BMW Neue Klasse – wszystko co musisz wiedzieć
Termin “Neue Klasse” w historii bawarskiej marki pojawia się po raz drugi wraz z historycznym dziedzictwem. W latach 60. ubiegłego wieku modele tej serii uratowały BMW przed głębokim kryzysem finansowym, definiując sportowy charakter marki na kolejne dekady. Dziś nazwa ta powraca jako symbol największego i najważniejszego projektu w najnowszej historii koncernu. Oto wszystko, co warto wiedzieć o BMW Neue Klasse.
BMW Neue Klasse nie jest jedynie nową linią modelową, ale absolutną zmianą inżynieryjną – zaczynając od napędu, przez zaawansowane oprogramowanie, aż po samą filozofię produkcji i zrównoważonego rozwoju. Jak podkreśla prezes zarządu BMW AG, Oliver Zipse, “Praktycznie wszystko w nim jest nowe, ale jest też bardziej w duchu BMW niż kiedykolwiek dotąd”. Projekt, który jeszcze niedawno był wizją ze szczątkowymi informacjami, dziś jest rzeczywistością.
Pierwszy z rodu. Premiera produkcyjnego BMW iX3
Okres domysłów zakończył się we wrześniu 2025 roku, gdy BMW oficjalnie zaprezentowało model iX3, będący pierwszym seryjnym wcieleniem Neue Klasse. To samochód typu SAV (Sport Activity Vehicle), który swoimi wymiarami – 4782 mm długości, 1895 mm szerokości i 1635 mm wysokości z rozstawem osi na poziomie 2897 mm – idealnie wpisuje się w najpopularniejszy segment rynku premium, oferując przestrzeń zarówno dla rodzin, jak i menedżerów.
Inżynierowie zadbali także o użyteczność. Masa własna pojazdu to 2360 kg, a ładowność wynosi 540 kg. Co ważne dla fanów caravaningu, nowe iX3 może holować przyczepę hamowaną o masie do 2000 kg.
Stylistyka pojazdu jest odważna i harmonijna. Projektanci podjęli radykalną decyzję o rezygnacji z chromu i zbędnych ozdobników na rzecz “czystych kształtów”. Przód auta został zdominowany przez charakterystyczny, pionowy układ nerek, który stanowi bezpośredni hołd dla klasyków sprzed pół wieku w nowoczesnej interpretacji. Tradycyjny grill został zastąpiony zaawansowanym panelem świetlnym z nową sygnaturą.
Boczna linia nadwozia jest niezwykle gładka, co udało się osiągnąć dzięki niewidocznym klamkom. Ciekawą funkcją jest BMW Digital Key Plus, która rozpoznaje właściciela auta, zbliżającego się ze smartfonem lub smartwatchem. Z odległości około 2 metrów klamki wysuwają się automatycznie i podświetlają w ciemności. Z tyłu auta znajdziemy lampy w kształcie litery “L”, sięgające głęboko do środka klapy bagażnika, co nadaje BMW iX3 niemal atletycznej sylwetki i szerokości.
Model BMW iX3 dostępny jest w 5 kolorach nadwozia do wyboru: niebieski Ocean Wave, szary Polarised, srebrny Space, metalizowany Eucalyptus Green oraz Czerwony Fire Red – dwie ostatnie propozycje będą dostępne dopiero od marca 2026. Kierowcy mogą także spersonalizować swoje wnętrze i wybrać spośród wariantów: Contemporary Digital White, Contemporary Black Bicolor, Contemporary Castanea Bicolor (miedziany), BMW M Black oraz BMW Individual Black Bicolor ze skórą.
Rewolucja w magazynowaniu energii – ogniwa cylindryczne i dwie metody integracji
Fundamentem wszystkich nadchodzących modeli Neue Klasse jest szósta generacja napędu eDrive (Gen6), która wprowadza istotne zmiany w technologii bateryjnej. Inżynierowie BMW odeszli od dotychczas stosowanych ogniw pryzmatycznych na rzecz ogniw cylindrowych o średnicy 46 mm i wysokości 95 mm. Ta kluczowa zmiana konstrukcyjna pozwoliła na zwiększenie gęstości energii o 20% w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem, co przekłada się na znacznie większy zasięg przy zachowaniu kompaktowej budowy.
