Szukaj

Ocena kierowcy - FSO Polonez Hatchback

Paweł Mazur, 17 lat temu
Silnik 1.5 75KM 55kW
Rok produkcji 1980
Przebieg: 107 tys. km
FSO Polonez Hatchback 1.5 75KM 55kW 1978-1988 - Oceń swoje auto
3,46
15% gorzej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
4,0
Całokształt
Duży, przestronny, wygodny samochód za rozsądne pieniądze.
Wrażenia
3,0
Silnik
Jak na samochód z tamtego okresu kultura pracy tego silnika nie jest jeszcze najgorsza, co innego jeśli chodzi o elastyczność. Ten silnik jest po prosu zbyt mały dla tak ciężkiego wozu - stąd też słabe osiągi i przy jednoczesnym wysokim zużyciu paliwa. Warto poszukać modelu z silnikiem o oznaczeniu AB, czyli wzmocnionym, 85-konnym.
4,0
Skrzynia biegów
Mój Polonez posiadał czteropbiegową skrzynię biegów. Jest to stosunkowo dobra przekładnia, biegi nie wchodzą nazbyt lekko, ale też nie trzeba ich za bardzo "szukać".
3,0
Układ jezdny
Do układu jezdnego można miec wiele zastrzeżeń. Polonez nie należy do aut łatwych w prowadzeniu - raz podsterowny, innym razem nadsterowny - wymaga wprawnej ręki. Sporych erozmiarów koło kierownicy i brak wspomagania kierownicy nie ułatwia manewrowania. Dodatkowym mankamentem jest tylny most, który po 60000-70000 kilometrów zazwyczaj zaczyna się "tłuc" i powinien zostać wymieniony - normą jest jednak, że pomimo "tłukącego" mostu jeździ się dalej. Jak się nietrudno domyślić nie poprawia to jednak właściwości jezdnych samochodu.
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność jest generalnie mocną stroną tego samochodu, choć komuś kto przesiada się na Poloneza z małego samochodu, takiego jak choćby Fiat 126p, Cinqecento, czy Seicento może sprawiać trudności cofanie.
4,0
Ergonomia
Ergonomia Poloneza jest dość dobra i podobna do rozwiązań stosowanych w innych samochodach powstających pod koniec lat siedemdziesiatych. Niektóre przełączniki są jednak umieszczone zbyt nisko przy przekładni skrzynii biegów i w czasie jazdy nocą niekiedy ciężko coś znaleźć - zwłaszcza na początku użytkowania Poloneza.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jeśli chodzi o ogrzewanie to jest ono stosunkowo dobre. Gorzej z wentylacją. Trudności może nastręcać użytkowanie przełączników zimnego i ciepłego powietrza. Nagminne jest też wpadanie nawiewu przedniej szyby do otworu i blokowanie dopływu powietrza, co uniemożliwia na przykład ogrzewanie przedniej szyby w zimie. łatwo psuje się też ogrzewanie tylnej szyby, a jego naprawienie bywa trudne. Unikac należy wersji Poloneza C, która wcale nie jest wyposażona w ogrzewanie tylnej szyby.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bardzo dużo miejsca; wygodnie mogą podróżowac Polonezem cztery osoby, mając dużo miejsca na nogi.
3,0
Wyciszenie
W normie jeśli porównamy do samochodów z tamtego okresu, ciężko jednak być z niego naprawdę zadowolonym.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Zużycie paliwa jest duże, a nawet bardzo duże (bardzo ważna jest dla zmniejszenie zużycia paliwa odpowiednia regulacja gaźnika i obrotów silnika!). Co innego ceny przeglądów i części - tutaj Polonez zarabia dużego plusa.
4,0
Stosunek jakość/cena
Poloneza z początku lat osiemdziesiątych kupić można za około 1000-1500 złotych i jest to dobra inwestycja.
Niezawodność
2,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Sporo się psuje, a drobiazgi są chyba najczęstszymi awariami.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jeśli chodzi o poważne usterki jest już nieco lepiej. Przy właściwym serwisowaniu samochodu nie powinno być dużych problemów, choć do Toyoty Polonezowi daleko. Naprawy nie wiążą się zresztą zazwyczaj z wielkimi wydatkami.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.5 75KM 55kW [l/100km]

Średnie zużycie
9,7
Minimalne średnie zużycie paliwa
8,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
14,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
7,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Dziennik kosztów dla FSO Polonez Hatchback 1.5 75KM 55kW
Średni koszt przejechania 100 km
44,00 zł
8,7
l/100km
Zobacz dzienniki
FSO Polonez Hatchback