Rocznice jakich wydarzeń z historii motoryzacji przypadają w tym tygodniu? Zapraszamy na krótki przegląd.
Historia Volkswagena rozpoczyna się na początku lat trzydziestych, gdy Ferdynand Porsche rozpoczął pracę nad projektem samochodu małolitrażowego na zlecenie firmy Zundapp. Tak powstał pierwszy prototyp – pierwowzór Garbusa. Później konstrukcja była rozwijana, a w 1933 roku Adolf Hitler zlecił zaprojektowanie pierwszego niemieckiego samochodu dla ludu. Porsche wykorzystał swoje poprzednie konstrukcje, a także rozwiązania podpatrzone u Tatry, prezentując w 1934 roku Typ 60, czyli prototypowego Garbusa.
Firma Volkswagen została założona 28 maja 1937 roku, a wdrożenie do produkcji Garbusa trwało jeszcze dłużej – pierwsze auta powstały w 1938 roku.
Aktualnie Volkswagen jest jedną z największych firm na świecie (szóstą według rankingu magazynu Fortune), kontrolującą marki Audi, Seat, Lamborghini, Bugatti, Porsche, Scania, Man czy Skoda.
Kaiser-Frazer powstało jako owoc współpracy dwóch ludzi – Josepha Frazera, pracującego dla największych amerykańskich koncernów motoryzacyjnych oraz przedsiębiorcy Henry'ego Kaisera.
Frazer, luksusowy model firmy Kaiser-Frazer, był pierwszym nowoczesnym powojennym amerykańskim samochodem. Wyróżniał się stylizacją oraz przestronnym wnętrzem.
Rocznica rozpoczęcia produkcji ma miejsce w tym tygodniu. Dokładnie 29 maja 1946 roku pierwsze egzemplarze opuściły fabrykę marki w stanie Michigan.
Mimo że na amerykańskich wyścigach Indianapolis 500 prym wiodły nie tylko marki z USA, ale również europejscy producenci, to okres międzywojenny był zdominowany przez rodzimych producentów. Przełomem, będącym manifestacją siły europejskich inżynierów, był 1939 roku. 30 maja Wilbur Shaw zwyciężył w Indianapolis za sterami Maserati 8CTF, osiągając średnią prędkość, przekraczającą 185 km/h.
Jednoosobowy bolid włoskiej stajni dysponował rzędowym, ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 3-litrów i mocy około 365 KM. Tak znakomity współczynnik mocy do pojemności uzyskano za sprawą doładowania. Sam bolid ważył zaledwie 750 kg, dzięki czemu był piekielnie szybki, co udowodnił nie tylko w Indianapolis w 1939 roku, ale również w innych zawodach na Starym Kontynencie.
Ford był jedną z setek zachodnich firm, która pomagała unowocześnić gospodarkę ZSRR. W 1928 roku rozpoczęła się pierwsza pięciolatka, która poza likwidacją własności prywatnej, skupiała się na rozwoju przemysłu ciężkiego. 31 maja 1929 roku w Michigan podpisano umowę na budowę fabryki samochodów w Niżnym Nowogrodzie, gdzie miały powstawać Fordy A.
Była to transakcja wiązana, w wyniku której ZSRR odkupiło od Forda 72 tys. pojazdów wraz z pakietem części na obsługę serwisową przez 9 lat.
Tak powstała fabryka Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod, zwana w skrócie, tak jak jej produkty, GAZ. Pierwszy samochód opuścił zakład w styczniu 1932 roku i był to Ford-AA, którego produkowano pod nazwą NAZ-AA. Następne pojazdy nosiły już nazwę GAZ.
Historia marki Nissan rozpoczyna się od firmy Tobata Casting Co. Ltd. Pierwszy pojazd pojawił się w 1914 roku jako DAT, co odwoływało się do pierwszych liter nazwisk trzech inwestorów. W 1932 roku powstała marka Datsun, która produkowała początkowo niewielki samochód osobowy z silnikiem o pojemności 0.5 litra. Z kolei od 1 czerwca 1934 roku możemy mówić o Nissan Motor Co., gdy całkowitym udziałowcem firmy stała się firma Sangyo.
Nie oznaczało to, że Datsun znika. Od 1934 roku pod tą marką montowany jest angielski Austin 7s, a pierwszy samochód nazwany Nissan powstał w 1937 roku – był to Nissan Model 70. Od tego momentu małe samochody osobowe były nazywane Datsun, a duże – Nissan. Pierwszy Nissan był licencyjnym samochodem amerykańskiej marki Graham-Paige.
Nazwisko McLaren kojarzymy głównie z marką supersamochodów oraz z niezwykle utytułowaną stajnią F1. Wszystko zaczęło się od Bruce'a McLarena, nowozelandzkiego kierowcy wyścigowego, który zaczął ścigać się już w wieku 14 lat.
Bruce McLaren rozpoczął od lokalnych wyścigów, by później brać udział w cyklu wyścigów Can-Am, jak również w zawodach Formuły 1. Swój zespół założył w 1963 roku, a pierwsze zwycięstwo w najbardziej prestiżowym cyklu wyścigowym miało miejsce w 1968 roku, podczas Grand Prix Belgii.
Bruce McLaren zginął w wieku 32 lat, 2 czerwca 1970 podczas testów na torze Goodwood, gdy jego bolid wypadł z toru i uderzył metalową barierę. Pojazd, który zaprojektował i w którym zginął, zapisał się w historii motosportu.
W tym tygodniu przypada rocznica narodzin Ransoma E. Oldsa, jednej z najważniejszych osób w historii amerykańskiej motoryzacji. Olds urodził się 3 czerwca 1864 roku w miejscowości Geneva-on-the-Lak w stanie Ohio. Był synem kowala.
Raczkującą się motoryzacją zainteresował się bardzo wcześnie – już w 1894 roku stworzył pierwszy pojazd z napędem parowym, a dwa lata później zastosował napęd spalinowy. Eksperymentował również z silnikami elektrycznymi. Swoje starania zwieńczył założeniem firmy Olds Motor Vehicle w 1897 roku, a w 1901 roku rozpoczął produkcję samochodu Oldsmobile Curved Dash, który był pierwszym masowo produkowanym automobilem. W latach 1901-1907 wytworzono ich 19 tys. egzemplarzy. Już rok po zakończeniu produkcji, firma Ransoma E. Oldsa została przejęta przez General Motors i wchodziła w skład koncernu do 2004 roku.