Używane motocykle turystyczne – ranking niezawodności i koszty serwisu
Podjęcie decyzji o zakupie używanego motocykla turystycznego niejednokrotnie wymaga posiadania znacznie większej wiedzy niż w przypadku kupna nowego motocykla z salonu. Turystyki to motocykle eksploatowane dość intensywnie. Pokonują one zazwyczaj tysiące kilometrów, dźwigając pasażera i jego bagaż. Jeżdżą w deszczu, upale, a także poza asfaltem i komfortowymi drogami. Dlatego wśród bardzo ważnych aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę, znajduje się niezawodność oraz koszty serwisowe. Jak wybrać najlepsze używane motocykle turystyczne? Ranking i poniższe informacje powinny w tym pomóc!
Dlaczego niezawodność i koszty serwisu to klucz do udanej turystyki?
W turystyce motocyklowej bardzo ważne jest, aby wykluczyć wszelkie niedogodności, a także skupić się na jak najlepszym przygotowaniu do jazdy. Należy zrobić wszystko, aby unikać zaniedbań co do swojego sprzętu. Awaria może oznaczać nie tylko utratę urlopu, ale także dodatkowe koszty napraw i holowania. Dlatego w przypadku motocykla turystycznego niezawodność, a także koszt serwisu są niezwykle ważne. Warto zwrócić uwagę na najmniej awaryjne motocykle turystyczne, szczególnie jeśli wybieramy model z rynku wtórnego.
Na szczęście wśród dostępnych motocykli istnieją propozycje, które można określić mianem niemal pancernych. To turystyki, które potrafią przejechać nawet 200 tys. km bez potrzeby otwierania silnika. Niestety wybór nieumiejętny co do konstrukcji może spowodować, że zamiast wygodnej i bezproblemowej jazdy narazimy się na koszty wyższe niż utrzymanie samochodu premium. Bywa tak szczególnie wtedy, gdy motocykl wyposażony jest w elektronikę, a także zaawansowane zawieszenie.
Na co zwrócić uwagę kupując używanego turystyka? (Checklista)
Kupno używanego motocykla może okazać się trudnym zadaniem. Aby dokonać słusznego wyboru, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów.
Historia serwisowa i przebieg – czy motocykl z dużym przebiegiem to powód do obaw?
Duży przebieg często stanowi temat wielu sporów, zwłaszcza jeżeli poszukiwany jest np. motocykl turystyczny do 20 tys. zł. Ranking takich maszyn nie zawsze oddaje realną wartość modelu i nie w każdym przypadku przekłada się na dobry wybór. Często w przypadku wysokiego przebiegu w motocyklach turystycznych oferta oznacza świadomego użytkownika. W tego typu jednośladach bardziej liczy się sposób użytkowania niż sam przebieg.
Dobrym przykładem może tu być BMW R1100 GS, które doskonale spisują się, mając po 180 czy 200 tys. przejechanych kilometrów na liczniku. Ważny jest zatem konkretny model, a także odpowiednie dbanie o maszynę w trakcie użytkowania. Podczas wyboru warto zwrócić uwagę na udokumentowaną historię pojazdu, a także regularną regulację zaworów.
