Ford Fiesta powróci jako bliźniak Renault 5 E-Tech? Nowa współpraca stała się faktem
Ford zaskoczył wszystkich i ogłosił nawiązanie strategicznego partnerstwa z Renault. Amerykański producent skorzysta
Obecnie Ford jest cieniem samego siebie na rynku europejskim, gdzie jeszcze do niedawna cieszył się sporą popularnością. Niestety szereg nieudanych decyzji związanych z ograniczaniem oferty popularnych spalinowych modeli i wycofywania ich bez bezpośrednich następców przyczynił się do spadku popularności tego producenta w Europie. Według ACEA w 2005 roku Ford sprzedał na Starym Kontynencie 1,2 miliona aut, co dawało mu 8,3% udziału w rynku. Z kolei w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2025 roku było to zaledwie 256 750 sztuk, co przekłada się na 2,9% rynku.
Najpierw Volkswagen, teraz Renault. Ford idzie w elektryki
Po wycofaniu z rynku Fiesty, Mondeo i niedawnym zaprzestaniu produkcji Focusa Ford stara się ratować sytuację. W tym celu nawiązał strategiczną współpracę z Renault, która pozwoli zaoferować przystępne cenowo samochody elektryczne. Oznacza to, że po współpracy z Volkswagenem nad Explorerem i Capri opartym na ID.4, kolejne pojazdy elektryczne zostaną opracowane i zbudowane przez Renault w północnej Francji.
Chociaż Renault będzie wytwarzać nadchodzące pojazdy elektryczne, Ford twierdzi, że samochody te będą miały "autentyczne DNA marki Ford" i "charakterystyczną dynamikę jazdy". Te przyszłe modele będą napędzane platformą Ampere, a pierwszy z dwóch pojazdów ma pojawić się na początku 2028 r. Nowe elektryczne Fordy mają być przystępne cenowo.
Nowa Fiesta kolejnym klonem Renault 5 E-Tech?
Nowe elektryki Forda najprawdopodobniej skorzystają z platformy AmpR Small, co oznacza baterie o pojemności 40 i 52 kWh oraz silniki o mocy 120 lub 150 KM. Oczywiście Ford może zastosować pewne zmiany czy mocniejsze jednostki, lecz tego dowiemy się w bliżej premiery. Całkiem możliwe zatem, że nowa Fiesta będzie kolejnym bliźniakiem Renault 5 E-Tech. Z kolei drugi model może być crossoverem, który docelowo zastąpi Pumę Gen-E.
Elektryczne Fordy z rabatami ponad 30%: Poznaj ofertę
Współpraca obejmie również gamę samochodów dostawczych
To jednak nie koniec planów Forda i Renault. Obie marki podpisały również list intencyjny dotyczący zbadania możliwości wspólnego rozwoju i produkcji lekkich samochodów dostawczych (LCV). Oznaczać to będzie wykorzystanie wspólnych platform. Czyżby nowy Transit miałby bazować na Renault Masterze? A może chodzi o najmniejsze modele jak Transit Courier czy Renault Express Van?