Utrzymanie masy pracującej jednostki napędowej, przy jednoczesnym oddziaływaniu momentu obrotowego, to tylko niektóre zadania stawiane przed elastycznymi poduszkami silnika i skrzyni biegów. Ze względu na komfort podróżowania, a nade wszystko bezpieczeństwo jazdy, muszą one być na bieżąco kontrolowane i w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wymieniane na nowe.
Poza wymienionymi już funkcjami, które muszą spełniać poduszki silnika i skrzyni biegów, można wyliczyć również neutralizowanie oddziaływania sił bezwładności, np. podczas przyspieszania, hamowania, a także jazdy w ciasnych łukach drogi. To jednak nie wszystko. Poduszki muszą również skutecznie izolować hałas i niepożądane wibracje, wynikające z bezwładności pracującego silnika oraz samego procesu spalania mieszanki paliwowej. I wreszcie ostatnim zadaniem, któremu muszą sprostać, jest jak najskuteczniejsze tłumienie różnego rodzaju drgań pochodzących z nierównej nawierzchni dróg.
Producenci poduszek silnika i skrzyni biegów prześcigają się w oferowaniu coraz lżejszych, a przy tym bardziej trwałych rozwiązań od tradycyjnie dotąd stosowanych. Jednym z nich jest bardzo lekkie zawieszenie silnika, które udało się uzyskać poprzez zmniejszenie masy własnej poduszki. Rozwiązanie to pozwala m.in. na bardziej optymalną kontrolę niepożądanych drgań pochodzących od nierówności jezdni. W nowoczesnym zawieszeniu silnika zastosowano ponadto specjalną osłonę termiczną, dzięki której energia cieplna z jednostki napędowej nie jest kierowana bezpośrednio na poduszkę, jak ma to miejsce w tradycyjnych rozwiązaniach. W konsekwencji udało się znacznie przedłużyć żywotność oraz skuteczność działania tej ostatniej.
Z kolei alternatywą dla klasycznego przegubu Hardy`ego, jest elastyczne sprzęgło wału napędowego (zob. zdjęcie główne publikacji). Najbardziej wyróżniającą je cechą, jest podwójne opasanie warstwami gumy. Dzięki temu znacznie lepiej niż w przypadku dotychczasowych rozwiązań realizowana jest funkcja tłumienia drgań. Elastyczne sprzęgło mocowane jest do wału napędowego kół tylnych, a także w pojazdach z napędem 4x4, zapewniając nie tylko płynny obrót, ale także bieżące wyrównywanie odchyleń kątowych. Elastyczne sprzęgło wału napędowego możemy spotkać m. in w BMW serii 1, 3, 7, i S.
Nowoczesnym rozwiązaniem chroniącym przed szkodliwymi wibracjami (promieniowymi) wału korbowego, jest tzw. odsprzęglone kolo pasowe wału korbowego (zob. zdjęcie powyżej). Będąc centralnym elementem jednostki napędowej zapobiega wibracjom (w zależności od konstrukcji i producenta, nawet do 90 proc.) wszystkich komponentów napędzanych paskiem. Chodzi przede wszystkim o pompy wodne i wspomagania kierownicy, alternatory i pasy wentylatorów. W samochodach wyposażonych w turbosprężarkę, chroni również skutecznie tę ostatnią. Jak podkreślają fachowcy, koła pasowe wału korbowego należy bezwzględnie sprawdzać po przebiegach rzędu 90 tys. km oraz wymieniać wraz z zestawem paska napędowego. W przypadku kół pasowych, szczególnie istotne jest stosowanie oryginalnych części. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Stopień złożoności konstrukcyjnej tych elementów powoduje bowiem, iż zamontowanie tzw. zamienników skutkuje w szybkim czasie wzrostem emisji hałasu i – co jest znacznie gorszą alternatywą – nasileniem się niepożądanych drań i wibracji. Te ostatnie zaś przyczyniają się do postępujących uszkodzeń urządzeń napędzanych paskiem, w skrajnych przypadkach mogą przyczyniać się również do trwałego uszkodzenia jednostki napędowej.