Najczęstsze usterki w motocyklach turystycznych – regulator napięcia, skrzynia biegów, zawieszenie
Motocykle turystyczne pokonują znacznie dłuższe trasy niż modele sportowe czy nakedy. Dlatego nawet wysokiej klasy konstrukcje mają swoje typowe problemy. Dzięki ich znajomości można uniknąć kosztownych napraw, a także o wiele lepiej ocenić egzemplarz podczas oględzin przed zakupem. W Internecie można znaleźć wiele różnych wątków dyskusyjnych, takich jak Suzuki V-Storm 650 niezawodność forum czy odnoszących się do innych modeli. Wiele rodzajów usterek pojawia się w tych wątkach i dobrze jest zwrócić na nie szczególną uwagę:
- regulatory napięcia – to czuły punkt wielu modeli japońskich i stosunkowo najczęstszy typ awarii w starszych Hondach, takich jak VFR, Transalp czy CBR. Regulator napięcia przegrzewa się przez umieszczenie w miejscu słabiej chłodzonym. W związku z tym motocykl niekiedy gaśnie na światłach, występują spadki napięcia i problemy z ładowaniem akumulatora. Częściej też może dochodzić do przepalania się żarówek. Aby rozwiązać ten problem, można zamontować mocniejszy regulator MOSFET i umieścić go w miejscu lepiej wentylowanym. To koszt w granicach 200-450 zł plus robocizna,
- skrzynie biegów – to elementy wyjątkowo obciążone podczas jazdy turystycznej. Z czasem mogą wystąpić takie objawy jak głośna i twarda praca skrzyni z luzem na wałku zdawczym (np. model Suzuki V-Strom 1000), stuknięcia podczas redukcji biegów, a czasem też kłopoty z kołem zębatym 6. biegu (BMW R 1200 GS) czy potrzeba kontroli łożysk skrzyni biegów podczas serwisowania powyżej 100 tys. km (Yamaha FJR 1300). Choć drobne hałasy w tych modelach są zjawiskiem normalnym, wyskakiwanie biegów już nie powinno mieć miejsca,
- zawieszenie – w motocyklach turystycznych zawieszenie często przez wiele lat nie przechodzi całkowitej regeneracji, a pracuje bardzo intensywnie. Skutkuje to m.in. wyciekami z lag, wybitymi tulejami, zużytymi uszczelniaczami czy zużyciem przewodów ESA (w modelach BMW). Koszt wymiany bywa wysoki i sięga nawet 2000 zł za jedną część,
- elektronika – im nowszy jest model, tym więcej jest w nim tego typu elementów. Szczególnie wrażliwe bywają nowoczesne GS-y czy system bezkluczykowy. Naprawa wymaga szczegółowej diagnostyki.
Koszty eksploatacji – poza paliwem i oponami
Przy zakupie motocykla turystycznego koszty serwisu są niezwykle ważne. Nawet dwa podobne modele tej samej klasy mogą różnić się pod względem serwisowania nawet o kilka tys. złotych w skali roku. Na realne koszty serwisu wpływają przede wszystkim takie czynniki jak:
- rodzaj napędu (wał/łańcuch),
- interwały serwisowe,
- dostępność części,
- konstrukcja silnika.
Na koszty serwisowe wpływ ma także cena roboczogodziny u danego mechanika. Biorąc te kwestie pod uwagę, dobrze jest wybrać do porównania najmniej awaryjne motocykle turystyczne. Taki ranking znajdziesz poniżej.
Ranking niezawodności używanych turystyków – TOP 5 modeli
Jeśli zastanawiasz się, jaki motocykl turystyczny na długie trasy i do miasta będzie dobrym wyborem, zwróć uwagę na poniższe propozycje.
Honda VFR 800 (RC36/RC46) – legenda pancernej V-czwórki
Jednym z najwyżej ocenianych modeli jest Honda VFR 800. Koszty eksploatacji są tu niskie głównie ze względu na układ VR uznawany za jeden z najmniej awaryjnych w historii turystyków. Do zalet modelu należy doskonałe wyważenie, świetny dźwięk podczas jazdy, a także niemal pancerny silnik wprost stworzony do dużych przebiegów.
Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że regulacja VTEC bywa kosztowna i czasochłonna, a w starszych motocyklach tego typu wadliwie mogą działać regulatory napięcia. Podstawowy serwis to wydatek rzędu 600-900 zł. W przypadku regulacji zaworów to 900-1300 zł. Przy VTEC może to być do 1800 zł.
Suzuki DL 650/1000 V-Strom – prostota i bezproblemowość
Model V-Strom to jeden z najbardziej praktycznych modeli turystyków. Niewątpliwe zalety tej propozycji to bardzo duża dostępność części, komfort w długich trasach i niedroga eksploatacja.
W starszych rocznikach występują awarie regulatorów. Modele te mają także dość przeciętne hamulce. Trzeba też pamiętać o kwestii, co ile regulacja zaworów. Motocykl turystyczny V-Strom wymaga takiego działania co 42 000 km.
