Kraków: Ruszył system opłat za wjazd do SCT
Urząd Miasta Krakowa oficjalnie uruchamia system płatności dla Strefy Czystego Transportu (SCT). Choć nowe przepisy zaczną obowiązywać wewnątrz IV obwodnicy miasta od 1 stycznia 2026 roku, kierowcy już teraz mogą skorzystać z internetowego portalu lub aplikacji mKraków, aby uregulować wymagane opłaty.
22 grudnia 2025 roku krakowski magistrat uruchomił możliwość dokonywania opłat za wjazd na obszar objęty Strefą Czystego Transportu (SCT). Kierowcy mogą to zrobić na internetowej stronie sct.zdmk.krakow.pl oraz poprzez aplikację mKraków. Nowy serwis to nie tylko platforma płatnicza, ale także centrum informacyjne, które pozwala kierowcom sprawdzić, czy ich pojazd spełnia normy emisyjne uprawniające do bezpłatnego wjazdu na obszar SCT, stanowiący około 60% krakowskich ulic.
Wysokość opłat za wjazd do SCT w Krakowie
Zgodnie z przyjętą uchwałą Rady Miasta Krakowa, obowiązek uiszczenia opłaty za wjazd do SCT dotyczy właścicieli pojazdów, które nie spełniają określonych norm emisji spalin – Euro 4 (lub wyprodukowane od 2005 roku) dla silników benzynowych oraz Euro 6 (lub wyprodukowane od 2014 roku dla aut osobowych i 2012 roku w przypadku ciężarówek) dla diesli. W pierwszym roku funkcjonowania strefy, a zatem od 1 stycznia 2026 roku, stawki wyniosą 2,5 zł za godzinę oraz 5 zł za cały dzień. Kierowcy planujący częstsze wizyty w obszarach objętych SCT mogą zdecydować się na abonament miesięczny w kwocie 100 zł.
Opłaty te zmienią się jednak drastycznie w kolejnych latach. Już w 2027 roku opłata dzienna wzrośnie do 15 zł i będzie obowiązywać jedynie przez 6 godzin, a koszt abonamentu miesięcznego wzrośnie do 250 zł. W 2028 roku przewidywana jest opłata 500 zł za miesiąc.
Docelowo, od 2029 roku, system opłat zostanie całkowicie zniesiony, co będzie wiązało się z wprowadzeniem całkowitego zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających wymogów.
Wyjątki i zasady wjazdu do SCT
Nie każdy kierowca zostanie objęty dodatkowymi kosztami. Bez opłat na obszar krakowskiej SCT wjadą zameldowani mieszkańcy Krakowa, którzy nabyli swoje pojazdy (w tym te niespełniające określonych norm emisyjnych) przed 26 czerwca 2025 roku i dokonają ich wcześniejszej rejestracji w miejskim systemie.
Serwis internetowy oferuje także możliwość ubiegania się o specjalne wyłączenia. Możliwe jest zgłoszenie wjazdu nieuprawnionym (niespełniającym norm) pojazdem w celu skorzystania ze specjalistycznych świadczeń medycznych, przy czym dotyczy to wyłącznie placówek ochrony zdrowia utrzymywanych ze środków publicznych. System obsłuży także wnioski dla osób z niepełnosprawnościami oraz właścicieli pojazdów zabytkowych i specjalistycznych, np. food trucków.
Przewidywana kara za nieuprawniony wjazd do krakowskiej SCT pojazdem niespełniającym norm lub niezarejestrowanym w systemie to mandat w wysokości do 500 zł. Służby zapowiadają jednak, że początkowo skupią się na informowaniu kierowców o nowych zasadach.
Niepewna przyszłość SCT i obietnica poprawy jakości powietrza
Wprowadzenie SCT w Krakowie budzi jednak spore kontrowersje, a jej przyszłość może rozstrzygnąć się na sali sądowej. Już 14 stycznia 2026 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrzy skargi złożone przez przeciwników uchwały, m.in. przez wojewodę małopolskiego oraz posła PiS Andrzeja Adamczyka, którzy zarzucają ograniczanie swobód obywatelskich i nierówne traktowanie kierowców spoza Krakowa, w tym z gmin ościennych. Mimo to, władze podkreślają, że wprowadzenie SCT jest niezbędnym krokiem w stronę poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców, do czego obligują Kraków także przepisy krajowe dotyczące ochrony środowiska.
Jeżeli Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważni uchwałę, to ze względu na fakt wyroku nieprawomocnego, będzie ona wciąż obowiązywać. Przypomnijmy, że poprzednia uchwała o SCT, przyjęta w 2022 roku, została zaskarżona do WSA i unieważniona, po czym Naczelny Sąd Administracyjny przychylił się do skargi kasacyjnej i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia do WSA.