Szukaj

Ocena kierowcy - Fiat Punto II Hatchback

MnS, 14 lat temu
Silnik 1.2 i 60KM 44kW
Rok produkcji 2004
Przebieg: 75 tys. km
Okres użytkowania: 5 lat
Fiat Punto II Hatchback 1.2 i 60KM 44kW 1999-2010 - Oceń swoje auto
3,23
19% gorzej od średniej w segmencie
Nie kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik : Cichy, niezawodny, przy 2 osobach wewnątrz zapewnia przyzwoite osiągi.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny : Awarie unieruchamiające pojazd
Układ hamulcowy : Pęknieta linka ręcznego i mocno przyblokowane koło prawe
Przeniesienie napędu : Przedwczesne zużycie jednej z linek zmiany biegów
3,0
Całokształt
Autko do miasta, na zakupy. W trasie męczy kierowcę i stresuje pasazerów. Nie trzyma się drogi zbyt dobrze, ślizga się, ma tendencję do wychodzenia z zakretów, ponadto buja się na wietrze i zakrętach, a drgania przenosi za to doskonale. Mocnym punktem jest niezawodny silniczek, który przy pełnym obciążeniu okazuje się jesnak zbyt słaby. Na autostradzie auto czuje się źle, przy 130km/h kierowca musi walczyć o prosty tor jazdy, auto jeźdźi nieco zygzakiem. Nie daje uczucia pewnego kontaktu z podłożem. Życie kierowcy mogą uprzykrzać usterki marnego układu elektrycznego, które wymagają skorzystania z usług pomocy drogowej (Sama elektryka i bez usterek takze jest kiepska, dość powiedzieć, ze przy właczeniu wentylacji na 4 światła przednie przygasają!), a także niezbyt poważne usterki mechanicznych części samochodu. Typowo po killu latach wymieniamy tłumik i akumulator, wcześniej niż w wyższej klasy pojazdach. Podczas deszczu prowadzi się marniutko, a zimą istny koszmar, ślizga się jak cholera. Ech, generalnie Punto daje popalić...
Wrażenia
4,0
Silnik
Starej generacji ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1.2l i mocy 60KM to znany i lubiany silnik Fiata. Daje on lekkiemu autu wystarczajacą dynamikę i przyzwoitą elastyczność, pod warunkiem, że jedzie jedna, góra 2 osoby. Cztery osoby z bagazem to już zbyt duże wyzwanie i dogonienie dostawczaka moze być dużym problemem. Ale cóz, silnik jest mały i słaby i tak już po prostu musi być. Na plus - brak zużycia oleju nawet przy dużych obciążeniach i wysokich obrotach koniecznych, by w miarę sprawnie jechać dociażonym punto.
3,0
Skrzynia biegów
5 biegowa, dobrze dopasowana do możliwości silnika. Pozwala na sprawne rozpędzenia auta i osiągniecie predkości ok 145km/h (nie polecam :) ). Biegi da się zmieniać w miarę szybko, ale dźwignia jest mało precyzyjna i stosunkowo często zdarza się wtedy nie trafić lub trafić w bieg obok. Linki mogą się przedwcześnie zużywać.
2,0
Układ jezdny
Moze użytkownicy Punto poczują się dotknieci, ale jest źle. Punto to po prostu mistrz prostej, równej i suchej (!) drogi. Odstepstwa od tego stanu stanowią zagrożenie dla pasażerów tego pojazdu i wszystkich do okoła. Auto w miarę dobrze prowadzi się po suchej i równiej nawierzchni do ok 110km/h. Powyzej 120km/h zaczyna jeździć jakby lekko zygzakiem, trzeba cały czas walczyć o prawidłowy tor jazdy - raz zdzrzyło mi się komfortowpo jechać 140km/h, ale było to na prostym i świeżo wyremontowanym odcinku autostrady. Ogólnie nie polecam przekraczania 120, może 130 km/h bo robi się wyraźnie niemiło. Przy niższych predkościach (poza autostradami) auto ma tendencję do poślizgów podsterownych - czyli całe wyjeżdża z zakrętu. Ponadto czasem tył wyraźnie traci przyczepność. Ogólnie 2 lata regularnego jezdżenia tym samochodem nauczyły mnie spokojnego podejścia do lekkich uślizgów auta, które z początku zawsze wywołują dreszczyk emocji. Kolejny problrm to układ kierowniczy - w tej wersji bez wspomagania dostarcza niezapomnianych wrażeń na parkingach. Jeśli wspomaganie już jest, to w zasadzie nie jest źle, moze jest trochę za mało precyzyjny. Ogólnie niestety połączenie kiepskiego zawieszenia, niezbyt jednak precyzyjnego układu kierowniczego i cieniutkich kółek sprawia, ze