Szukaj

Ocena kierowcy - Fiat Marea Sedan

(m), 16 lat temu
Silnik 1.6 16V 103KM 76kW
Rok produkcji 1997
Przebieg: 152 tys. km
Okres użytkowania: niecały rok
Fiat Marea Sedan 1.6 16V 103KM 76kW 1996-2002 - Oceń swoje auto
4,00
Podobnie do średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Inne : Dźwięk klaksonu! :) Po prostu klasyka! hehe
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Zawieszenie : Skomentuj tę usterkę...
4,0
Całokształt
Za niewielką cenę dostajemy do dyspozycji pojemną, zrywną, komfortową i w miarę niezawodną limuzynę średniej klasy, która ze względu na niski koszt eksploatacji zadowoli wymagania przeciętnie zarabiającego 30 - 40 latka. Auto sprawia wrażenie droższego niż jest w rzeczywistości poprzez ciekawy wygląd i dobrze zaprojektowane wnętrze, a pod wieloma względami może spokojnie konkurować z o wiele droższymi markami tego samego rocznika, typu Toyota Avensis, Renault Laguna (mogę zaryzykować to porównanie), czy nawet z produkcjami niemieckimi (Vectra)... Fiat Marea za dbałość i mądrą eksploatację przez użytkownika odwdzięczy się swemu właścicielowi wieloma miłymi niespodziankami podczas pokonywania zarówno zatłoczonych wielkomiejskich ulic (zrywność, zwrotność), jak i najdłuższych tras (wygoda, przestrzeń, ergonomia). Powszechnie występującą wadą samochodu jest jego słabe zawieszenie z sypiącymi się raz po raz kolejnymi elementami. Do mankamentów dodałbym jeszcze słabo działające ogrzewanie. Podsumowując: Pomimo wymienionych w tej ocenie negatywów gorąco polecam zakup Fiata Marei niezdecydowanym osobom, którym zależy na komforcie jazdy przy jednocześnie niskiej cenie zakupu i eksploatacji samochodu. Kupiwszy to auto przekonałem się, że wiele negatywnych opinii o fiatach jest przesadzonych i gdybym miał ponownie wybierać mając tyle samo gotówki w kieszeni - nie zmieniłbym swej decyzji odnośnie nabycia auta.
Wrażenia
4,0
Silnik
Plusy za dość dobre przyspieszenie i elastyczność. Pomimo stupięćdziesięciotysięcznego przebiegu moje dziesięcioletnie auto pod względem pracy silnika sprawia wrażenie, jakby młodszego niż jest w rzeczywistości. Komfort pracy motoru daje mi intuicyjną pewność, że mogę spokojnie wyjechać w dłuższą trasę i nie przydarzą mi się żadne niemiłe niespodzianki. Silnik lekko "spocony" od dołu, lecz bez żadnych większych wycieków. Gaz wydostający się z rury wydechowej jest suchy i bezbarwny, choć silnik nie przechodził żadnych większych remontów (poza wymianą rozrządu). Malutki minus za dość głośną - charakterystyczną pracę nazywaną przez niektórych "sportowym mruczeniem". Dżwięk pracy silnika 1,6 16V kojarzyć się może czasem z graniem dieslów najnowszej generacji. Ogólnie w pięciostopniowej skali - ocena 4 z małym plusem.
4,0
Skrzynia biegów
Na początku - w ciągu pierwszych dni od zakupu samochodu doświadczałem szarpania podczas ruszania (więc tylko pierwszy bieg). Pomogła nieznaczna regulacja naciągu linki sprzęgła i... przyzwyczajenie. Sporadycznie występują również kłopoty z wrzucaniem pierwszego i wstecznego biegu, Zdarza się to jednak rzadko i nie ma wpływu na normalną eksploatację. Tutaj ocena 4 z lekkim minusem.
2,0
Układ jezdny
Auto prowadzi się znakomicie. Dobrze trzyma się drogi niemal płynąc. Jazda "bez trzymanki" przy 90 km/h (oczywiście tylko w celach edukacyjnych ;) ) nie sprawia Marei i jej kierowcy żadnych trudności dając wrażenie jazdy po niewidzialnych torach. Zakręty pokonywane są z uczuciem komfortu psychicznego - bez zbędnych wychyłów i utraty przyczepności. Wspomaganie kierownicy jest doskonałe i bardzo czułe, co pomaga przy manewrach na parkingu lub podczas zawracania "na trzy". Wydaje się, że auto jest przy tym dość zwrotne. W mieście natomiast, ze względu na nierówną nawierzchnię możemy doświadczyć wielu niedoskonałości zawieszenia, co objawia się wszystkimi możliwymi nieprzyjemnymi dźwiękami dobywającymi się zarówno z jego tylnej, jak przede wszystkim przedniej części - począwszy od skrzypienia gum (poduszek, odbojów itp), a skończywszy na tąpnięciach i stukach, co obniża znacznie komfort jazdy i zachęca do wizyty w warsztacie pomimo, iż wszystko z technicznego punktu widzenia jest w porządku. Zawieszenie jest po prostu głośne samo z siebie. Taka już uroda naszej Msrysi...
