Alfa Romeo Tonale to piękne auto, ale przede wszystkim wygodny SUV. W naszym przypadku okazał się strzałem w dziesiątkę dla rodziny 2+2, bo samochód jest zadziwiająco dobrze wyciszony, świetnie wyposażony (Veloce), pojemny (500L), dobrze się prowadzi zarówno w mieście (hybryda) jak i w trasie (zawieszenie, układ kierowniczy). W wersji 160+20 KM mocy jest akurat wystarczająco żeby tym samochodem bardzo fajnie jeździć w różnych warunkach. W dodatku spalanie niższe o kilka litrów niż np. w takim Stelvio. MHEV w Alfie udał się naprawdę dobrze!
Wrażenia
5,0
Silnik
Mam MHEV 160 + 20 koni mechanicznych. Silnik jest dobrze dopasowany do tego auta, spalanie w trasie nawet 6L/100km w zależności od stylu jazdy. Jeśli ktoś szuka bardziej sportowych wrażeń to jest jeszcze PHEV 280, którym miałem okazję się przejechać i też był super. Ostatecznie w dobrej cenie dorwałem MHEVa i silnik sprawuje się dobrze po 72000 kilometrów.
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia automatyczna, sprawnie działa, nie ma się do czego przyczepić. Przyzwyczajenie się do układu hybrydowego oszczędzającego energię i trybu start/stop chwilę zajmuje, ale po pewnym czasie można już śmiało "żeglować". Do podjeżdżania na prądzie też się nadaje pomimo dość małej baterii.
5,0
Układ jezdny
Jak to Alfa, samochód świetnie trzyma się drogi. Kierownica i przeniesienie napędu klasy mistrzowskiej.
5,0
Karoseria
Lakier w kolorze Montreal Green jest obłędny. Bardzo gruba warstwa, świetnie wygląda, dobrze komponuje się z karoserią. No i bagażnik 500L jest zadziwiająco pojemny. Wcześniej miałem kombi i myślałem, że będzie gorzej, a okazało się to olbrzymim zaskoczeniem na plus w tym samochodzie.
Komfort
4,0
Widoczność
W kategorii widoczność dam 4/5, bo tylna szyba jest dość mała. Zapewne nie dało się tego inaczej zrobić, bo w punkcie wyżej chwałę pojemny bagażnik, co przy tych gabarytach musiało być naprawdę niełatwe do osiągnięcia.
5,0
Ergonomia
Tonale jest, podkreślam, kapitalnie i zaskakująco wyciszone. Można spokojnie jechać powyżej 140 na autostradzie i nadal jest cicho. W dodatku fotele są super wygodne, perforowane, skórzane, ogrzewane, wentylowane i jeszcze z pamięcią ustawień. W tej kategorii wysoko ponad normę!
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja bardzo wygodna, sterowana przyciskami fizycznymi a nie ekranem co jest na plus. Poza tym wspomniane fotele podgrzewane i wentylowane, podgrzewana kierownica.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na swoje zewnętrzne gabaryty Tonale jest zadziwiająco przestronna w środku. W dodatku bagażnik 500L. Nie ustępuje Stelvio, a jest mniejsza i pali prawie o połowę mniej.
5,0
Wyciszenie
Nadzwyczaj dobrze wyciszony samochód. Lepszego nie poznałem pod tym względem.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak do tej pory moje koszty to tylko przeglądy i wymiana oleju przez 72000 km.
5,0
Stosunek jakość/cena
W cenie katalogowej może nie jest tanio, ale można dorwać kapitalnie wyposażone samochody z wyprzedaży rocznika czy po rabatach. Wersja Veloce robi robotę i w tej cenie nic podobnie wyposażonego i w takim stylu się nie kupi.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Miałem raz drobny wyciek z drugiej chłodnicy. Wymieniona na gwarancji, nic się nie dzieje. Polecam też zaktualizować w ASO w przypadku roczników 2022/2023 oprogramowanie Infotainmentu. Potem już aktualizuje się samo (w rocznikach 2024+ od razu idzie OTA).
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nie miałem żadnych poważnych usterek. Samochód z 2022/2023 ma 5 lat gwarancji reklamowanej przez Kubicę więc po 72000 km dotychczas mam nadal spokój.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 T4 160KM 118kW
[l/100km]