Prezydent podpisał ustawę o zielonych tablicach dla aut używanych. Wielka rewolucja na polskim rynku wtórnym
To koniec kupowania "kota w worku" i strachu przed nielegalną jazdą próbną. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która rozszerza przywilej tzw. profesjonalnej rejestracji na handlarzy samochodami używanymi. Choć na wejście przepisów w życie kierowcy muszą poczekać do 5 lipca 2026 roku, branża już mówi o sukcesie, który cywilizuje polski rynek wtórny.
Decyzja zapadła 18 grudnia 2025 roku. Podpisana przez Prezydenta nowelizacja przepisów to odpowiedź na wieloletnie apele środowiska motoryzacyjnego. Warto dodać, że zakres zmian jest znacznie szerszy – oprócz rewolucji dla komisów, ustawa reguluje także zasady testowania pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Dla kierowców najważniejszy jest jednak fakt, że nowe prawo fundamentalnie zmienia proces sprzedaży aut z drugiej ręki, zapewniając bezpieczeństwo prawne i finansowe zarówno sprzedawcom, jak i setkom tysięcy kupujących.
Gigantyczny rynek wychodzi z szarej strefy
Mimo ogromnej skali importu aut używanych do Polski, handel ten od lat borykał się z prawną patologią. Samochody sprowadzane z zagranicy trafiały do kraju zazwyczaj wyrejestrowane, na lawetach, lub na krótkoterminowych tablicach wywozowych, które szybko traciły swoją ważność. Przedsiębiorcy, chcąc uniknąć wysokich kosztów pełnej rejestracji każdego pojazdu na firmę, pozostawiali auta bez formalnego dopuszczenia do ruchu.
Jak zauważają eksperci, z udogodnień mogli do tej pory korzystać tylko dealerzy nowych aut, które są powtarzalne. Tymczasem w przypadku aut używanych dwa identyczne modele mogą być w skrajnie różnym stanie technicznym, co czyni jazdę próbną absolutną koniecznością dla potencjalnego nabywcy. Bez niej klient miał dwa wyjścia – złamać prawo i ryzykować otrzymaniem mandatu, albo kupić auto "w ciemno".
Jak w praktyce będą wyglądać nowe przepisy?
Nowe regulacje, które wejdą w życie 5 lipca 2026 roku, wprowadzają mechanizm znany do tej pory wyłącznie wśród dealerów nowych samochodów. System profesjonalnej rejestracji opiera się na elastyczności i uproszczonej biurokracji.
Najważniejszą zmianą jest charakter nowych tablic rejestracyjnych. Będą się one wyróżniać zieloną czcionką na białym tle. Numer rejestracyjny będzie się składać z wyróżnika województwa, powiatu oraz numeru, które rozdzielone zostaną literą "P". Absolutną nowością będzie fakt, że tablice te nie będą przypisane na stałe do jednego konkretnego samochodu. Przedsiębiorca otrzyma możliwość wielokrotnego wykorzystania tego samego kompletu blach, przekładając je między różnymi pojazdami.
Jak będzie wyglądać procedura krok po kroku?
- Handlarze będą mogli wnioskować w wydziale komunikacji o wydanie blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych (pozwoleń czasowych). Jeden podmiot może otrzymać ich nawet 100 sztuk.
- Przed wyjazdem na drogę konkretnym pojazdem trzeba wypisać pozwolenie (ważne 30 dni) i aktywować je w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, korzystając z dostępu uwierzytelnionego i dedykowanej aplikacji.
- Należy wykupić krótkoterminową polisę OC (tzw. komisowe), której koszt szacowany jest obecnie na około 100 zł.
Ważność pozwolenia czasowego wygasa po 30 dniach. Na ten sam okres zawiera się krótkoterminową polisę OC – po upływie terminu ochrona kończy się automatycznie i nie odnawia się sama. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca może wykupywać OC tylko na okresy używania auta (np. jazd testowych), bez utrzymywania polisy przez czas, gdy pojazd stoi na placu. Trzeba jednak pamiętać, że każdy wyjazd na drogę musi odbywać się przy ważnym OC.
Dzięki nowelizacji klient zyska możliwość legalnego sprawdzenia auta w niezależnym warsztacie czy na Stacji Kontroli Pojazdów, a po sfinalizowaniu transakcji – bezpiecznie wrócić nowym nabytkiem do domu.