Samochody spalinowe wracają do łask. Nowy raport EY nie pozostawia złudzeń
Z najnowszego raportu EY Mobility Consumer Index wynika, że samochody spalinowe są coraz częściej rozważane przez klientów, a pojazdy elektryczne po latach wzrostów notują spadek zainteresowania. Jakie są przyczyny tej zmiany?
Jak wynika z nowego ogólnoświatowego badania EY Mobility Consumer Index (MCI), globalnego badania oceniającego nastroje i zamiary zakupowe na głównych rynkach motoryzacyjnych, nabywcy samochodów na całym świecie zwalniają z wdrażaniem pojazdów elektrycznych, a wielu z nich wraca do silników spalinowych i podważa sens posiadania samochodu elektrycznego.
Konsumenci wolą mieć wybór rodzaju napędu w samochodzie
Na decyzje konsumentów wpływają realia związane ze zmianami polityki, presją kosztową i nierówną infrastrukturą ładowania. Długoterminowym trendem wydaje się odejście od podejścia nastawionego na pełną elektryfikację na rzecz bardziej zróżnicowanej przyszłości układów napędowych w samochodach, dopasowanymi do poszczegónych potrzeb i preferencji nabywców.
Również kierunek obrany przez instytucje polityczne i przedstawicieli władzy ewoluował z bardziej ideologicznego w stronę pragmatycznego. Decydenci pozwalają rynkowi samemu identyfikować właściwe rozwiązania dla klientów i adaptować je.
Co istotne, raport pojawił się na krótko przed targami CES w Las Vegas, które odbędą się w styczniu 2026 roku, na których to zawsze elektronika i pojazdy elektryczne odgrywają dużą rolę.
Wzrost zainteresowania autami spalinowymi kosztem elektryków i hybryd. Podział na regiony
Aż połowa nabywców na całym świecie, ujętych w badaniu, zamierza kupić nowy samochód spalinowy w ciągu najbliższych 24 miesięcy, co stanowi wzrost aż o 13% w porównaniu do ubiegłorocznego raportu. Tylko 14% respondentów planuje kupić w tym czasie samochód elektryczny, co oznacza spadek o 10 p. proc. względem 2024 roku. Co jednak najbardziej zaskakujące, o 5 p. proc. zmniejszył się też odsetek chętnych na samochody hybrydowe i wynosi on teraz 16%. Aż 51% potencjalnych nabywców aut elektrycznych twierdzi, że ich plany pozostają nie zmienione, jednak 36% ponownie rozważa zakup lub opóźnia decyzję ze względu na rozwój sytuacji geopolitycznej.
Ponad 4300 samochodów spalinowych różnych marek: Zobacz ofertę
W ujęciu regionalnym odsetek konsumentów planujących zakup samochodu z silnikiem spalinowym wzrósł w obu Amerykach o 12%, o 10% w rejonie Azji i Pacyfiku oraz o 11% w Europie, podczas gdy zainteresowanie samochodami elektrycznymi spadło na wszystkich rynkach. Wyjątkiem są nabywcy z Chin, gdzie zainteresowanie autami elektrycznymi wzrasta.
Jakie są przyczyny większego zainteresowania autami spalinowymi?
Przyczyniły się do tego zmiany legislacyjne, takie jak zniesienie ulg podatkowych na samochody elektryczne w USA, zmieniające się cele emisyjne oraz zapowiedzi samych producentów dotyczące jednoczesnego rozwoju gamy samochodów hybrydowych i elektrycznych i jednocześnie odwrót od zapowiadanej jeszcze niedawno całkowitej elektryfikacji.
UE opóźni zakaz sprzedaży aut spalinowych do 2040 roku?
Wśród najważniejszych zmian rozważanych przez Unię Europejską znajduje się opóźnienie zakazu rejestracji aut spalinowych, zaplanowanego pierwotnie na 2035 rok. Według najnowszych doniesień agencji Bloomberga Unia Europejska planuje przedłużyć możliwość stosowania silników spalinowych w samochodach hybrydowych plug-in i EREV o 5 lat, do 2040 roku. Będzie to możliwe pod warunkiem, że opierać się one będą na biopaliwach i tzw. e-paliwach. Jednocześnie do produkcji aut koncerny mają wykorzystywać ekologiczną stal. Szczegóły zostaną ogłoszone w ramach pakietu samochodowego 16 grudnia 2025 roku.
Jakie obawy budzą samochody elektryczne wśród badanych?
Największe obawy dotyczące aut elektrycznych nadal odnoszą się do zasięgu (29%) oraz niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych (28%). Znaczna część badanych (28%) wskazała też na obawy co do wysokich kosztów wymiany baterii. Obecni właściciele pojazdów BEV nadal martwią się zasięgiem (32%), podczas gdy kupujący po raz pierwszy skupiają się na kosztach wymiany akumulatora (37%). Konsumenci najbardziej martwią się o lokalizację ładowarek (39%), długi czas ładowania (37%) i wysokie koszty ładowania (32%).
Samochody elektryczne z dofinansowaniem: Sprawdź ofertę
Obawy polskich nabywców dotyczące aut elektrycznych
Potwierdzają to też dane z polskiego rynku, które zostaną zaprezentowane w Barometrze Nowej Mobilności 2026 Powered by Otomoto. Aż 33,6% badanych wśród głównych obaw wskazuje zasięg na jednym ładowaniu, 33,3% wysokie koszty zakupu, a 31,8% długi czas ładowania. 27,3% badanych wskazało na brak możliwości ładowania z domu. Kolejnych parę aspektów ma wymiar emocjonalny - są to obawa o ryzyko pożaru (26,6%) oraz obawa o rosnące ceny energii elektrycznej (26%).
Coraz większe znaczenie technologii przy wyborze pojazdu
Konsumenci coraz częściej uwzględniają technologie z zakresu łączności przy wyborze pojazdów. Na znaczeniu zyskuje też autonomizacja. Usługi związane z bezpieczeństwem, ochroną, nawigacją i utrzymaniem pojazdu okazują się ważniejsze niż funkcje związane z komfortem, rozrywką i wyższym poziomem autonomii. Aż 39% respondentów uznaje wysoki koszt usług sieciowych za główną barierę, a 60% badanych preferuje niższy poziom automatyzacji w pojazdach. Tylko co czwarty uczestnik badania czuje się komfortowo z autonomią na poziomie 3 lub wyższym, a głównymi obawami pozostają ryzyko wypadku (61%), utrata kontroli (50%) lyb ryzyko awarii technologii (51%).
Ponad 2000 samochodów hybrydowych dostępnych od ręki: Poznaj ofertę
Klienci nadal preferują zakup samochodu u dealerów
Klienci nadal preferują zakup samochodu u dealerów. Pomimo coraz większych możliwości zakupu auta online to właśnie zakup osobisty jest najczęściej wskazywaną formą przez badanych. Tym razem jednak wskazało go zaledwie 41%, podczas gdy jeszcze w 2024 roku było to 61%. Co istotne, nabywcy samochodów spalinowych są nieco bardziej skłonni do zakupów przez Internet niż klienci aut elektrycznych (32% vs 28%). Wynika to m.in. z potrzeby uzyskania wskazówek przez nabywców aut elektrycznych ze strony sprzedawcy, dotyczących podstawowych aspektów eksploatacji pojazdu jak ładowanie, żywotność baterii czy nowe funkcje technologiczne.