Niezwykle istotnym aspektem inżynierii Neue Klasse jest zastosowanie dwóch odmiennych sposobów montażu baterii w zależności od typu pojazdu. Pierwszym z nich jest “pack-to-open-body”, który został zastosowany w modelu BMW iX3. W tym przypadku bateria jest integralnym elementem konstrukcyjnym auta, co znacznie zwiększa sztywność nadwozia. Drugi sposób to “cell-to-pack”, który będzie stosowany w mniejszych i bardziej kompaktowych modelach nowej rodziny Neue Klasse. Pojemność użyteczna akumulatora w debiutującym modelu to imponujące 108,7 kWh.
Architektura 800V – ładowanie tak szybkie, jak tankowanie?
Największą zmianą dla przyszłych kierowców jest wdrożenie architektury 800V. System ten pozwala na ładowanie samochodu z mocą sięgającą 400 kW. W praktyce przekłada się to na imponujące parametry, które całkowicie zmieniają zasady gry podczas podróży elektrykiem. Uzupełnienie energii koniecznej do przejechania 300 km na jednym ładowaniu zajmuje mniej niż 10 minut, a w idealnych warunkach w analogicznym czasie możemy uzyskać nawet 372 km zasięgu. Pełen cykl szybkiego ładowania EV prądem stałym (DC) z poziomu 10 do 80% trwa zaledwie 21 minut – to wynik o 30% lepszy niż w przypadku poprzedniej generacji aut BEV od BMW. System wspierany jest przez inteligentne planowanie trasy, które oblicza najbardziej efektywną drogę uwzględniając postoje na ładowanie, taryfy oraz preferowanych dostawców usług.
Nowym rozwiązaniem od BMW jest inteligentna klapka gniazda ładowania. Gdy iX3 rozpozna intencję rozpoczęcia ładowania EV, klapka otwiera się automatycznie, a wraz z zakończeniem ładowania – sama się zamyka.
Co więcej, bawarski producent wprowadza ładowanie dwukierunkowe, zmieniając samochód w mobilny magazyn energii. W konsekwencji nie tylko możemy potraktować nasze auto jako powerbanka, zasilając np. sprzęt kempingowy, ale także “mózg” naszego domu, dzięki któremu możliwe jest zasilanie elektrycznych sprzętów domowych i oddawanie energii do sieci.
Hybrydowa koncepcja silników: EESM i ASM bez metali ziem rzadkich
W układzie napędowym modelu BMW iX3 50 xDrive zastosowano innowacyjne połączenie dwóch rodzajów jednostek elektrycznych, które docelowo mają zmaksymalizować efektywność całego napędu. Pierwszy z nich to synchroniczny silnik EESM (wzbudzany elektrycznie), który zapewnia błyskawiczną reakcję na gaz, a drugi to silnik ASM (asynchroniczny), który wspomaga wydajność układu i poprawia osiągi auta przy wyższych prędkościach.
Bardzo ważnym aspektem zarówno ekonomicznym, jak i ekologicznym jest fakt, że dzięki zoptymalizowanemu zarządzaniu polem magnetycznym koszty energetyczne napędu spadły o 20%, a sama konstrukcja nie wymaga stosowania metali ziem rzadkich. Łączna moc układu wynosi 345 kW (469 KM), a moment obrotowy sięga 645 Nm. To z kolei pozwala rodzinnemu SUV-owi przyspieszyć do “setki” w zaledwie 4,9 sekundy, a prędkościomierz zatrzyma się na 210 km/h.
Rekordowa wydajność i zasięg, który zmienia zasady gry
Połączenie nowych ogniw, wydajnych silników i dopracowanej aerodynamiki przełożyło się na świetne parametry dotyczące zasięgu, które stawiają BMW iX3 w ścisłej czołówce rynku. Według cyklu WLTP, zasięg modelu waha się od 678 do nawet rewelacyjnych 805 kilometrów na jednym ładowaniu. Średnie zużycie energii, uwzględniając także gabaryty i moc auta, jest naprawdę niskie i wynosi od 15,1 do 17,9 kWh na 100 kilometrów. Oznacza to, że Neue Klasse przestaje być przykrym obowiązkiem dostosowania się do rygorystycznych regulacji klimatycznych, a staje się realną alternatywą dla napędu spalinowego.
