W ślady większego brata
Mitsubishi zachęcone sukcesem Outlandera stworzyło jego mniejszą odmianę. Crossover ASX także zapowiada się na sukces. W pierwszym miesiącu po wprowadzeniu go na rynek w Japonii zamiast 1500 planowanych samochodów sprzedano ich 5169. Od niedawna samochód jest dostępny także w Polsce.
Stylistycznie ASX przypomina prototyp Concept-cX z roku 2007. Produkcyjny samochód zbudowano na tej samej platformie co Lancera i jest od prototypu nieco większy. Ma długość 4295 mm zamiast 4110 mm a rozstaw osi to nie 2525 mm lecz 2670 mm . Szerokość samochodu zwiększyła się o 65 mm, a wysokość o 20 mm (do 1615 mm). Szerokość ASX to 1770 mm.
|
|
|
|
Bryła nadwozia przypomina Outlandera, podobnie jak przednia część auta z atrapą chłodnicy w stylu Jet Fighter, nawiązującym do produkowanego przez Mitsubishi Heavy Industries samolotu myśliwskiego F2. Obecnie to twarz wszystkich drogowych aut Mitsubishi w Europie. W wypadku ASX wygląd samochodu dopasowano do potrzeb bezpieczeństwa – maska została tak ukształtowana, aby wyrządzała mniejsze obrażenia w wypadku potrącenia pieszego.
Wnętrze ma charakterystyczny dla Mitsubishi, nieco sportowy styl. Czerń przełamuje zróżnicowana struktura tworzyw i trójwymiarowe przetłoczenia materiałów tapicerki oraz metalowe wykończenia. Tablica rozdzielcza i wielofunkcyjna kierownica to elementy przejęte z Outlandera.
Z tego samochodu pochodzi także zoptymalizowany układ napędu na wszystkie koła AWC. Podstawowe wersje samochodu mają napęd tylko na jedną oś.
|
|
|
|
Wnętrze samochodu jest pojemne, bo ASX ma rozstaw osi taki sam jak większy Outlander, choć jest od niego o 34,5 cm. Tylna kanapa ma podłokietnik z otworem do bagażnika oraz możliwość ustawiania oparcia pod kątem 17 lub 23 stopni. W zależności od jej położenia bagażnik może mieć pojemność 393 l lub 416 l. Pod podłogą bagażnika jest schowek o pojemności 30 l.
W gamie silników są trzy jednostki. Podstawowym będzie nowy benzynowy silnik ma pojemność 1,6 l i moc 117 KM, który będzie oferowany tylko z napędem na przednią oś. Będzie on rozpędzał samochód do prędkości 100 km/h w 11,4 sekundy, a na przejechanie 100 km zużywał średnio 6 l benzyny.
|
|
|
|
Turbodiesle 1,8 DID o mocach 116 KM i 150 KM będą oferowane także z napędem 4WD. Przy napędzie na jedną oś ich przyspieszenia będą wynosić odpowiednio 10,2 i 9,7 sekundy, zaś średnie spalanie w obu przypadkach wynosi 5,5 l/100 km. Napęd na 4 koła zwiększa średnie spalanie o 0,2 l/100 km. Przyspieszenie słabszego samochodu rośnie do 10,6 s a mocniejszego do 10 sekund.
Za wyjątkiem pierwszej w cenniku wersji auta z benzynowym silnikiem kolejne 20 jest oferowanych z systemem Automatic Stop & Go. Samochody zostaną będą także wyposażone w opony o niskich oporach toczenia, elektryczne wspomaganie kierownicy oraz system kontroli odzyskiwania energii.
Podstawowa wersja jest wyposażona w 7 poduszek powietrznych, system aktywnej kontroli trakcji TCL, system stabilizacyjny ASC, wspomagający ruszanie pod górę system HSA i klimatyzację. Została wyceniona na 67 700 złotych. Następna wersja, mająca już AS&G czy opony o niższych oporach toczenia została wyceniona na 72 990 złotych.
Najtańsze auto z napędem na wszystkie koła wymaga wydania 87 990 złotych.