi, również wycieki z połączeń elementów nie są rzadkością.
Normalne zużycie okładzin tarczy, po za tym często zdarza się głośna praca łożyska.
Silniki mechanicznie bez zastrzeżeń, jednak osprzęt potrafi przysporzyć kłopotów. Często pojawiają się problemy z pompą wodną i przewodami gumowymi, można spodziewać się też rozszczelnienia układu chłodzenia. Pojawiają się wycieki w okolicach uszczelniaczy, nie najlepiej spisuje się też układ wydechowy, który lubi silnie korodować w miejscach łączeń oraz przy mocowaniach do karoserii, co widać na zdjęciach (Fot. 2,3,4).
Fot. 2 | Fot. 3 | Fot. 4 |
W układzie hamulcowym standardowo trzeba zwracać uwagę na prowadzenie zacisku, gdyż lubi się zapiekać (Fot. 5). W układzie kół tylnych nie spotyka się większych problemów po za normalnymi czynnościami eksploatacyjnymi i zapiekaniem się cylinderków (Fot. 6), może też dojść do korozji metalowych przewodów hamulcowych (Fot. 7,8) oraz spękania przewodów elastycznych (gumowych). Korektor siły hamowania również nie wygląda w micrach rewelacyjnie, w 4 na 5 przypadków jest silnie skorodowany i zapieczony (Fot. 9).
Fot. 5 | Fot. 6 |
Fot. 7 | Fot. 8 | Fot. 9 |
Blacha dosyć odporna na korozję jednak słabym punktem są tylne nadkola i łączenia progów do nadkoli. W autach z dużym przebiegiem należy zwrócić uwagę na kondycje podwozia i mocowanie elementów zawieszenia do karoserii oraz samego zawieszenia (Fot. 10).
Fot. 10 |
Bywają problemy z końcówkami elektrycznymi, dosyć często dochodzi do ich luzowania, tworzy się na nich zielony nalot pogarszający przewodzenie prądu (Fot. 11). Przy dużych przebiegach uszkodzeniu ulegają łożyska alternatora i tulejki rozrusznika. Silnie korodują zaciski akumulatora oraz okolice dookoła akumulatora (Fot. 12).
Fot. 11 | Fot. 12 |
Najczęściej wybijają się sworznie/swozen/ i elementy gumowe wahacza (Fot. 13,14). W tylnych kołach często trzeba wymieniać łożyska kół przy dużym przebiegu zaczynają cieknąć amortyzatory.
Fot. 13 | Fot. 14 |
Wnętrze dobrze dopracowane. Często spotyka się uszkodzenia obić tapicerskich, detale nie są dopracowane, tapicerki się wybrzuszają i odstają (Fot. 15,16). Szwankują też zamknięcia schowka (Fot. 17).
Fot. 15 | Fot. 16 | Fot. 17 |
Micra w wersji drugiej to samochód dobry do jazdy na małych odległościach, można powiedzieć typowo miejski. Zawieszenie jest tradycyjne, nie jest zbytnio awaryjny jeśli na bieżąco wykonuje się podstawowe naprawy eksploatacyjne, jednak zaniedbania w tej kwestii mogą nieść za sobą spore koszty. Zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak zwykle duże znaczenie ma przeszłość auta, wypadkowość oraz jakość napraw blacharsko – lakierniczych. Spotkać można micry wyglądające jak z salonu, są też takie skrajnie skorodowane jak zwykle racja leży po środku.
- Małe i zwrotne auto
- Dobry dostęp do części zamiennych
- Koszty napraw na przyzwoitym poziomie
- Małe silniki - małe zużycie paliwa
- Słabej jakości wykończenie wnętrza
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Zacierające się prowadnice zacisku hamulcowego
- Słabe zabezpieczenie połączeń elektrycznych
Oryginały – bardzo dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.
Oryginały – drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Średnia