Inteligentny mózg operacji
Zarządzaniem całą skomplikowaną inżynierią zajmuje się nowo opracowany system, którego najważniejszym elementem jest BMW Heart of Joy. To zintegrowana platforma sprzętowo-programowa, która łączy sterowanie napędem i dynamiką jazdy w jedną całość. Centralny procesor i oprogramowanie BMW Dynamic Performance Control koordynują procesy w ułamkach sekund. Efektem tego jest m.in. rewolucyjna funkcja Soft Stop, która umożliwia najłagodniejsze zatrzymanie w historii BMW.
Bawarski producent zadbał o to, aby przynajmniej część problemów kierowców elektryków odeszła w zapomnienie. BMW Energy Master to “mózg” pojazdu, który w czasie rzeczywistym optymalizuje nie tylko sam proces ładowania EV i zużycie energii, ale również wydajność silników elektrycznych. System ten odpowiada także za zaawansowane zarządzanie termiczne, chłodząc akumulatory i silniki, co zwiększa ich trwałość, minimalizuje straty energetyczne i zapewnia odporność na zmienne i kapryśne warunki atmosferyczne. Co więcej, BMW Energy Master obsługuje aktualizacje OTA (Over-the-air), dzięki czemu modele Neue Klasse z biegiem czasu będą zyskiwać nowe funkcje i lepsze parametry bez konieczności stacjonarnej wizyty w serwisie.
Kierowcę w codziennej jeździe wspiera BMW Symbiotic Drive – system oparty na sztucznej inteligencji, który płynnie łączy życzenie kierowcy (np. przyspieszenie, skręt) z działaniem systemów wspomagających. W standardzie dostępny jest System asystujący kierowcy Plus, który wspomaga kierowanie, hamowanie, utrzymanie pasa ruchu oraz rozpoznaje ograniczenia prędkości i dostosowuje ją przed zakrętami czy rondami.
Cyfrowe wnętrze i nowa tożsamość – Panoramic Vision
Wchodząc do nowego wnętrza BMW widzimy absolutną, cyfrową rewolucję. Samochód wyposażony jest w system rozpoznawania twarzy, który identyfikuje kierowcę zaraz po wejściu do auta i automatycznie przywraca jego spersonalizowany profil oraz ustawienia.
Kokpit wyraźnie zrywa z tradycyjnym układem zegarów. Centralnym punktem interfejsu jest system BMW Panoramic iDrive, którego najważniejszym elementem jest BMW Panoramic Vision – wyświetlacz biegnący przez całą szerokość dolnej krawędzi przedniej szyby, który prezentuje wszystkie kluczowe informacje wszystkim pasażerom i kierowcy. Całość uzupełnia centralny ekran dotykowy o nietypowym i nieregularnym kształcie z matrycowym podświetleniem oraz zaawansowany wyświetlacz 3D Head-Up. O wrażenia akustyczne zadba specjalnie opracowany system HypersonX, który generuje unikalne brzmienie napędu i sygnały dźwiękowe, rekompensując tym samym brak charakterystycznego dźwięku silnika spalinowego, dodając tym samym nieco więcej emocji z jazdy.
Wnętrze iX3 to nie tylko kokpit ale istne centrum rozrywki i pracy. Dzięki nowemu systemowi operacyjnemu, pasażerowie będą mogli oglądać filmy i seriale, korzystając z takich aplikacji jak Disney+ lub grać w gry wideo, np. Hot Wheels Xtreme Overdrive, bezpośrednio na wyświetlaczu centralnym. W podróży możliwe będzie także uczestniczenie w telekonferencjach Zoom. Nad całym systemem czuwa inteligentny asystent głosowy BMW. Reaguje on na komendę “Hej BMW” i bardzo dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem mowy i nieschematycznych poleceń.