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność zarówno do przodu jak do tyłu podczas normalnej jazdy jest dobra. Auto jest pięknie przeszklone na dość dużej powierzchni karoserii, co daje wrażenie przestrzeni. Nie obejdzie się jednak bez minusów: 1. Za boczne lusterka, które mają za małe pole widzenia i za mały zakres regulacji na zewnątrz (przy maksymalnym odchyleniu szkieł na zewnątrz, kierowca, który ma powyżej 180 cm wzrostu i dość mocno cofnięty fotel i tak skazany jest na częściowy widok blachy własnego samochodu, co stanowi około 10% powierzchni widoku w lusterkach i zmusza niejednokrotnie do zmiany pasa ruchu "na czuja"), 2. Za bardzo słabą widoczność przez tylnią szybę podczas cofania, co uniemożliwia ocenę odległości tylnego zderzaka samochodu od przeszkody, 3. Za złe umieszczenie słupków przednich (być może są zbyt szerokie), co zmusza do pochylania się w stronę kierownicy podczas wolnych ostrych zakrętów pod określonym kątem lub w innych podobnych sytuacjach. Jako w miarę doświadczony kierowca, któremu te minusy nie straszne - za widoczność mimo wszystko wystawiam ocenę dobrą.
5,0
Ergonomia
Daewoo Lanos, którym jeżdziłem poprzednio "się chowa" w porównaniu z Mareą. Tu nie ma co komentować. Ocena 5.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wersja bez klimatyzacji ze standardowym ogrzewaniem i wentylacją: Gdy wsiadamy do samochodu zaparkowanego przez kilkanaście godzin w temperaturze zero stopni i mamy zamiar pokonać zakorkowane miasto na odległość 15 km, przy kolejnych dystansach odczujemy co następuje: 0-4 km - z nawiewów wydobywa się lodowate powietrze; 4-7 km - powietrze staje się ledwie letnie, 7-10 km - rozpoczyna się właściwe nagrzewanie wnętrza samochodu, 10-12 km - wnętrze wreszcie się nagrzewa do ergonomicznej temperatury; 12-15 km - przez ostatnie trzy kilometry rozkoszujemy się ciepłym wnętrzem fiata Marei, by w chwilę później z niego wysiąść i udać się do pracy ;) ... Jeśli chodzi o ogrzewanie - tu nie jest dobrze... Jest przeciętnie, choć powinno być znacznie lepiej jak na auto tej klasy. Natomiast wentylacja jest ok, ale to przecież oczywiste.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nadspodziewanie dużo miejsca z przodu. Zgrabne z zewnątrz autko nie sprawia wrażenia aż tak pojemnego. Po zajęciu miejsc w środku okazuje się jednak, że siedzimy w wielkiej limuzynie. Z tyłu mogą swobodnie podróżować dwie dorosłe osoby bez zbędnych czułości, czy namiętnego wzajemnego pocierania się łokciami.
4,0
Wyciszenie
Auto wbrew opiniom innych użytkowników jest moim zdaniem wystarczająco wyciszone. Podczas wsłuchiwania się w odgłosy otoczenia pracy samochodu daje się jednak słyszeć pracę silnika, co nie przeszkadza w normalnej spokojnej jeżdzie. Przy 4 000 obr/min. możemy jednak poczuć się nieco nieswojo...
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
5,0
Stosunek jakość/cena
Mój zakup Fiata Marei był wynikiem wielu przemyśleń i porównań. Uważam, że za tak atrakcyjną cenę nie ma obecnie na polskim rynku auta w tej samej klasie i o podobnym komforcie użytkowania. Do tej oceny mogę dodać też niski koszt części zamiennych. Ogólnie rzecz biorąc Marea jest tu bezkonkurencyjna.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Tutaj typowe usterki dla Fiatów Bravo, Brava, Marea: Obdarte klamki, trzeszczące plastiki, stukający schowek pasażera, zacinający się pas bezpieczeństwa kierowcy, lekkie przebicia w instalacji elektrycznej, uszkodzony wyświetlacz przebiegu kilometrów i cała długa lista podobnych pierdółek... Jednym słowem - drobiazgi.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.6 16V 103KM 76kW [l/100km]

Średnie zużycie
8,6
Minimalne średnie zużycie paliwa
8,5
Maksymalne średnie zużycie paliwa
9,8
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
7,5
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Fiat Marea Sedan