autko nie zawsze jedzie tam gdzie chcemy nawet przy przepisowych predkościach. W tym miejscu muszę dodać, ze gdy zrobi się ślisko, jazda z jakiej takiej przyjemności zamienia się w koszmar - marnie wyważone auto lata na lewo i prawo, podczas gdy innym kierowcom dookoła jedzie się ewidentnie lepiej. W deszczu i zimą jazda tym autem po prostu męczy. Na koniec trochę o komforcie. Mamy tu typowo tanio-fiatowskie połączenie. Na zakretach zawieszenie jest mięciutkie, na dziurach twarde. Moze byc (w tym aspekcie) gorzej? Ano nie. Z jednej strony auto buja się przy bocznym wietrze stwarzając kłopoty w utrzymaniu prostego toru jazdy, przechyla znacznie na zakrętach (tuż przed poslizgami), a z drugiej strony jadący Punto mają gwarancję, że poczują (i usłysza) każdą nierówność drogi. Fuj!
Komfort
4,0
Widoczność
Auto ma duże szyby, przez które wszystko widać, a manewrowanie ułatwia krótki przód i płaski tył. Minus za małe lusterka boczne.
3,0
Ergonomia
Wszystkie przełączniki, przyciski itp w zasięgu łapek kierowcy, logicznie rozmieszczone. Minus za obrotowy włącznik świateł sięgający aż do samego brzegu dźwigni kierunkowskazów - chwila nieuwagi i przy obsłudze migaczy wyłączamy sobie światła :). Pedały ciut za blisko siebie. Kiepskie możliwości regulacji fotela i kierownicy.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Sprawny system wentylacji z 4 (+OFF) - pozycyjnym regulatorem sprawnie wymienia powietrze w aucie i dobrze radziu sobie z zaparowaną szybą przednią.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na tak małe auto jest tu sporo miejsca, zarówno z przodu jak i z tyłu, choć wysocy kierowcy mogą mieć problemy ze zmieszczeniem kolan pod deską rozdzielczą. W razie czołowego zderzenia połamanie nóg chyba murowane. Bagaznik dość pojemny. Jakość plastików przeciętna. Przydałby się jeszcze jeden zamykany schowek... No i trzeci zagłówek z tyłu skoro już pas dali...
4,0
Wyciszenie
Auto generalnie jest ciche w środku, silnik daje się we znaki dopiero na wysokich obrotach.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Auto pali średnio trochę poniżej 7l/100km. To dużo i nie dużo - jak na tak słaby silnik, trochę za dużo. Nie wiem, jaki są minimalne wartości w trasie, podejrzewam, ze około 6 litrów, może nieco mniej. Niestety ta wersja nie liczy spalania. Ceny przeglądów są korzystne, ceny części również, co w punto nie jest bez znaczenia.
3,0
Stosunek jakość/cena
Tani, funkcjonalny samochód \"podmiejski\", choć za te pieniadze da się kupić lepsze auto. Na dalsze wakacyjne wyjazdy - zdecydowanie nie polecam.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W Przez 5 lat pęknięta linka hamulca postojowego, rozsypany układ wydechowy, przedwczesne zużycie linki zmiany biegów bardzo utrudniające wrzucenie 3 i 4 biegu, awaria 3. pozycji wentylatora (nie działa). Oczywiście akumulator. Ponadto auto strasznie szarpie gdy ma się toczyć na niskich obrotach - chyba coś ze sprzegłem czy kołem dwumasowym (?). Ponadto podczas tankowania paliwa często odbija bze sensu - trzeba tankować wolno - trochę to upierdliwe.
2,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Typowy, przysłowiowy Fiat, niestety. Wyliczanka: - wyciek z układu chłodzenia wymagający wyjęcia silnika w celu zlokalizowania miejsca (!) - zablokowany hamulec na prawym tylnym kole - 2 razy awarie elektryki unieruchamiające samochód na tyle skutecznie, ze kończyło się na lawecie - raz nawet, według elektryka, o mało nie doszło do pożaru samochodu (!). 2 unieruchomienia pojazdu to trochę za dużo jak na 5 lat, zwłaszcza biorąc pod uwagę koszty lawetowania.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.2 i 60KM 44kW [l/100km]

Średnie zużycie
6,5
Minimalne średnie zużycie paliwa
6,5
Maksymalne średnie zużycie paliwa
7,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
6,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Fiat Punto II Hatchback