Komfort w duchu “Sustainable Luxury” i ekologia
BMW w kabinie postawiło na atmosferę przypominającą nowoczesny, domowy salon. Deska rozdzielcza pokryta jest przytulną tkaniną, pod którą ukryte zostało prześwitujące podświetlenie ambientowe. Tylna kanapa została stworzona na wzór wygodnej, domowej sofy, która zachodzi na boczki drzwi, tworząc jednolitą strefę komfortu – również w tej części auta znajdziemy system Travel&Comfort do bezpiecznego mocowania tabletów i akcesoriów. Kąt oparcia tylnych foteli można regulować w zakresie od 23 do 31 stopni, umożliwiając dostosowanie wymiarów do obecnych potrzeb. Wnętrze także odpowiada na nową strategię zrównoważonego rozwoju w Neue Klasse – wykorzystano w nim materiały pochodzące z recyklingu, a nowe technologie przetwarzania baterii minimalizują wpływ na nasz ekosystem.
Kierowcy będą mieć do dyspozycji bagażnik o pojemności 520 litrów, które można zwiększyć do 1750 litrów po złożeniu oparć siedzeń. Dodatkowo pod przednią maską wygospodarowano frunk o pojemności 58 litrów. Wrażenie przestronności auta dodaje panoramiczny dach (w opcji) ze szkła klimatycznego, który absorbuje promieniowanie słoneczne i niweluje jego negatywny wpływ.
Nowością dla kierowców będzie asystent parkowania Professional. Pozwala on nie tylko na widok 360 stopni i zapamiętywanie manewrów, ale również na zdalne parkowanie i wyjeżdżanie z miejsca postojowego przy użyciu wyłącznie smartfona. Aplikacja My BMW umożliwia także zdalne sterowanie funkcjami, takimi jak otwieranie okien czy obsługa klimatyzacji.
BMW realizuje strategię zrównoważonego rozwoju w ramach koncepcji BMW iFactory. Cały proces produkcji w nowoczesnych fabrykach bawarskiej marki jest neutralny węglowo, pozyskując energię wyłącznie ze źródeł odnawialnych, a nadrzędnym celem BMW jest redukcja emisji CO2 w procesie wytwórczym o 50%.
BMW iX3 cena i model, który schodzi jak “świeże bułeczki”
BMW zdecydowało się na ciekawą politykę cenową, wyceniając model iX3 50 xDrive na około 310 000 zł. To kwota, która wywołała niemałe poruszenie na rynku – nowoczesny elektryk Neue Klasse jest tańszy od topowej wersji spalinowej X3 M50, która kosztuje ponad 375 000 zł i nieznacznie droższy od bazowej hybrydy plug-in, startującej od 287 500 zł.
Na reakcję przyszłych kierowców tego modelu nie musieliśmy długo czekać – w zaledwie 6 tygodni od premiery w samych Niemczech złożono ponad 3000 zamówień, a moce produkcyjne fabryki w węgierskim Debreczynie na rok 2026 zostały już praktycznie wyczerpane. Oznacza to, że Ci, którzy nie złożą zamówienia w najbliższym czasie, będą mogli odebrać samochód dopiero w 2027 roku.
Na polskim rynku pierwsze fizyczne modele BMW iX3 Neue Klasse pojawią się w drugiej połowie 2026 roku.
BMW Neue Klasse – modele i strategia marki
Choć premiera BMW iX3 jest obecnie kluczowa, to dopiero początek ofensywy bawarskiej marki. BMW potwierdziło, że w 2026 roku zadebiutuje sportowy sedan i3, będący następcą Serii 3 i bezpośrednim konkurentem Tesli Model 3. Model ten wyróżnia się futurystyczną sylwetką w stylu “rekina”.
Największe emocje budzi jednak zapowiedź modelu BMW iM3 Neue Klasse na rok 2027. Ten wyczynowy pojazd ma przenieść sportowe dziedzictwo M w nową erę, wykorzystując aż cztery niezależne silniki elektryczne, po jednym na każde koło, do bezprecedensowego sterowania dynamiką jazdy.
Co ważne, wprowadzenie Neue Klasse nie oznacza natychmiastowego końca obecnych modeli w gamie marki – nowa platforma będzie przez pewien czas funkcjonować równolegle z modelami takimi jak i4, zanim stanie się dominującym standardem. Całość produkcji opiera się na strategii “lokalnie dla lokalnych” co ma skrócić łańcuchy dostaw i wspierać gospodarki Europy oraz USA.