Yamaha FJR 1300 – klasyk szosowej turystyki
Jedną z najpopularniejszych propozycji dla długodystansowych tras jest także Yamaha FJR 1300. Wśród największych zalet modelu można wymienić bardzo trwały silnik, doskonałą ochronę przed wiatrem czy bardzo dużą oszczędność w przypadku wału kardana.
Jest to jednak model ciężki, a w nowszych modelach zdarzają się usterki systemu bezkluczykowego. Na uwagę zasługuje też niedrogi serwis wału. Można oszczędzić na napędzie nawet do 1500 zł rocznie.
Honda Deauville / NT700V – underrated commuter-tourer
Ten model Hondy masowo użytkowany był przez kurierów i pracowników poczty, stąd jego określenie „motocykl listonosza Europy Zachodniej”. Niewątpliwymi zaletami Deauville są bardzo niskie koszty serwisowe i trwałe konstrukcje. To doskonały model do jazdy codziennej.
Wadą propozycji może być jednak przeciętna moc czy mniejsza dostępność akcesoriów.
BMW R 1200 GS (DOHC) – ikona z… wyższymi kosztami?
GS określany jest jako najpopularniejszy model turystyczny, choć i w tym przypadku pojawiają się typowe usterki BMW R1200GS. Zalety tej opcji to na pewno świetne i komfortowe prowadzenie oraz ogromny dostęp do części. GS posiada też wielkie grono zrzeszonych użytkowników i fanów.
Wadliwa w modelu GS bywa niestety elektronika. Wadą może być także serwis droższy od japońskich konkurentów. Roczny koszt to średnio 1800-3000 zł.
Koszty eksploatacji w porównaniu
Aby lepiej zobrazować koszty eksploatacji powyżej wymienionych modeli, warto zapoznać się z poniższą tabelą.
| Model | Niezawodność (1–5) | Typowe usterki | Roczny koszt serwisu | Interwał regulacji zaworów |
|---|---|---|---|---|
| Honda VFR 800 | 5 | regulator, VTEC | średni/wysoki | 24 000 km / 42 000 km |
| Suzuki V-Strom 650 | 5 | regulator (starsze) | niski | 42 000 km |
| Yamaha FJR 1300 | 4.5 | elektronika | średni | 42 000 km |
| Honda Deauville | 5 | drobiazgi eksploatacyjne | bardzo niski | 24 000 km |
| BMW R1200GS | 4 | czujniki, sprzęgło | wysoki | 20 000 km |
Pytania użytkowników
Czy motocykl turystyczny nadaje się do codziennego użytku i jazdy po mieście?
Motocykl turystyczny z powodzeniem sprawdzi się jako model do użytku codziennego. Odpowiednie będą tu szczególnie lekkie modele z segmentu 500-700 cm³.
Jaki motocykl turystyczny będzie najlepszy na początek przygody (A2)?
Doskonałą propozycją na początek przygody może być np. CB500X, Versys 650 czy mniejsze modele V-Stromy. Są stosunkowo tanie w serwisowaniu, lekkie i wyróżniają się uniwersalnym zastosowaniem.
Ile pali motocykl turystyczny?
Kwestia ta zależy od konkretnego modelu. W motocyklach średniej klasy jest to ok. 4-6 l/100 km, natomiast w dużych motocyklach turystycznych – 6-7 km/100 km.
Co jest ważniejsze: pojemność czy moment obrotowy?
W motocyklach turystycznych ważny jest przede wszystkim moment obrotowy. Od tego parametru zależy płynność jazdy, zwłaszcza gdy maszyna przewozi zarówno pasażera, jak i bagaż.
Podsumowanie: Jak znaleźć najlepszy używany motocykl turystyczny dla siebie?
Aby znaleźć możliwie najlepszy model motocykla turystycznego dla siebie, sprawdź przede wszystkim historię serwisową danego modelu, dostępność części, a także realne koszty napraw i regulacji. Dobrze jest też zapoznać się z opiniami użytkowników i testami jazdy, sprawdzić pozycje motocykla w rankingach i dokonać dokładnych oględzin napędu, zawieszenia oraz skrzyni biegów.